اعتراض به رای کمیسیون تشخیص باغات

اعتراض-به-رای-کمیسیون-تشخیص-باغات

در کشور ما به دلیل رشد بی رویه شهر نشینی، افزایش جمعیت در شهر ها، کمبود زمین برای ایجاد منازل مسکونی و مجتمع های مسکونی و … باعث شده است، تا عدم برخورداری از وضعیت مناسبی برای تناسب بین جمعیت و فضای سبز بوجود آید.

توجه به سلامت جامعه در گرو برنامه ریزی های دقیق برای آینده است. اعمال فضای سبز به تناسب جمعیت، یکی از برنامه های کاربردی برای حفظ سلامت افراد جامعه خواهد بود. وجود باغات و فضاهای درختکاری شده در شهرها، باعث شده تا حدودی نه چندان زیاد این تناسب، در بعضی از شهر ها وجود داشته باشد.

رشد سرسام آور قیمت زمین در این سالها، موجب شده است تا مالکان این قبیل املاک و باغات تمایلی به وضعیت فعلی املاک خود نداشته باشند. اصولا” این مالکان بیشتر به دنبال تغییر کاربری باغات خود به کاربری مسکونی یا تجاری هستند. وجود قوانین و مقرراتی در این زمینه، تغییر کاربری باغات و فضاهای سبز را با چالشی بزرگ برای مالکان آنها روبرو کرده است.

قانونگذار برای آن دسته از مالکان باغات و فضاهای سبز، که درخواست تغییر کاربری و یا اعتراض به کاربری ملک خود دارند، تمهیداتی اندیشیده است. مالکین این قبیل املاک می توانند درخواست کتبی خود را، مبنی بر اعتراض  به کاربری باغات و املاک خود به شهرداری تقدیم نمایند.

شهرداری موظف است که تقاضای کتبی مالکین املاک و فضاهای سبز و باغات را، مبنی بر تغییر کاربری آنها، که شامل اعتراض به اعمال کاربری فضای سبز و یا باغ برای این املاک است، رابه همراه مدارک و مستندات قانونی که مشخص کننده سابقه این املاک است، به کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری یا (کمیسیون تشخیص باغات ) جهت بررسی و رسیدگی ارسال نماید.

وظیفه رسیدگی به تقاضاهای مالکین فضای سبز و یا باغات، برای اعمال کاربری دیگری غیر از وضعیت موجود این املاک، به عهده کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری ها است. اعضای این کمیسیون عبارتند از: نماینده شورای شهر( یکی از اعضای اصلی شورای اسلامی شهرها) ونماینده شهرداری ( معاونت شهرسازی یا معاونت خدمات شهری ) و مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهری.

کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری ضمن بررسی های لازم در خصوص موضوع مطرح شده، با استناد به مدارک موجود در پرونده و سابقه ارسالی از طرف شهرداری برای ملک مورد تقاضا، پس از رسیدگی اقدام به صدور رای می نماید. رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری می تواند مشتمل بر ابقای کاربری سابق برای ملک باشد، یا اینکه با تقاضای مالک برای تغییر کاربری سابق ملک موافقت نماید.

مصوبات کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری، پس از ابلاغ به مالک یا ذی نفع در موضوع، به مدت ۲ ماه مهلت دارد تا نسبت به آن اعتراض صورت گیرد. عدم اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری در مهلت مقرر، باعث قطعی و لازم الاجرا شدن این مصوبات می شود.

اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری، باید در قالب یک تقاضای کتبی به شهرداری تقدیم شود. شهرداری پس از وصول اعتراض کتبی به مصوبه کمیسیون ماده ۷ شهرداری، آنرا برای رسیدگی به شورای اسلامی شهر ارسال می نماید. در واقع شورای اسلامی شهرها، به عنوان مرجع صالح برای اعتراض به آراء و مصوبات کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری شناخته می شوند.

شورای اسلامی شهر که مرجع رسیدگی به اعتراضات از مصوبات کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری است، ضمن بررسی های لازم و دقیق اقدام به رسیدگی و صدور رای، در خصوص کاربری املاک مورد تقاضا می نماید. مصوبات صادره از شورای اسلامی شهرها قطعی است. این مصوبات می تواند مبنی بر تایید رای کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری باشد، یا اینکه مبنی بر تایید تقاضای مالک این املاک برای تغییر کاربری آنها باشد.

آرای قطعی شده کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری ها، تا ۳ ماه مهلت دارد تا افراد مقیم در داخل کشور، پس از ابلاغ رای به آنها در دیوان عدالت اداری به رای مذکور اعتراض نمایند. مهلت مقررو قانونی برای اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده۷ شهرداری، برای افرادی که درخارج از کشور اقامت دارند پس از ابلاغ رای ۶ ماه است، که می توانند به رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری در دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند.

نکته : امکان اعتراض از آرای کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری، برای افراد حقیقی و یا حقوقی در دیوان عدالت اداری فراهم است. نهادهای دولتی و سازمانهای وابسته به دولت، چنانچه نسبت به مصوبات کمیسیون ماده ۷ شهرداری، اعتراضی داشته باشند نمی توانند در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند. اعتراضات ارگانهای دولتی و وابسته به دولت، از مصوبات کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری در خصوص تشخیص باغات، مطابق با رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری شماره ۶۹۹ تاریخ ۲۲/۳/۱۳۸۶ باید در دادگاه های عمومی و حقوقی مطرح گردد.

افرادی که به عنوان مالک و یا ذی نفع در موضوع، قصد اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷      شهرداری در خصوص تشخیص باغات را در دیوان عدالت اداری دارند، باید در سامانه الکترونیکی قضایی (ثبت ثنا) توسط دفاتر خدمات قضایی ثبت نام نمایند، در صورت تکمیل ثبت نام کد و رمز شخص به آنها تعلق می گیرد، رمز شخصی ثنا برای ورود به سامانه خدمات الکترونیکی قضایی لازم است.

اعتراض و شکایت از رای صادر شده از کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری، باید در فرم دادخواست مربوط به دیوان عدالت اداری تنظیم شود. دادخواست مذکور پس از ثبت در سامانه ساجد که مخصوص دیوان عدالت اداری است، از طریق دفاتر اداری دیوان که شعبات این دفاتر برای سهولت دسترسی به دیوان عدالت اداری در مرکز استان ها هم دایر است، به دیوان  عدالت اداری ارسال می شود.

لزوم ثبت نام در سامانه ثنا ( ثبت ثنا ) به منظور پیگیری روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری است، امکان ثبت دادخواست از طریق سامانه ساجد فراهم است، اما امکان پیگیری روند رسیدگی به پرونده از طریق این سامانه ممکن نیست، پیگیری های لازم برای اطلاع از مراحل رسیدگی در دیوان عدالت اداری، توسط سامانه ثنا و توسط رمز شخصی که هر فرد دارد امکان پذیر خواهد بود.

دادخواست اعتراض از رای صادره از کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری، مبنی بر تشخیص باغات پس از طی مراحل اداری و پذیرش در دیوان، ازطریق ریاست دیوان عدالت اداری یا یکی از معاونین ایشان، به شعب بدوی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود.

شعبات بدوی دیوان عدالت اداری، پس از وصول دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷ شهرداری، غیرحضوری وبه صورت شکلی به موضوع مطرح شده رسیدگی می نمایند. رای صادره از کمیسیون ماد ۷ قانون شهرداری چنانچه صحیح تشخیص داده شود، توسط شعبه بدوی دیوان عدالت اداری تایید می شود.

هرگونه ابهامی در رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری، که منجر به تشخیص عدم صحت رای مذکور باشد موجب نقض آن می شود. آرای صادره از مرحله بدوی دیوان عدالت اداری، به مدت ۲۰ روز مهلت قانونی دارد تا مورد اعتراض قرار گیرد. عدم اعتراض به موقع به رای بدوی دیوان عدالت اداری موجب قطعی شدن رای می شود. رای قطعی بدوی دیوان اگر شامل تایید رای کمیسیون باشد، پرونده جهت اجرای رای کمیسیون ماده ۷ شهرداری ارجاع داده می شود.

چنانچه رای صادره از مرحله بدوی دیوان عدالت اداری، شامل نقض رای کمیسیون ماده ۷ شهرداری باشد، پرونده برای رسیدگی مجدد به کمیسیون ماده ۷ شهرداری ارجاع می گردد، کمیسیون مذکور در رسیدگی مجدد، موظف به رعایت دستورات دیوان عدالت اداری و صدور رای است.

اعتراض در مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ رای بدوی دیوان، باید در داخواست مربوط به مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری تنظیم و درخواست تجدید نظر خواهی شود. دادخواست تجدید نظر خواهی از رای بدوی دیوان عدالت اداری، در شعبات تجدید نظر دیوان مورد رسیدگی قرار می گیرد. چنانچه صحت رای شعب بدوی برای شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری محرز شود، رای بدوی تایید می گردد و برای اجرای رای پرونده به کمیسیون ماده ۷ شهرداری ارجاع می شود.

نقض رای مرحله بدوی در خصوص موضوع کمیسیون ماده ۷ شهرداری، توسط شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری موجب می شود، به صورت غیر حضوری و ماهیتی به موضوع مطرح شده رسیدگی شود. رای صادره از شعبات تجدید نظر دیوان عدالت اداری قطعی هستند و برای کمیسیون ماده ۷ شهرداری لازم الاجرا می باشند.

وکیل دیوان عدالت اداری با استناد به شناخت کامل از قوانین و مقررات مربوط به تشخیص باغات، و نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۷ شهرداری، ضمن استفاده از مدارک معتبر و موثر در موضوع، در مهلت مناسب و مقرر قانونی به رای صادره از کمیسیون ماده ۷ شهرداری، در دیوان عدالت اداری اعتراض می نماید.

به دلیل استقرار شعبات بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری در تهران، و رسیدگی غیر حضوری توسط شعبات دیوان به پرونده ها، نقش وکیل دیوان عدالت اداری در اینجا مشخص می شود.

وکیل دیوان عدالت اداری با بررسی لازم مدارک و مستندات، و با استناد به قوانین و مقررات موجود و مربوط به دیوان عدالت اداری، با ارائه اسناد و مدارک موثر و معتبر، در روند رسیدگی تسریع ایجاد می نماید. کسب نتیجه مطلوب در گرو دانش حقوقی و اقدامات به موقع وکیل دیوان عدالت اداری است.

گروه وکلای پایتخت به صورت کاملا” تخصصی به موضوعات و دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری می پردازد، وجود وکلای باسابقه در زمینه دعاوی مرتبط با کمیسیون های قانون شهرداری، به کسب موفقیت در این زمینه کمک می کند.امورات مرتبط با دیوان عدالت اداری را به گروه وکلای پایتخت بسپارید و با آسودگی خیال در انتظار نتیجه دلخواه تان باشید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان