وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ + تخصصی + تضمینی

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : ۰۹۱۹۹۳۵۳۴۷۰

درخواست مشاوره

در این مقاله میخواهیم راجب کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها صحبت کنیم و در ادامه به اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ توضیح می‌دهیم که توسط وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ نوشته شده‌است.

ساخت‌وساز در شهرها در تمامی کشورهای جهان دارای شرایط و قوانین خاصی می‌باشد که اگر هر کدام از شهروندان این قوانین را رعایت نکنند، توسط قانون‌گذار جریمه می‌شوند و مطابق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد. بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها تمامی مالکین اراضی و املاک موجود در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت و ساز برای دریافت پروانه ساخت از شهرداری‌ها اقدام کنند و شهرداری موظف است که با انجام بررسی‌های لازم نسبت به صدور پروانه یا جلوگیری از ساخت اقدام نماید. اگر می‌خواهید با  وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ بیشتر آشنا بشوید تا پایان با ما همراه شوید.

وکیل کمسیسیون ماده ۱۰۰

در کشور ما و سایر کشورهای جهان، قوانین مخصوصی در خصوص ساخت‌وساز شهری وجود دارد که یکی از آن‌ها کمیسیون ماده ۱۰۰ می باشد. براساس این کمیسیون شهرداری هیچ مالک ساختمان یا زمینی نمی‌تواند بدون اخذمجوز از شهرداری یا به عبارتی همان دریافت پروانه ساخت در محدوده شهری یا حریم آن به تخریب یا ساخت‌وساز بپردازد و یا این که نسبت به تفکیک زمین‌اش اقدام کند. در صورتی که شخصی بدون دریافت پروانه به هر کدام از موارد ذکرشده اقدام کند، شهرداری‌ها اختیار دارند که مانع از ساخت وساز فرد شوند و به توقف کردن این عملیات بپردازد. البته توجه داشته باشید که شهرداری‌ها تنها می‌توانند از اقدامات متخلفانه جلوگیری کنند، اما در مورد تخریب یا جریمه وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ تصمیم‌گیری می‌کند.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چه افرادی‌اند؟

کمیسیون ماده ۱۰۰ از اعضای زیر تشکیل شده‌است که شامل:

  • نماینده شورای شهر
  • نماینده دادگستری
  • نماینده فرمانداری
  • نماینده شهرداری

تمامی افراد ذکرشده جزو کمیسیون می باشند و در این میان تنها نماینده شهرداری دارای حق رای نمی باشد و باید به منظور ارائه توضیحات در جلسه حضور داشته باشند.

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها

تخلف‌های ساختمانی بر اساس ماده ۱۰۰ شهرداری جریمه خواهند شد و محاسبه آن‌ها براحتی امکان پذیراست. اما در مورد پروژه‌های ساختمانی بسیار بزرگ محاسبه میزان جریمه‌ها و قیمت‌گذاری صحیح بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در کاهش میزان هزینه ها بسیار تاثیر داشته‌باشد. از این رو بهتر می‌باشد که در چنین مواردی پرونده به وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ سپرده شود تا بتواند میزان ضررهای مالی را تا حد امکان کاهش بدهد.

در مورادی که برای عملیات ساختمانی حکم تخریب صادر بشود، مقدار ضررهای مالی بسیار زیاد خواهدبود و می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به فرد تحمیل کند؛ اما در صورتی‌که یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پرونده را دنبال بکند، می‌تواند همه جانبه از موکل خود دفاع و حتی در مواردی خاصی مانع از صدور حکم تخریب بشود. هر یک از وکیلان در زمینه قانونی خاصی دارای دانش و تجربه می‌باشند. به عنوان مثال وکیل ماده ۱۰۰ با اطلاع از قوانین، تبصره‌ها و بندها براحتی می‌تواند نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ را تغییر بدهد و کمک کند که روند پیگیری پرونده سریع‌تر طی بشود.

پرونده چه تخلف‌هایی در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود؟

تمامی تخلف‌هایی که در زمینه ساخت‌وساز و تخریب ساختمان در حوزه شهری و حومه آن صورت می‌گیرد. مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ نیستند و موارد مشخصی باید توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرند. از جمله این پرونده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجاوز به معابر شهر
  • عدم احداث پارکینگ‌ها یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ
  • احداث ساختمان بدون پروانه (مجوز) یا احداث ساختمان خارج از مجوز یا مازاد برآن
  • تغییر کاربری غیرمجاز
  • استحکام نداشتن ساختمان و یا رعایت نکردن ضوابط بهداشتی، فنی و همچنین شهرسازی دراحداث ساختمان
  • تخلف مهندس ناظرساختمان

درصورتی که مالک هر یک از تخلفات ذکرشده را انجام داده‌باشد برای این‌که بتواند مشکل خود را سریع‌تر حل کند بهتراست که از یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری کمک بگیرد.

نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها

این کمیسیون در اصل شامل ۲ کمیسیون بدوی و تجدید نظر می باشد که درابتدا پرونده‌ها توسط کمیسیون بدوی مطرح‌شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیسیون بدوی از اعضا مختلفی تشکیل شده‌است که همه‌چیز به رای و نظر آن‌ها بستگی دارد. شهروندانی که پرونده آن‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ بدوی ارجاع داده می‌شود می‌توانند به منظور دفاع از خود یک لایحه کتبی ارائه کنند. در واقع می‌توان به تصمیمات و نتایج اعلام شده در کمیسیون بدوی اعتراض نمود تا مجددا در کمیسیون تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد.

در صورت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شخص از زمان ابلاغ رای تنها ۱۰ روز مهلت است که این درخواست را به کمیسیون تجدید نظر اعلام کند. لازم به ذکر است که هیچ گونه تغییری نمی‌توان در تصمیمات کمیسیون تجدیدنظر ایجاد کرد و رای صادرشده از سوی این کمیسیون قطعی و قابل اجرا می‌باشد.

چگونه می‌توان کار را به بهترین وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری سپرد؟

انتخاب وکیل متخصص دیوان ‌عدالت ‌اداری مناسب برای رسیدگی به این امور بسیار زیاد اهمیت دارد. یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که بتواند پرونده شما را به بهترین شکل ممکن پیگیری کند باید خصوصیاتی خاصی داشته‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به تخصص در بحث‌های شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰، تسلط بر قوانین حوزه عملیات ساختمانی و احداث بنا و … اشاره کرد. در هنگام انتخاب بهترین وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری حتما به موارد زیر توجه کنید.

  • هزینه مشاوره اولیه
  • رزومه وکیل وقیمت پیشنهادی‌ او
  • امتیاز ونظر سایر کاربران به وکلا

هزینه وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰

در مورد میزان دستمزد وکیل دیوان عدالت اداری برای پرونده‌هایی که مربوط به تخلفات شهرداری می‌باشد هزینه گرفتن وکیل حدود ۸ -۱۰ درصد مبلغ مورد مطالبه می‌باشد. امروزه وب‌سایت‌های متفاوتی وجود دارد که در زمینه وکالت و قبول پرونده‌های حقوقی فعالیت دارند که ضمن مراجعه حضوری به وکلا می‌توان با مراجعه به این وب‌سایت‌ها از مشاوره کارشناسان حقوقی آن‌ها نیز استفاده نمود و بهترین وکیل ممکن در شهر محل سکونت خود را انتخاب کرد. جهت مشاوره حقوقی با وکیل کمیسیون ماده صد می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت گروه وکلای پایتخت تماس بگیرید و با بهترین وکیلان دیوان عدالت اداری صحبت کنید.

کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، صاحبان املاک و اراضی واقع در محدوده یا حریم شهرها، برای هرگونه عملیات ساختمانی یا ساخت بنا، ملزم به گرفتن پروانه می ‌باشند. درصورتی‌که شخصی بدون اخذ پروانه و یا برخلاف مفاد پروانه اقدام به عملیات کنند، مأمورین شهرداری می‌توانند از فعالیت ساخت ‌و ساز جلوگیری کنند. در این صورت، شهرداری باید موضوع را ظرف یک هفته در کمیسیونی که به «کمیسیون ماده ۱۰۰» معروف شده، جهت رسیدگی مطرح کند. در غیر این صورت، کمیسیون مذکور به درخواست ذی‌نفع تصمیم خواهد گرفت.

همچنین، حوزه عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، تنها پیرامون تخلفات عملیات ساختمانی یا احداث بنا در فضای درون شهری می ‌باشد و اختصاص به عملیات ساختمانی یا احداث بنا در فضای حومه و خارج شهری ندارد. پیشنهاد می‌شود موضوعات کمیسیون ماده ۱۰۰ را به وکیل ملکی متخصص امور کمیسیون‌های شهرداری واگذار کنید.

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها

با طرح موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط شهرداری‌ها، این کمیسیون در صورت احراز تخلف، به ۲ صورت زیر تصمیم‌ گیری می کند:

  • تخریب: در صورت عدم رعایت اصول فنی شهرسازی کل و بهداشتی، همچنین در صورت عدم پرداخت جریمه‌ها
  • اخذ جریمه: در صورتی ‌که کمیسیون مذکور به هر علت قلع بنا را ضروری تشخیص ندهد

انواع تخلفات مورد رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها

  • احداث ساختمان بدون پروانه:

در حالتی  ‌که مالک بدون اخذ پروانه ساخت و ساز، اقدام به عملیات بنماید و شهرداری با جلوگیری از عمل، موضوع را در کمیسیون مطرح بکند.

  • تراکم اراضی:

درصورتی ‌که مالک افزون بر مساحت زیر بنای درج ‌شده در پروانه ساختمانی اضافه بنا داشته باشد، دچار تخلف شده و این موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی خواهدشد.

  • عدم استحکام بنا:

درصورتی‌ که بنا به علت عدم رعایت اصول فنی‌ومعماری استحکام استاندارد را نداشته‌باشد، کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم به تخریب بنا می ‌دهد.

  • تغییر کاربری:

هنگامی ‌که بنا برخلاف مندرجات پروانه ساختمان، در یک منطقه تجاری محل کسب و یا پیشه یا تجارت دایر بشود، تخلف تغییر کاربری ها بوده و در این صورت کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری حکم به تعطیلی محل کسب و پیشه یا تجارت، طرف مدت ۱ ماه می ‌دهد.

  • عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی:

در این مورد نیز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می‌تواند حکم تخریب صادر کند.

  • تجاوز به‌ معابر شهری:

مالکین در زمان نوسازی ساختمان، موظف به اصلاح پروانه ساختمانی بر اساس طرح‌ های تصویب ‌شده می باشند. درصورتی ‌که هنگام احداث بنا، برخلاف پروانه از حدود مشخص ‌شده تجاوز کنند، شهرداری موظف می باشد از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری کند و پرونده را جهت تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارسال کند.

  • عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده‌ بودن پارکینگ‌ها:

درصورتی‌ که مالک با توجه به مشخصات پروانه و نقشه ‌ها و ضوابط شهرداری از احداث پارکینگ الزامی خودداری کند، یا این که پارکینگ احداثی مالک به ‌گونه‌ ای باشد که امکان اصلاح تخلفات وجود نداشته باشد، دچار تخلف شده‌است. در این مواقع کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری حکم به اخذ جریمه می‌ دهد و در صورت عدم امکان اصلاح، با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ، می ‌تواند رأی به جریمه مجدد صادر نماید.

اعتراض به رأی کمیسیون ۱۰۰

در حالتی ‌که رأی کمیسیون مبنی بر قلع و قمع بنا یا اخذ جریمه بود و مالک به این رأی به هر دلیل اعتراضی داشت، می ‌تواند ضمن اظهار دلایل مربوطه خودش، در یکی از شعب دیوان عدالت اداری به رأی مذکور اعتراض کند. شهرداری نیز می ‌تواند به رأی صادره از دیوان در حالی ‌که به نفع مالک باشد، اعتراض کند. بعد از نقض رأی کمیسیون ماده ۱۰۰، این کمیسیون موظف می باشد مجدداً به موضوع رسیدگی نموده و با رعایت نظرات و رأی دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف نمایند.

خدمات موسسه حقوقی وکلای پایتخت در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها

موسسه حقوقی وکلای پایتخت یک موسسه فوق تخصصی در زمینه امور ملکی می ‌باشد. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای فارغ‌التحصیل از بهترین دانشگاه‌های کشور وجوددارد که هر کدام در یکی از بخش ‌ها و دعاوی امور ملکی دارای تخصص و مهارت بوده و به صورت اختصاصی در همان حوزه فعالیت می ‌کند. همچنین تعدادی قاضی بازنشسته در این موسسه وجود داشته که در انواع پرونده‌ های ملکی اقدام به راهنمایی و ارائه مشورت به وکیلان می ‌کنند.

در خصوص امور مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، یک تیم حقوقی متخصص در این موسسه فعالیت می ‌کند که چندین سال می باشد به صورت حرفه‌ای و تخصصی به انواع پرونده‌ های مربوط به کسب پروانه ساخت ‌و ساز در کمیسیون‌ ها و درخواست تجدید نظر نسبت به رای‌های صادر شده در دیوان عدالت اداری رسیدگی نمده و بهترین نتیجه را برای موکل ها کسب کرده‌ اند و هم‌ اکنون آماده ارائه تخصصی و تضمینی‌ترین خدمات در این حوزه به شما محترم می ‌باشند.

از جمله مزایای موسسه حقوقی وکلای ایران زمین در کمیسیون ماده ۱۰۰ عبارت‌اند از:

  • قبول وکالت شما و رسیدگی تخصصی به انواع پرونده‌ های مطرح شده در کمیسیون ماده ۱۰۰
  • نوشتن دادخواست دوباره جهت اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری، درصورت غیرقانونی بودن یا متناسب نبودن رأی کمیسیون با موضوع مربوطه
  • استفاده از راهنمایی‌ های قاضیان بازنشسته و با تجربه در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها برای ارائه بهترین استراتژی‌های حقوقی
  • حل پرونده های متفاوت کمیسیون ماده ۱۰۰ به صورت تیمی و با همفکری وکلای متخصص پایتخت در این زمینه

مجموعه وکلای پایتخت آماده خدمت‌گذاری به تمامی عزیران

شاید جالب باشد که بدانید وقتی که یک مجموعه حقوقی را برای رسیدگی به پروندتان انتخاب می کنید، شما در اصل با چندین وکیل مشاوره کرده اید. زمانی که به یک دفتر وکالت می روید تا انتهای پرونده تنها یک نفر را مشاهده می کنید و ارتباط دارید. اما در موسسات حقوقی مثل وکلای پایتخت شما از تجربه و دانش چندین وکیل حرفه ای و قاضیان بازنشسته دیوان عدالت اداری همزمان و با هزینه ای بسیار ناچیز بهرمند می شوید. این وکیلان با تجربه ای که دارند پرونده شما را بررسی می کنند و در صورت داشتن ابهام و سوال از قاضیان بازنشسته این موسسه مشورت می گیرند. شما می توانید برای ارتباط بیشتر با موسسه وکلای پایتخت، بهترین در زمینه رسیدگی به امور ملکی، همین حالا تماس بگیرید.

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : ۰۹۱۹۹۳۵۳۴۷۰

درخواست مشاوره

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان