شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

شکایت-از-شهرداری-به-دیوان-عدالت-اداری

جهت شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری، استفاده از قوانین و مقررات مربوط و موجود در این زمینه، جهت رسیدن به نتیجه دلخواه به ما کمک خواهد کرد.مطابق تعاریف قانونی ، برای شکایت از آراء و مصوبات سازمان ها و ارگان های دولتی و… مردم می توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند .

دفاتراصلی دیوان عدالت اداری در تهران مستقر می باشند، اما دفاتر استانی دیوان عدالت اداری، جهت سهولت دسترسی و انجام امورات دیوان در مراکز استانها توسط دیوان عدالت اداری تاسیس گردیده است.افراد جامعه می توانند ازمصوبات و عملکرد های دستگاههای دولتی یا شهرداریها، که در خصوص وظایف خود اتخاذ می کنند، به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.هرگونه رای و مصوبات کمیسیون های شهرداری، که در برگیرنده خسارتی برای اشخاص باشند قابل اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری هستند.

مصوباتی که مورد شکایت قرار می گیرند، چنانچه مربوط به افراد حقیقی و یا اشخاص حقوقی باشند، قابل طرح در شعبات دیوان عدالت اداری هستند. عمومی نبودن مصوبات مذکور موجب می شود تا در شعبات دیوان مورد رسیدگی قرار بگیرند، چنانچه مصوبه مورد اعتراض عمومیت داشته باشد، توسط هیات های عمومی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد.

برای رسیدگی به مصوبات غیر قانونی صادره از کمیسیونهای شهرداری دردیوان عدالت اداری، نیازی به پرداخت هزینه دادرسی نیست، و شرط  ذی نفع بودن در موضوع در این دعاوی لازم نمی باشد. هرشخصی می تواند نسبت به مصوبات غیر قانونی ادارات در دیوان عدالت اداری شکایت کند.

نحوه بررسی دیوان عدالت اداری در مورد آراء کمیسیون های شهرداری صرفا” از جهت بررسی نقض قوانین و مقررات است . دیوان عدالت اداری آرای مورد اعتراض را فقط از جهت نقض قوانین و مقررات مورد رسیدگی قرار می دهد.در مورد ابطال تصمیمات غیر قانونی شهرداریها بایستی متذکر شد که مفاد آرای ابطال شده توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای همه نهاد ها و سازمانهای مرتبط از ناحیه دیوان عدالت اداری الزامی است .

با طرح شکایت از آرا و یا عملکرد شهرداری در دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع صالح جهت رسیدگی به این امور ما را کمک خواهد کرد که هر چه سریعتر و بهتر به نتیجه مطلوب و مورد نظر برساند .در صورتی که مصوبات غیر قانونی شهرداری و کمیسیونها و نهادهای مرتبط با آن مورد شکایت و اعتراض قرار گیرد و این مصوبات به صورت عمومیت داشته باشند. بررسی به این مسئله در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری است .

امکان هیچگونه شکایتی از تصمیماتی که دولت یا شهرداریها در مقام تصدی گری خوداتخاذ می کنند به دیوان عدالت اداری وجود ندارد و باید ازاین قبیل اقدامات و تصمیمات در دادگاه های عمومی شکایت کرد.بطور مثال هرگاه کارمند یا شاغل در اداره دولتی به ناحق و غیر قانونی  از کار اخراج شود ، یا یک اداره دولتی درارائه خدمات مربوط به ارباب رجوع در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و یا آنها را به درستی انجام ندهد ، در مواردی که دولت یا سازمانهای وابسته به دولت ، شوراها ی اسلامی و شهرداری ها و سایرنهادهای حکومتی و دولتی خارج از حدود اختیاراتشان به وضع قانون و مقررات بپردازند ، در این صورت و این قبیل موارد می توان به دیوان عدالت اداری مراجعه و از آنها شکایت کرد .چنانچه امور مربوطه حاکمیتی نباشد ، دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی ندارد .

همانگونه که از مطالب ارائه شده و تعاریف ذکر شده استنباط می گردد ، شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد که عدم اطلاع و آگاهی نسبت به این شرایط و ضوابط علی رغم صرف هزینه و وقت نتیجه ای در بر نخواهد داشت، لذا شایسته است که با علم و اطلاع از شرایط و مقررات و قوانین موضوعه و مربوطه و شناخت دقیق و آگاهانه نسبت به شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری اقدام کنیم .

گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری  به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری همراه  شما در تمامی مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده تا رسیدن به موفقیت می باشد .این گروه با داشتن کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای  می باشد .

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان