در ابتدا باید دانست که چرا کمیسیونی به نام کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی تشکیل شده است. فلسفه تشکیل این کمیسیون را تبصره ۵ ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاههای اب ففاقد پروانه بهره برداری بیان کرده است. به موجب این تبصره کمیسیون برای رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ و فانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری تشکیل می شود و نسبت به رسیدگی به پرونده های شکایت افراد نسبت به دولت اقدام لازم را به عمل می آورد. باید توجه داشت که تشکیل کمیسیون از وظایف وزارت نیرو می باشد و در هر استان تشکیل می شود پس حوزه صلاحیت کمیسیون استانی می باشد. پرونده های مطروحه در محاکم عمومی باید از تاریخ تصویب قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پزوانه به این کمیسیون احاله شود. کمیسیون ۳ عضو دارد که عبارتند از
۱-یک نفر متخصص فنی آب با حداقل مدرک کارشناسی با گرایش آبهای زیرزمینی و یازمین شناسی و حداقل ۱۰ سابقه مفید که عضو کمیسیون نباشد با حکم مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای
۲- یک نفر متخصص فنی آب و خاک با حداقل مدرک کارشناسی با گرایش آبیاری و زهکشی و حداقل ۱۰ سال سابقه مفید که عضو کمیسیون نباشد با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه
۳- یک نفر قاضی با حکم رئیس قوه قضاییه
اشتراکات موجود بین متخصصین بند ۱ و ۲ عبارتند از الف- حداقل مدرک کارشناسی ب- حداقل ۱۰ سال سابقه کار مفید مرتبط پ- عضو کمیسیون نباشند
در مورد تشکیل کمیسیون باید توجه داشت که حضور تمام اعضا برای تشکیل کمیسیون لازم است برخلاف محاکم عمومی تجدیدنظر که با حضور دو عضو هم تشکیل می شود.
یکی از ارکان مهم در کمیسیون دبیرخانه می باشد که شاکی لازم است که با وظایف این دایره آشنایی داشته باشد. محل دبیرخانه در شرکت سهامی آب منطقه ای- استانی- می باشد. پس دبیرخانه در حوزه شهرستانها وجود ندارد و شاکی یا وکلای آنان باید به حوزه استانی رجوع کنند و نمی توان همانند دیوان عدالت اداری شکایت را به دفاتر خدمات الکترونیکی در حوزه شهرستانها تقدیم کرد. از جمله مهم ترین وظایف دبیر خانه که مرتبط با شاکی می باشد از قرار زیر می باشد
۱-دریافت شکایت: شاکی و وکلای آنان باید بدانند که شکایت خود راباید به دبیر خانه تقدیم کنند
۲- ثبت شکایت: دبیرخانه وظیفه دارد پس از ثبت شکایت رسیدی به شاکی تحویل دهد
۳- اعلام و ابلاغ رای کمیسیون به شاکی یا وکیل وی
۴- در موارد تجدید نظر خواهی شاکی از رای کمیسیون به دیوان عدالت اداری وظیقه تهیه لایحه دفاعیه از رای کمیسیون به عهده دبیر خانه می باشد.
در رابطه با طرح شکایت باید توجه داشت که این شکایت باید کتبی بوده و براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت نیرو انجام شود. پس در رابطه با طرح شکایت شاکی باید قواعد ابلاغی از سوی وزارت نیرو را رعایت کرده و نمی تواند از قوانین آیین دادرسی مدنی یا از قوانین دیوان عدالت اداری در رابطه با طرح شکایت پیروی کند. در مورد پرونده هایی که از مراجع صلاحیتدار قضایی و غیر قضایی به کمیسیون احاله می شود لازم نیست شاکی یا وکیل وی در رابطه با طرح شکایت اقدامی کنند به عبارت دیگر شاکی در این موارد از انجام اقدام در رابطه با تشریفات طرح شکایت معاف بوده و بدون نیاز به اقدامی پرونده وی در کمیسیون بررسی خواهد شد.
دبیرخانه در رابطه با نواقص شکایت شاکی و چگونگی برطرف کردن این نواقص و تشکیل این پرونده باید بر اساس قواعد ابلاغی از سوی وزات نیرو عمل کند. پس قواعد ابلاغی وزارت نیرو هم برای شاکی و هم برای دبیر لازم الرعایه است.
دبیرخانه بعد از دریافت شکایت باید گزارشی از وضعیت پرونده تهیه کند و اعضای متخصص کمیسیون با توجه به گزارش دبیرخانه و مستندات شاکی نظرات کارشناسی خود را ظرف ۲۰ روز به دبیر خانه ارسال میدارند. کمیسیون باید بعد از دریافت نظرات اعضای متخصص تشکیل شود و قاضی کمیسیون رای خود را با لحاظ نظرات متخصصین کمیسیون صادر می کند.
شاکیان و وکلای آنان باید توجه داشته باشند که چاههای آب فعال فاقد پروانه که واجد شرایط پروانه بهره برداری در قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه و آیین نامه آن نباشد مشمول قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه اجرایی آن می باشد.
آرای صادره از کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی ظرف ۲۰روز قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است.
در مورد اعتراض به آرای صادره از کمیسیون می بایست شاکی یا وکیل وی دادخواست خود را به دیوان عدالت ادری تقدیم کنند نه دبیرخانه کمیسیون و این دادخواست و اعتراض دیگر براساس قواعد ابلاغی وزارت نیرو نخواهد بود. بنابراین برای اعتراض به آرای کمیسیون رعایت شرایط شکلی قواعد ابلاغی وزارت نیرو لزومی ندارد و دادخواست اعتراض باید براساس شرایط شکلی قانون دیوان عدالت اداری باشد.
گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه اموراعتراض به راي كميسيون آبهاي زيرزمينی سازمان آب به صورت تلفنی و حضوری همراه شما در تمامی مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده می باشد. این گروه با داشتن کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی و حضوری می باشد .
سازمانهای اداری و دولتی وظیفه دارند تا با توجه به وضع بسیار بد آب کشور اقدامات بسیار زیادی را در راستا حفظ منابع آبی کشور انجام دهند. سازمان آب کشور مسئول حفظ منابع آبی است. افراد برای استفاده از منابع آبی کشور مستلزم دریافت مجوزهای لازم از این سازمان میباشند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری درباره اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی سازمان آب کسب نماییم.
یکی از مهمترین دعاوی و شکایت علیه شرکتهای آب منطقهای اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی است که در دیوان عدالت اداری انجام میشود. شرکتهای آب منطقهای زیر مجموعه وزارت نیرو بوده و از وظایف و اختیارات این سازمان، صدور پروانه چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری میباشد.
در سالهای اخیر مسئله کم آبی یکی از مشکلات بزرگ کشور بوده و این مشکل به خصوص در استانهایی مانند فارس و سیستان و بلوچستان بیشتر احساس شده است.
قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید. براساس این قانون مقرر گردید تا در کمیسیونی به نام کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی تمام اختلافات ناشی از اجرای این قانون و همینطور قانون توزیع عادلانه آب در آن بررسی شود.
کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی
کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی در مدیریت منابع آب ایران و در شرکتهای آب منطقه مستقر است. همچنین احکام آن توسط قاضی دادگستری صادر میشود.
برای اثبات وضعیت بهرهبرداری چاه یکی از محکمترین دلایل، استناد به سوابق آماری منابع آب که در شرکت سهامی آب منطقهای تشکیل و در دورههای مختلف آمار برداری شده است، میباشد.
آبهای موجود در کشور بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از مشترکات بوده و در اختیار حکومت میباشد. از آبهای دریاها گرفته تا آبهای زیرزمینی باید براساس مصالح عامه از آن بهرهبرداری گردد. دولت وظیفه دارد تا در حفظ این آبها کوشیده و مسئولیت اجازه به بهرهبرداری و نظارت آنها را بر عهده دارد.
در سال ۱۳۸۹ قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری به تصویب مجلس رسیده است. در این قانون اعلام شده که تمامی چاههایی که قبل از سال ۱۳۸۵ در دشتهای کشور حفر گردیدهاند باید بر طبق میزان آب و شرایط دشتهای کشور اقدام به صدور پروانه صورت گیرد.
اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی سازمان آب
در صورت صدور پروانه و یا عدم صدور آن قبل از تصویب این قانون، افراد برای شکایت معمولا به دادگستری مراجعه میکردند. امروزه برای طرح شکایت در این زمینه میتوان به کمیسیون آبهای زیرزمینی مراجعه نمود. برای اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی سازمان آب، شخص شکایت کننده باید مدارک و دلایل خود را در طی درخواستی به دبیرخانه سازمان ارائه دهد. دبیرخانه سازمان ضمن بررسی این مدارک و دلایل آنها را به کمیسیون ارجاع خواهد داد. علاوه بر آن کمیسیون مربوطه باید اقدام به ارسال امر به کارشناس نماید تا کارشناس مربوطه ظرف ۲۰ روز نظر خود را به کمیسیون ابلاغ نماید.
در دیوان عدالت اداری برای طرح تجدیدنظر فرد در ابتدا باید شکایت خود را به همراه دلایل و مدارک تجدیدنظر به دیوان عدالت اداری ارسال کند. پس از صدور رای و ارسال آن به همراه شکایت در دیوان، عموما رای به دفتر کل ارسال شده تا از نظر مطابقت شکایت با قوانین مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که این شکایت فاقد هرگونه اشکالی از لحاظ قانونی باشد، توسط رئیس دیوان به یکی از شعبات منتقل شده تا در آنجا بررسی شود و در پایان برای این مورد حکم صادر میگردد.
از آنجایی که امور دیوان امری تخصصی است، برای حصول نتیجه بهتر از طرح شکایت خود بهتر است تا با وکیلی مجرب مشورت نمایید. گروه وکلای پایتخت با دراختیار داشتن کادری باتجربه و تخصصی آماده خدمت رسانی به شما مردم عزیز میباشد.
اعضای تشکیل دهنده کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی، از یک نفر قاضی که با حکم قوه قضاییه تعیین میگردد، یک نماینده از سازمان جهاد کشاورزی استان و همچنین نمایندهای از طرف مدیرعامل شرکت آب منطقهای خواهد بود. لازم به ذکر است که رای نهایی توسط قاضی عضو کمیسیون صادر میشود. همچنین براساس قانون در هر استان تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری، کمیسیون برای رسیدگی به اقدامات مذکور تشکیل میگردد.
صلاحیت کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی
اختلافات و دعاوی ناشی از اجرای قانون مذکور براساس ماده واحده قانون تعیین و تکلیف چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری و علاوه بر آن قانون توزیع عادلانه آب در کمیسیون رسیدگی به آبهای زیرزمینی رسیدگی میشود.
رای صادره از کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی در دیوان عدالت اداری قابل شکایت میباشد. رای صادر شده از کمیسیون براساس تبصره ۵ ماده واحده قانون تعیین تکلیف، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. همچنین در کنار درخواست برای نقص رای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی میتوان تقاضای توقف اجرای رای کمیسیون را از شعبه رسیدگی کننده درخواست نمود.
همانطور که گفته شد رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون تعیین تکلیف چاههایی که فاقد پروانه میباشند و همچنین قانون توزیع عادلانه آب از وظایف کمیسیون رسیدگی به آبهای زیرزمینی میباشد. شرکت آب منطقهای وظیفه نظارت بر تمامی چاههای آب کشاورزی را بر عهده دارد و باید در صورت مشاهده تخلف مراتب را به مالک یا مالکان اعلام کرده تا ظرف ۴۵ روز نسبت به رفع آن اقدام کنند.
در صورتی که مالک یا مالکان در طی زمان مقرر شده اقدام به رفع تخلف نکنند و یا تخلف خود را تکرار نمایند، شرکت موظف است تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ابطال پروانه بهرهبرداری چاه اقدام نماید. اگر مالک یا مالکان به این موضوع اعتراض کنند، باید مسئله برای رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی و اقدام قانونی ارجاع گردد.
تصمیم مربوط به ابطال و عدم تمدید پروانه نظر به اینکه توسط کمیسیون صدور پروانهها صورت گیرد، متقاضی خواهد توانست به نظر این کمیسیون اعتراض نماید. این درخواست باید به کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی توسط متقاضی تقدیم گردد تا تصمیمگیری توسط کمیسیون انجام شده و حکم مقتضی صادر شود.
لازم به ذکر است که کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی جز کمیسیونهای اداری بوده که رای صادر شده از آن در دیوان عدالت اداری قابل شکایت است. همانطور که اشاره شد براساس تبصره ماده ۵ قانون تعیین تکلیف چاههای آبی که فاقد پروانه بهرهبرداری میباشند، رای این کمیسیون تا ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را خواهد داشت.
نقص آرای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی
عدم مستند و مستدل بودن رای صادره یکی از دلایل نقص آرای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی میباشد. از دلایل دیگر نقص آرای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی عدم طرح موضوع در کمیسیون صدور پروانه است. علاوه بر آن در صورتی که از نظر کارشناسان رسمی دادگستری استفاده نگردد و یا مقررات قانونی رعایت نشود، رای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی دچار نقص میشود.
یکی از مباحث مهم شناسایی علل نقص آرای کمیسیون در مورد کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی در دیوان عدالت اداری میباشد. آرای کمیسیون به دلایل مختلفی در دیوان عدالت اداری نقص میگردد. شناسایی مواردی که سبب نقص آرای شود، گامی موثر در جهت تسریع رسیدگی و رعایت قوانین آیین دادرسی عادلانه خواهد بود. در ادامه به چند مورد از این موارد اشاره میکنیم.
از دلایل مهمی که سبب میشود تا آرای کمیسیون در دیوان عدالت اداری نقص گردد، عدم مستند و مستدل بودن رای صادره است. این موضوع زمانی رخ میدهد که نظر کارشناسان در رای لحاظ نشود. بنابراین در صورتی که نظر کارشناسان در آرای منظور نشده، شعب دیوان آن را مستند ندانسته و جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون مربوطه قرار نقص را صادر و ارجاع میدهد.
نمایندگانی که باید در رابطه با پروندههای مطرح شده در کمیسیون اظهارنظر کنند، نمایندگان شرکت آب منطقهای و جهاد کشاورزی میباشند. قاضی کمیسیون بعد از لحاظ رای این افراد، رای صادر مینماید.
برای رسیدگی به تقاضای اشخاص در کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی، ابتدا باید خواسته در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانهها بررسی گردد. در غیر این صورت از علل نقص آرای کمیسیون به شمار خواهد رفت. در نتیجه این موضوع در ابتدا باید در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانهها بررسی شده و چنانچه متقاضی به رای کمیسیون مزبور اعتراض کند، کمیسیون رسیدگی به آبهای زیرزمینی صلاحیت برای رسیدگی آن را خواهد داشت.
اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی سازمان آب: نظر کارشناسان
در صورتی که تنها به نظر کارشناسان وزارت نیرو در آرا اصداری اکتفا شود و از نظرات کارشناسان دادگستری استفاده نگردد، یکی از دلایل نقص آرای کمیسیون در دیوان رخ داده است. بنابراین کمیسیون موظف است تا از نظرات کارشناسان دادگستری نیز استفاده کند.
لازم به ذکر است که چنانچه آرای کمیسیون به صورت کلی بوده و به شرایط قانونی مندرج در قانون تعیین تکلیف که برای صدور مجوز بهرهبرداری چاه صادر میشود اشاره نشده باشد سبب فراهم کردن موجبات نقص آرای در دیوان عدالت اداری خواهد شد.
از رایجترین ایرادات دیوان به آرای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی رعایت نکردن مقررات قانونی و عدم توجه به دلایل افراد میباشد. در آرای شعب دیوان تاکید بر این است که موضوعات مربوطه باید در آرای کمیسیون لحاظ گردد.
در صورت تقاضا شعبه دیوان، کمیسیون موظف است تا ضمن تسریع در رسیدگی، اسناد، مدارک و اطلاعات درج شده در ماده ۴۴ قانون دیوان را به شعبه درخواست کننده ارائه داده تا موجبات تضمین حقوق شهروندان فراهم گردد. براساس ماده و تبصره مذکور در صورتی که کمیسیون بر طبق آنچه که گفته شد عمل نکند، امکان انفصال موقت مستنکف از خدمات دولتی وجود داشته و همچنین در مرجع قضایی موجبات تعقیب کیفری وی نیز فراهم میشود.
علاوه بر آن نکتهی دیگری که وجود دارد این است که براساس تبصره ۱ ماده ۱۱۰ قانون دیوان عدالت اداری، چنانچه در مواردی که اجرای حکم مستلزم اتخاذ تصمیم از سمت آنها باشد و اعضای کمیسیون و هیاتها از تبعیت حکم صادر شده استنکاف به عمل آورند، تمامی اعضا مخالف با این حکم مستنکف شناخته میشوند.
تمامی دستگاههای اجرایی موظف هستند براساس ماده ۱۰۸ قانون دیوان عدالت اداری، طی یک ماه نسبت به اجرای احکام صادره از شعب اقدام کرده و نتیجه را به واحد اجرای احکام ابلاغ نمایند.
همانطور که گفته شد از مهمترین شکایاتی که علیه سازمان آب صورت میگیرد، اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی است. شرکتهای آب منطقهای تحت نظارت وزارت نیرو هستند و وظیفه صدور پروانه چاههای آب پروانه را بر عهده دارند.
از آنجایی که در سالهای اخیر کشور ایران با مسئله کمآبی شدید مواجه بوده توصیه میشود جهت اعتراض به آرای کمیسیون از یک وکیل متخصص و با تجربه استفاده کنید. وکلای متخصص با تکیه بر دانش خود میتوانند بهترین راهکار را برای موفقیت در اعتراض به رای کمیسیون آبهای زیرزمینی سازمان آب ارائه کنند.
رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون توزیع منصفانه آب و همچنین تعیین تکلیف در رابطه با چاههای آب فاقد پروانه بهرهبرداری، فلسفه تشکیل کمیسیون مذکور میباشد. تشکیل کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی بر عهده وزارت نیرو بوده و در هر استان به صورت مجزا تشکیل میگردد.
کمیسیون مذکور از جمله کمیسیونهای اداری محسوب شده و در دیوان عدالت اداری رای آن قابل شکایت و پیگیری میباشد. همچنین در تبصره ۵ قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد بهرهبرداری آمده است که رای این کمیسیون تا ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارد.
لازم به ذکر است که براساس قانون جدید دیوان عدالت اداری، برای اشخاص مقیم ایران ظرف ۳ ماه و برای اشخاصی که در خارج کشور ساکن هستند ظرف ۶ ماه این آرا قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری میباشد.
جهت اعتراض به آرای صادر شده از کمیسیون آبهای زیرزمینی، شاکی یا وکیل باید دادخواست مد نظر خود را به دیوان عدالت اداری ارسال نماید. شایان ذکر است که جهت اعتراض به آرای کمیسیون، لزومی به رعایت قوانین ابلاغی وزارت نیرو نبوده و این دادخواست باید بر طبق قوانین دیوان عدالت اداری تنظیم گردد.
برای طرح دعوی کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی، پیشنهاد میشود تا از یک وکیل باسابقه کمک بگیرید. وکیل انتخابی شما باید مسیر درست پیگیری پرونده را بشناسد. گروه وکلای پایتخت با در اختیار داشتن وکلای با تجربه و متخصص آماده پاسخگویی به شما مردم عزیز میباشد.
2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
باسلام طبق رای دیوان عدالت برای اعتراض به رای کمیسیون ص پ نیازی ب تنظیم دادخواست نیست؟
درود
بزرگوار من دوتا پرونده در دیوان عدالت اداری دارم
که باید اعمال ماده ۷۹ و دیگری اعتراض ثالث شود
لطفا چنانچه در این زمینه تضمینی بر انجام کار و منصف در میزان حق الزحمه وکالت و موفقیت است شماره تماس جهت هماهنگی را اعلام دارید
باتشکر: یزد- علی زینلی زاده