اعتراض به رای کمیسیون ماده ۹۹شهرداری

اعتراض-به-رای-کمیسیون-ماده-99شهرداری

اقدام برای ساخت و ساز در محدوده داخل شهر و یا خارج از آن، ضوابط و مقررات قانونی خاصی دارد. دستورالعمل ها و آیین نامه های مصوب و قانونی، به روشنی این موضوع را بیان کرده است.

چنانچه قصد هرگونه ساخت و ساز مجاز و مطابق با قوانین و مقررات باشد، گرفتن مجوز ساخت (پروانه ساخت) این اقدام برای ساخت و ساز را مجاز می نماید. هرگونه ساخت و ساز بدون پروانه ساخت، یا بیشتر از میزان تعریف شده در پروانه ساخت، غیر مجاز تلقی می شود و توسط کمیسیون های قانون شهرداری قابل پیگیری هستند.

کلیه تخلفات در حوزه ساخت و ساز ساختمانی در داخل شهر، توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می شود. اقدام به هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز ساخت (غیر مجاز) در خارج از حریم شهر، از طریق کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.

کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری در محل دفاتر فنی و عمرانی استانداری ها تشکیل می شود. وظیفه کمیسیون مذکور رسیدگی به هرگونه تخلف ساخت و ساز، در خارج از محدوده مشخص شده برای شهرها است. اعضای کمیسیون ماده ۹۹ عبارتند از: نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضائیه (قضات)، نماینده وزارت مسکن و شهرسازی.

مطابق با قانون، شهرداری باید حریم شهر ها را با استفاده از طرح های جامع شهری مشخص نماید، همچنین شهرداری موظف است ضمن تعیین دقیق محدوده شهر، توسعه شهری را برای آینده نیز در نظر داشته باشد. این قبیل اقدامات به منظور تعیین محدوده شهری، و به تبع آن تقسیم وظایف رسیدگی به امورات مختلف در حوزه خدمات شهرداری ها است.

کمیسیون ماده ۹۹ برای رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز، از طریق گزارشات واصله از بخشداری ها در خصوص این موضوع تشکیل جلسه رسیدگی می دهد. هرگونه تخلف ساختمانی در خارج از شهر، توسط دهیاری ها به بخشداری گزارش می شود، وظیفه عوامل بخشداری در این زمینه بررسی دقیق موضوع، و در صورت صحت تخلف گزارش آن به کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها است.

در تخلفات ساختمانی که در کمیسیون ماده ۹۹ به آن رسیدگی می شود، در صورتی که ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن شرایط ایمنی، فنی و بهداشتی باشد، کمیسیون ماده ۹۹ به تخریب ساخت شده رای خواهد داد. تخریب می بایست در مهلت قانونی که کمیسیون در نظر می گیرد توسط مالک انجام شود، در غیر این صورت از طریق پیگیری استاندار با ضابطین قضایی، تخریب توسط عوامل دولتی انجام می گیرد.

مهلت قانونی که برای تخریب از طرف کمیسیون ماده۹۹ قانون شهرداری ها در نظر گرفته می شود، بیشتر به منظور استفاده از این زمان، برای طرح شکایت از رای کمیسیون ماده ۹۹ در دیوان عدالت اداری است.

مالک می تواند در صورتی که کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها، حکم به تخریب ساخت شده صادر کرده باشد، در مهلت مناسب که ۳ ماه است و با استناد به مدارک و مستندات قانونی، از این تصمیم کمیسیون ماده ۹۹ در دیوان عدالت اداری شکایت نماید.

نکته => برخلاف کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری که رسیدگی به شکایت و تجدید نظر خواهی، در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ انجام می شود، درکمیسیون ماده ۹۹ به دلیل نبود کمیسیون تجدید نظر، رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ در صورت اعتراض و شکایت، قابل طرح در دیوان عدالت اداری است.

رسیدگی در کمیسیون ماده ۹۹ فقط منجر به حکم تخریب نمی شود، در مواردی هم که تخلف صورت گرفته با رعایت مسائل ایمنی و فنی باشد، کمیسیون مذکور ضمن در نظر گرفتن این موضوع، جریمه ای معادل نصف یا هفتاد و پنج درصد قیمت سازه احداث شده معین می نماید.

نکته => در صورتی که نظر کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری بر اعمال جریمه باشد، مالک می تواند ضمن پرداخت جریمه تعیین شده درخواست پایان کار بنماید، مراجع ذیصلاح در این خصوص موظف هستند، پس از اخذ جریمه از مالک اقدام به صدور پایان کار نمایند.( مطابق با تبصره ۲ از بند ۳ قانون شهرداری ها )

قانونگذار در تصویب قانون شهرداری ضمن توجه به وضعیت ساخت و ساز، موانع و مشکلات احتمالی را نیز بررسی نموده است. تعیین محدوده معین برای ساخت ساز در داخل شهر با استفاده از طرح های تفصیلی و طرح جاع شهری، از اقدامات قانونگذار در این زمینه است.

همچنین قانونگذاربرای سهولت رسیدگی به امر ساخت و ساز و تخلفات پیرامون این موضوع، ضمن تعیین کمیسیون های مربوطه با تدوین قوانین و مقررات، تا حدودی از بروز مشکلات ساخت و ساز بی رویه و خلاف قانون جلوگیری نموده است. الحاق مواد قانونی و تبصرهای مرتبط از جمله تبصره ۲ ذیل بند ۳ قانون شهرداری ها، تدابیر صورت گرفته برای مدیریت برنامه های ساخت و ساز می باشد.

وکیل دیوان عدالت اداری، ضمن توجه کامل و کافی به شرح وظایف هرکدام از کمیسیون های قانون شهرداری، و تسلط به قوانین و مقررات مربوط به موضوع مورد نظر، ضمن انجام اقدامات قانونی در مهلت مناسب سعی در کسب نتیجه مناسب از طریق کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها می گیرد. چنانچه به هردلیل رای کمیسیون مذکور مبنی بر تخریب باشد، در مهلت مقرر به نظریه کمیسیون ماده ۹۹ در دیوان عدالت اداری شکایت می نماید.

برای اعتراض به رای صادر شده از کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها، باید در مهلت مقرر ۳ ماه پس از ابلاغ رای کمیسیون مذکور در دیوان عدالت اداری اقدام به طرح شکایت کرد.

ثبت نام شخص شکایت کننده در سامانه ثنا توسط دفاتر خدمات قضایی الزامی است. پس از ثبت نام و دریافت رمز شخصی ثنا، اعتراض و شکایت باید در قالب فرم دادخواست مخصوص به دیوان عدالت اداری تنظیم شود، ثبت دادخواست مذکور باید در سامانه ساجد که مربوط به امورات دیوان عدالت اداری است انجام شود.

ثبت دادخواست در سامانه ساجد، به منظور سهولت در رسیدگی به دادخواست های ارسالی به دیوان عدالت اداری انجام می شود. پیگیری دادخواست و روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد ممکن نیست، به همین دلیل در ابتدای شکایت شخص باید در سامانه ثنا (ثبت ثنا) ثبت نام نماید، تا بتواند از طریق سامانه ثنا از روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری مطلع شود.

دادخواست ثبت شده از طریق دفاتر اداری دیوان عدالت اداری، به دیوان ارسال می شوند. به دلیل رسیدگی غیر حضوری دیوان عدالت اداری به دعاوی مربوطه در محل شعبه های دیوان در تهران، دفاتر اداری دیوان عدالت اداری دراستان ها امورات مربوط به دیوان را انجام می دهند، ازجمله ارسال دادخواست شکایت از طریق این دفاتر به دیوان صورت می گیرد.

پس از بررسی و انجام امورات اداری، دادخواست توسط رئیس دیوان عدالت اداری و یا معاون ایشان به شعب بدوی ارجاع می شود. رسیدگی در شعب بدوی دیوان به طبع دستور العمل کلی دیوان عدالت اداری غیر حضوری می باشد، در مورادی که نیاز به اظهارات طرفین پرونده باشد، جلسات حضوری در دیوان عدالت اداری برگزار می شود.

شعبات بدوی دیوان عدالت اداری در بررسی های لازم، چنانچه صحت رای کمیسیون ماده ۹۹ را تشخیص دهند، رای مذکور را تایید می نمایند. در مواردی که رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ از نظر شعبات بدوی دیوان صحیح نباشد، اقدام به نقض رای مذکور می نماید.

اظهار نظر و رای صادره از شعبات بدوی چنانچه بر تایید رای کمیسیون ماده ۹۹ باشد، باید در مهلت مقرر ۲۰ روزه مورد اعتراض قرار گیرد، در غیر اینصورت قطعی می شود و برای اجرای رای کمیسیون ماده ۹۹ به کمیسیون مذکور ارجاع داده می شود.

نقض رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ توسط شعبات بدوی، در صورتی که در موعد مقرر ۲۰ روزه مورد اعتراض واقع نشوند، قطعی هستند وشعبات بدوی ضمن رسیدگی به موضوع ، پرونده را برای رسیدگی مجدد طبق دستورات و رای دیوان عدالت اداری به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع می نماید.

اعتراض و درخواست تجدید نظر در مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ رای شعب بدوی امکان پذیر است، اعتراض باید در دادخواست مربوط به تجدید نظر دیوان عدالت اداری تنظیم و ارائه شود. شعب تجدید نظر به تبعیت از دستورالعمل کلی دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی غیر حضوری می نمایند.

در مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری ضمن بررسی مدارک و ادله جدید، با تشخیص صحت رای مورد اعتراض آنرا تائید می نماید، عدم صحت رای بدوی باعث نقض رای مذکور توسط شعب تجدید نظر دیوان می شود. آرای صادر شده از شعبات تجدید نظر دیوان عدالت اداری قطعی و لازم الاجرا است.

وکیل دیوان عدالت اداری، با توجه به قانون دادرسی در دیوان عدالت اداری، و غیر حضوری بودن رسیدگی در دیوان، ضمن اعتراض به موقع به آرای صادره از کمیسیون های قانون شهرداری، با ارسال مدارک و مستندات موثر ضمن کمک به روند صحیح رسیدگی، نتیجه مورد نظر را کسب می نماید.

گروه وکلای پایتخت به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی به دعاوی مرتبط به دیوان عدالت اداری می پردازند. کارنامه موفق مجموعه وکلای پایتخت در کسب موفقیت، حاصل تلاش و دانش حقوقی وکلای این مجموعه است.

با اعتماد به کار گروه وکلای پایتخت کسب موفقیت را تجربه خواهید کرد.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان