وکیل شورای عالی مالیاتی

شورای-عالی-مالیاتی

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : 09199353470

شورای عالی مالیاتی به عنوان مرجع عالی که دارای وظایف مهمی می باشد، تلقی می گردد و در برخی موارد به عنوان بازوی مشورتی رئیس کل سازمان امور مالیاتی یا وزیر امور اقتصادی و دارایی به شمار می آید. شورای عالی مالیاتی مرکب از ۲۵ نفر عضو که از بین اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی، اقتصادی، مالی، حسابداری و حسابرسی که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می گردند. دوره عضویت اعضا سه سال می باشد و در این مدت قابل تغییر نیستند. یکی از وظایف شورای عالی مالیاتی رسیدگی به اعتراضات مؤدی و اداره امور مالیاتی نسبت به آرای قطعی هیئت های حل اختلاف مالیاتی (به استثنای مواردی که رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی یا عدم اعتراض مؤدی یا مأمور مالیاتی مربوط قطعیت یافته است.

در این مورد شورای عالی مالیاتی دارای هشت شعبه می باشد و هر شعبه مرکب از سه عضو خواهد بود. رسیدگی در شورای عالی مالیاتی به صورت شکلی می باشد و در صورت نقض رأی هیئت حل اختلاف، به هیئت دیگری ارجاع خواهد شد که هیئت مذکور مکلف است طبق نظریه شورا عمل نماید.

مؤدیان مالیاتی با اداره امور مالیاتی می توانند در صورت شکایت نسبت به آرای قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، دعوای خود را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیئت، با اعلام دلایل کافی در شورای عالی مالیاتی اقامه نمایند. شعبه مربوطه موظف است بدون ورود در ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین موضوعه به موضوع رسیدگی کرده و با استناد به جهات و اسباب و دلایل قانونی رأی مقتضی بر نقض رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی یا رد شکایت مزبور صادر کند. رأی شعبه با اکثریت آرا مناط اعتبار است.

در صورت نقض رأی در شعبه، پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیئت حل اختلاف مالیاتی دیگر هم عرض) ارجاع خواهد شد و در صورتی که در آن محل یک هیئت بیشتر نباشد به هیئت حل اختلاف مالیاتی نزدیک ترین شهری که با محل مزبور در محدوده یک استان باشد ارجاع می شود مرجع مزبور با رعایت نظر شعبه شورای عالی مالیاتی، به موضوع مورد اختلاف مجددا رسیدگی و رأی صادر می کند. رأیی که بدین ترتیب صادر می شود، قطعی و لازم الاجرا است.

باید توجه داشت هرگاه مؤدی از رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی به شورای مالیاتی شکایت نماید بایستی به میزان مالیات مورد رأی وجه نقد یا تضمین بانکی سپرده یا وثیقه ملکی معرفی یا ضمان معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی نماید.در این صورت هیئت حل اختلاف مالیاتی تا صدور رأی شورای عالی مالیاتی موقوف الاجرا می ماند. همچنین، در صورتی که شکایت موری از سوی شعبه شورای عالی مالیاتی مردود اعلام شود؛ به میزان یک درصد تفاوت مالیات موضوع رأی مورد شکایت و مالیات ابرازی مؤدی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق خواهد گرفت که مؤدی مکلف به پرداخت آن استبرای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت وکیل دیوان عدالت اداری گروه وکلای تهران مراجعه نمایید.

 در چه صورتی می توان به آرای شورای عالی مالیاتی اعتراض کرد؟

 

آرای شورای عالی مالیاتی در خصوص میزان مالیات و همچنین سایر مسائل در این خصوص قطعی و لازم الاجرا می باشند. اما اگر مودیان بخواهند می توانند در دیوان عدالت اداری به حکم صادره اعتراض نموده و تقاضای فرجام خواهی از حکم صادره را بنمایند.نحوه اعتراض به احکام صادره در شورای عالی مالیاتی بدین صورت می باشد که  مودی  می تواند با نوشتن شکایت از شورای عالی مالیاتی و ثبت آن در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری نسبت به حکم صادره اعتراض نماید.بعد از ثبت اعتراض در سایت دیوان عدالت اداری  پرونده به نزد رئیس دیوان ارسال می گردد  و رئیس دیوان نیز بر اساس موضوع آن دادخواست را به یکی از شعب ارسال می نماید. با ارسال پرونده به شعبه ، شروع به رسیدگی به ان می شود. در دیوان عدالت اداری باتوجه به این پرونده  مربوط به کمیسیون حل اختلاف مالیاتی می باشد تنها به صورت شکلی بدان رسیدگی می شود.

 منظور از رسیدگی شکل به پرونده این است که  دیوان تنها از نظر مطابقت رای صادره با قانون و مقررات مربوطه به آن رسیدگی می نماید و در این خصوص دو مورد  رای را صادر می نماید :

۱- رای صادره را نقض می نماید

در هنگام رسیدگی به پرونده در صورتی که رای صادره از نظر مطابقت با قانون و مقررات دارای  اشکال باشد آن را در رای جداگانه نوشته و به همراه رای صادره به مرجع مذکور ارسال می نماید تا  اقدام به اصلاح رای بنمایند.

۲- مورد دوم این است که رای صادره  را تایید و قطعی می نماید

 در همه موارد فوق آرای مذکور لازم الاجرا بوده و شکایت از آنها در دیوان عدالت اداری مانع اجری انها نمی باشد . البته در بعضی مواقع  شاکی به دلیل اسناد و مدارکی که به دیوان ارائه می دهد و درخواست صدور دستورموقت را می نماید ممکن است از اجرای رای صادره خودداری گردد.مرجع مالیاتی در این مقطع ممکن است به اجرای دستورموقت اعتراض داشته باشد و قاضی ممکن است ان را تایید و یا رد نماید.و در انتها با قطعی شدن  حکم صادره  رای مذکور دیگر به هیچ وجه قابل اعتراض نبوده و  نمی توان در این خصوص علیه آن در خواست تجدید نظر نمود.

در خصوص انتخاب وکیل متخصص دیوان عدالت اداری گروههای مختلفی از وکلا در تهران و شهرستانهای سراسر ایران حضور دارند که به انجام این موضوع می پردازند. ما در انتهای نوشتار می خواهیم به معرفی یک گروه از وکلای متخصص که دارای سابقه ای طولانی در  پرونده های مالیاتی و دیوان عدالت اداری بوده و در این زمینه پرونده های بسیاری را با موفقیت به نتیجه رسانده اند .

 گروه تخصصی وکلای پایتخت  با یک دهه سابقه فعالیت در این زمینه توانایی انجام کلیه پرونده های مالیاتی و تمامی مسائل مربوطه به دیوان را داشته و دارد. شما شهروندان می توانید با تماش ب شماره های درج شده در سایت از خدمات حرفه ای این گروه وکلا در انواع زمینه ها به صورت تخصصی بهره ببرید.

مالیات به وجوه یا اموالی می گویند که دولت از اشخاص حقوقی و حقیقی به موجب قانون و برای تامین مخارج عمومی دریافت می ‌نماید. گرفتن مالیات از وظایف دولت محسوب می‌ گردد که طبق مقررات از مودیان مالیاتی مطالبه و وصول می نماید. فرآیند های مالیاتی شامل: شناسایی، ثبت نام مودیان، مطالبه مالیات، حل اختلاف مالیاتی و وصول مالیات است.

گرفتن مالیات از جمله مسائلی می باشد که در تمامی کشورها صورت می گیرد. این مسئله به نحوی است که دولت مقداری هزینه را از اشخاص حقیقی و حقوقی جهت تامین هزینه های دولت دریافت می کند. رسیدگی به این مسئله به عهده خود دولت می باشد. به گونه ای که باید اشخاص واجد شرایط را شناسایی نماید و بعد از ثبت نام و اقدامات لازم، نسبت به دریافت مالیات اقدام کنند. هنگام رسیدگی به مسائل شاید که مشکلاتی ایجاد بشود که در این حالت باید به مراجع مخصوص رسیدگی به این مسائل مراجعه نمود.

رسیدگی به پرونده های مالیاتی در کدام مراکز انجام می شود؟

همانطوری که برای شما اشاره کردیم، گاهی اوقات ممکن است که در مسائل مالیاتی اختلافاتی ایجاد بشود که نیازمند شوید به مراجع قانونی رجوع کنید. رسیدگی به مسائل مالیاتی می تواند در مراجع خصوصی غیر قضایی صورت بگیرد. به شکلی که در وهله اول می توان به صورت اداری سعی نمود که این پرونده ها را حل کرد، اما اگر مشکلات مالیاتی در این مرحله حل نشود، باید به هیات حل اختلاف بدوی مالی و هیات تجدید نظر حل اختلاف مالیاتی مراجعه کرد تا پرونده را بار دیگر مورد بررسی قرار بدهند. در این مراجع قانونی نیز می‌ شود پرونده ها به شکل کامل مورد بررسی قرار داد تا رای نهایی صادر شود. به شکلی که معمولا در این مرحله رای قطعی و لازم  الاجرا صادر می گردد. اما گاهی اوقات ممکن است که در این مرحله مشکلاتی ایجاد بشود و یا قسمتی از پرونده مورد بررسی قرار می گیرد که در این مورد مودیان طی ۱ ماه می تواند به رای صادره اعتراض کند که در شورای عالی مالیاتی مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا امکان اعتراض به آرای شورای عالی مالیاتی وجود دارد؟

زمانی که یک پرونده مالیاتی به شورای عالی مالیاتی ارجاع داده می ‌شود، باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا حکم نهایی صادر بگردد، اما این به این معنی نمی باشد که افراد نمی توانند نسبت به این رای اعتراض نمایند، گاهی اوقات شاید دعاوی نسبت به رای صادر شده از طرف شورای عالی مالیاتی اعتراض داشته باشند که در این حالت باید در یک فرصت مشخص اعتراض خود را نسبت به رای صادر شده اعلام کند. برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی و بهتر پیش بردن آن می توان با وکیل های دعاوی مالیاتی از گروه وکلای پایتخت مشورت کرد و یا از آن ها کمک گرفت.

چه زمانی خوب است که به وکیل دعاوی مالیاتی مراجعه کرد؟

زمانی که افراد با مشکلات مالیاتی مواجه می شوند و لازم می باشد که به مراجع قانونی مراجعه کنند، بهتر است که با وکیل در این زمینه مشورت نمایند. علاوه بر این اشخاص عادی ممکن است که نسبت به قوانین مربوط به این زمینه آگاهی کافی را نداشته باشند و نتوانند پرونده ی خود را به خوبی پیش ببرند. در چنین حالت هایی بهتر است که افراد با وکیل های دعاوی مالیاتی مشورت کنند، و یا پرونده خود را به آنها بسپارند.

برای انتخاب بهترین وکیل دعاوی مالیاتی باید به چه ویژگی هایی توجه کرد؟

برای انتخاب وکیل دعاوی مالیاتی باید به یک سری خصوصیات توجه به ویژه داشت؛ به نحوی که بهتر سابقه وکیل مورد نظر مورد بررسی قرار بگیرد. از دیگر ویژگی هایی که می توان در زمان انتخاب وکیل به آن توجه داشت، میزان تحصیل وکیل می باشد. همچنین میزان شهرتی که وکیل ملکی در میان مردم دارد نیز می تواند در انتخاب بهترین وکیل تاثیر گذار باشد. بهترین وکیل دعاوی ملکی باید توجه داشته باشد که بهترین قوانین را برای حل پرونده استفاده نماید، تا شانس پیروزی موکلش بیشتر بشود. اما باید دقت کرد که این به معنی پیروزی تضمینی در پرونده ها نمی باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور

سازمان امور مالیاتی کشور در ۱۳۸۱ زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی تشکیل بشود، به تصدی کلیه امور راجع به انواع مالیات ‌ها و تمام مراحل مربوط به تشخیص و مطالبه مالیات و حل اختلاف مالیاتی و وصول مالیات در چارچوب قوانین کشور می  ‌پردازد.

عمران و آبادانی یک کشور، در گرو جریان مالیاتی صحیح و سالم آن می ‌باشد؛ ندادن مالیات، افت و پسرفت آن کشور را به دنبال خواهد داشت. زیرا یکی از منابع درآمدهای کشور مالیات می باشد و در امور مربوط به بهداشت، درمان، آموزش، عمران، سازندگی کشور، توزیع عادلانه ثروت بین اقشار جامعه و … صرف می‌ شود.

اشخاص بواسطه نوع فعالیت و میزان و حجم کاری خودشان درآمدهایی دارند و در اجتماع موظف به پرداخت میزان مقرر شده مالیاتشان هستند.

پرداخت مالیات

موظفان مالیاتی می‌ باید اظهارنامه ‌هایی که حسب مورد مکلف به تسلیم آن هستند به تفکیک با گرفتن رسید به اداره امور مالیاتی محل سکونت، تسلیم بکنند. با توجه به توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، نیازی به مراجعه‌ حضوری مودیان نمی باشد. صاحبان مشاغل در ظرف زمانی  ۴ ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام می ‌دارند.

در غیر این مورد، مشمول جریمه و محرومیت از تسهیلات مالیاتی خواهند بود، مگر آنکه مجوز یا پروانه فعالیت داشته باشند. چرا که ارائه اظهارنامه مالیاتی شرط برخورداری از هرگونه تسهیلات و معافیت مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد؛ و عدم انجام تکالیف قانونی جرم خواهد بود.

اشخاص موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌باشند و  می‌بایست برای انجام معاملات خود صورت ‌حساب و شماره اقتصادی را در صورت‌حساب‌ها و قراردادها درج کنند و فهرست معاملات خود را بطور الکترونیکی یا لوح فشرده به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نماید. صاحبان مشاغل گوناگون موظف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش هستند.

مراجع اختصاصی غیر قضایی جهت رسیدگی به دعاوی مالی عبارت اند از:

  • مرحله اداری و توسط مسئول ذی‌ربط اداره مالیات
  • هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدید نظر
  • شورای عالی مالیاتی
  • هیاًت‌ های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم

نخستین مرحله حل اختلاف مالیاتی توسط مرجع اداری صورت می ‌گیرد و در صورتی که در این مرحله حل و فصل نگردد، پرونده جهت رسیدگی به هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال می گردد که می ‌توان از آرا صادره از هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی تجدید نظرخواهی کرد که در هیات های حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر رسیدگی می شود.

وکیل دعاوی مالیاتی

معمولا دعاوی مالیاتی در هیاًت های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر بعد از رسیدگی های لازم ختم رسیدگی اعلام و رای صادره قطعی و لازم الاجرا می باشند. با توجه به پیچیدگی قوانین مالیات و نیازمند بودن به تسلط و آشنایی با قوانین و رویه محاکم در حوزه تخصصی مالیات لازم می باشد که با وکیل دعاوی مالیاتی مشورت کنید.

در مواردی نیز ممکن است در جریان رسیدگی مقررات قانونی درست اجرا نشده باشد در چنین مواردی طرفین دعاوی مالیاتی اعم از مودی ادارات امور مالیاتی می توانند نسبت به رای صادره فرجام ‌خواهی نمایند که در شورای عالی مالیاتی رسیدگی می شود. طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات های مستقیم مهلت اعتراض به رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی ۱ ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعیست.

در دعاوی مالیاتی می ‌توان نسبت به مالیات های قطعی که در مرجع دیگر قابل مطرح شدن نیستند به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستنداً به مدارک و دلایل کافی از طرف مؤدی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی کرد. در این گونه موارد، وزیر امور اقتصاد و دارایی می تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع کند.

وکیل مالیات یا دادرس مالیاتی

اگر وکیل تشخیص بدهد که لازم است خود وکالت مالیاتی را در دست بگیرد، این کار توسط او مدیریت و شخصا پیگیری می شود. در اینصورت او به مراجع مختلف از جمله هیئت های حل اختلاف و ادارات مالیاتی مراجعه خواهد کرد. او می تواند با حضور در دفاتر مالیاتی و گفتگوی کارشناسی و تکمیل پرونده به صورت تخصصی از پرداخت غیراصولی مالیات های نادرست جلوگیری کند.

مشاور مالیاتی

گاهی نقش وکیل، دادن مشاوره به شرکت ها و افراد می باشد. در اینصورت نیازی به پیگیری پرونده از طریق او نخواهد بود. در این موارد وکیل کمک می کند تا کارشناسان شرکت و یا مدیران آن بتوانند اسناد مالی و قراردادهای خود را بصورت قانونی و کاملاً فنی تنظیم بکنند. لذا فعالیت او با همکاری کارشناسان مالی صورت می پذیرد.

خدمات وکالت مالیاتی

  • تعیین تکلیف پرونده‌های بدهی مالیاتی
  • مشاوره تخصصی و وکالت دعاوی مبتنی بر ارزش افزوده آن
  • مشاوره در مورد پاداش، بخشودگی، جرائم مالیاتی و عوارض متفاوت
  • مشاوره حقوقی و وکالت دعاوی مالیات بر درآمد شرکت ها، اجاره، مستقلات، املاک، سرقفلی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات
  • اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی
  • تهیه و تنظیم و تسلیم لوایح اعتراض
  • دفاعیات مالیات و حضور در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
  • شکایت از تصمیمات قطعی هیأت‌های بدوی و تجدیدن ظر حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

بعد از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی به مؤدی (شخصی که باید مالیات بپردازد)، وی می ‌تواند ظرف ۳۰ روز پس از ابلاغ، شخصا یا توسط وکیل تام‌ الاختیار، به برگ تشخیص مالیاتی اعتراض بکند.

این اعتراض به مسئول پرونده او در اداره مربوطه تحویل داده شده و بعد از ثبت اعتراض توسط مسئول، ظرف ۳۰ روز به این مدارک و درخواست رسیدگی می‌ کند.

در صورت پذیرش اعتراض نسبت به تعدیل (متعادل سازی) تعیین مالیات و درآمد، بر اساس مدارک ارائه شده اقدام خواهد کرد. اما اگر پذیرش اعتراض مؤدی به وسیله مسئول مربوطه انجام نشد، موضوع در ظهر (پشت) برگ تشخیص درج شده و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهدشد.

در مرحله اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، اختیار توافق با مؤدی (مالیات دهنده) به رئیس گروه مالیاتی تفویض شده می باشد.

این اختیار جهت جلوگیری از ورود پرونده‌ ها به هیئت ‌های حل اختلاف مالیاتی می باشد.

در صوتی که مودی و رئیس گروه مالیاتی به مبلغی توافق نمایند، این موضوع صورت جلسه و برگ مالیات قطعی صادر می‌شود، مؤدی، موظف به پرداخت مالیات می‌ باشد.

اگر برگ تشخیص مالیاتی ابلاغ قانونی شده باشد یا مؤدی، خدمتکار یا بستگان او از قبول برگ تشخیص امتناع نمایند و ظرف ۳۰ روز مراجعه ای جهت اعتراض یا توافق صورت نگیرد، در حکم معترض بوده و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می ‌شود.

هیئت  های حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر

تمامی آرای صادر شده در هیئت‌ های حل اختلاف مالیاتی بدوی (نخستین) قطعی و لازم‌ الاجراست مگر این که مودی مالیاتی و یا مامور مالیاتی، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای بدوی (نخستین)، به آن اعتراض کنند.

میزان مالیات مورد قبول مودی، در زمان اعتراض به رای هیئت حل اختلاف بدوی مالیاتی، به حساب دولت واریز می شود و نسبت به مازاد آن اعتراض مودی (مالیات دهنده) مورد رسیدگی قرار می گیرد.

در صورتی که یکی از دو طرف به رای هیئت بدوی اعتراض بکنند در مرحله تجدید نظر به اعتراض او رسیدگی نخواهد شد و فقط به اعتراض معترض در فرجه مقرر رسیدگی می‌ شود.

مهلت تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

اشخاص ساکن ایران ۳ ماه و اشخاص ساکن خارج از کشور ۶ ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی سازمان امور مالیاتی، می ‌توانند شکایت علیه سازمان امور مالیاتی را در شهر تهران به دیوان عدالت اداری و در شهرستان ‌ها به دفاتر استانی دیوان عدالت اداری تقدیم کنند. عذر موجه که باعث عدم اعتراض و شکایت یه تصمیم سازمان امور مالیاتی باشد نیز به شرط احراز در دیوان از مهلت ها کسر می‌ گردد.

بهترین موسسه جهت گرفتن وکیل شورای عالی مالیاتی

اگر به دنبال بهترین موسسه جهت سپردن امور مالیاتیتان هستید، می توانید همین حالا با موسسه حقوقی پایتخت تماس گرفته و با آن ها طی یک جلسه مشاوره رایگان راهکار بگیرید. موسسه پایتخت با داشتن سال ها تجربه در زمینه های مختلف می تواند شما را در تمامی امور یاری دهد. همچنین می توانید ابتدا یک جلسه رایگان داشته باشید و بعد از آن اگر راضی بودید می توانید در طی جلسه حضوری مسائلتان را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان