نمونه آرای مرتبط با دستور موقت در دیوان عدالت اداری

نمونه-آرای-مرتبط-با-دستور-موقت-در-دیوان-عدالت-اداری

دستور موقت برای جلوگیری از تخلیه خانه سازمانی مستثنی بودن سازمان انرژی اتمی از مقررات فروش خانه های سازمانی ۱- توقف اجرای رأی مبنی بر تخلیه خانه های سازمانی حائز شرایط صدور دستور موقت نمی باشد. ۲- سازمان انرژی اتمی ایران از شمول مقررات فروش و واگذاری خانه های سازمانی مستثنی می باشد.  حقوق استخدامی، حقوق و مزایای کارمند، خانه سازمانی، تخلیه خانه سازمانی، سازمان انرژی اتمی ایران، دیوان عدالت اداری، آیین دادرسی، دستور موقت شماره دادنامه: ………………………………. مورخ: ……………………….

و رأي با بررسی مفاد دادخواست شاکی ( صدور دستور موقت مبنی بر عدم تخلیه خانه سازمانی و ضمائم آن، چون دلایل ارائه شده در حدی که مثبت ایجاد ورود خسارت در صورت اجرای تصمیم یا اقدام معترض عنه به نحوی که جبران آن در آتیه متعسر باشد، نبوده و فوریت و ضرورت صدور دستور موقت احراز نمی گردد. علیهذا موضوع منطبق بر ماده ۱۵ قانون جدید دیوان عدالت اداری و دیگر مقررات آن تشخیص نگردیده و به همین جهت قرار رد درخواست مطروحه در این خصوص صادر و اعلام می شود. بدیهی است نسبت به اصل خواسته، رسیدگی و مبادرت به صدور رأی مقتضی خواهد گردید.

صدور دستور موقت برای توقف اجرای رأی تعزیرات به ضبط كالا و پرداخت جزای نقدی جلوگیری از اجرای رأی مبنی بر ضبط کالا و محکومیت به پرداخت جزای نقدی، حائز شرایط صدور دستور موقت می باشد. دیوان عدالت اداری، آیین دادرسی، دستور موقت، اجرای رأی، سازمان تعزیرات حکومتی، ضبط کالا/جزای نقدی شماره دادنامه: ……………………………………….. مورخ: …………………………………. رأي مفاد دادخواست تقدیمی و ضمائم آن، نظر به این که رأی مذکور مشعر بر ضبط کالا و محکومیت به پرداخت جزای نقدی می باشد که در صورت اجرای مفاد آن موجبات ورود خسارت فراهم می گردد، با احراز فوریت و ضرورت امر مستندأ به ماده ۱۵ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۸۵ و مواد ۱۳ و ۱۵ آیین دادرسی دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرائی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام می گردد. قرار صادره قطعی می باشد. رئیس شعبه ……………………. دیوان عدالت اداری – مستشاران شعبه………………………. -……………………………. – ……………………………….. شکایت شاکی دائر به اعتراض به رأی شماره ………………………  مورخه ………………………. شعبه اول تجدیدنظر تعزیرات حکومتی به شرح دادخواست تقدیمی، با توجه به محتویات پرونده و مستندات ارائه شده و مفاد لایحه دفاعیه طرف شکایت وارد و در خور پذیرش نمی باشد، زیرا کيفيت کشف کالا در گمرک پس از انجام تشریفات گمرکی و در آستانه خروج از گمرک، موضوع را از مصادیق مواد ۱۱۱ و ۱۱۲ آیین نامه اجرائی قانون امور گمرکی خارج می نماید، لذا شکایت را وارد تشخیص نداده و رأی معترض عنه را صحیح و منطبق با مقررات تشخیص داده ، راي به رد شكايت صادر و اعلام مي نمايد. راي صادره قطعي است.

رأي با مداقه در اوراق و محتوای پرونده، نظر به این که دادنامه شماره ………………….. مورخ …………………. صادره از شعبه ……………… دیوان با رعایت تشریفات قانونی اصدار یافته و دلیل قانونی بر نقض آن وجود نداشته و از جانب متقاضی هم دلیلی بر مخدوش بودن دادنامه مورد بحث ارائه نشده است، بنابراین موجبی بر پذیرش درخواست اعمال ماده ۱۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ وجود ندارد. لذا شعبه دوم تشخیص دیوان با در نظر گرفتن مراتب فوق البيان و با اجازه و اختیار حاصله از ماده ۱۲۰ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ و با ملاحظه بندهای ۳ و ۶ ماده ۲۹ قانون امور گمرکی و مواد ۹۸ و ۱۰۱ و ۱۰۳ و ۱۱۰ و ۱۱۱ و ۱۱۲ آیین نامه اجرایی آن و تبصره دو ماده ۴ قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب ۷۴ / ۲ / ۱۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم به رد درخواست اعمال ماده ۱۸ قانون یاد شده صادر و اعلام می کند. رأی اصداری طبق ماده ۷ قانون دیوان قطعی است.

این یک نمونه از آرای دیوان عدالت اداری در خصوص دستور موقت می باشد .در ادامه این نوشتار به بررسی دستورموقت در دیوان عدالت اداری و نحوه صدور ان می پردازیم .

در قانون اساسی در اصل ۱۷۳ از دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات مردم از سازمانها ونهادهای دولتی در خصوص تخلفات و تظلمات آنها اشاره شده است . همچنین ماده در ماده ۱۰ قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری  به بررسی وظایف دیوان عدالت اداری در دیان خصوص پرداخته شده است .

دستور موقت چیست ؟

در بعضی از مواقع شرکتها یا ادارات یا نهادهای دولتی تصمیماتی میگیرند که در صورتی که اجرائی شود منجر به ضرر و زیانهای مالی و یا غیر قابل جبران به افراد و یا اشخاص می شود به همین دلیل در دیوان عدالت اداری در این خصوص موضوعات دستور موقت پیش بینی شده است. دستورموقت در دیوان عدالت اداری در ماده ۳۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بیان شده است .

در کلیه مواردی که در ماده ۱۰ قانون اصول و تشکیلات دیوان عدالت اداری بیان شده است  می توان قبل از ورود ضرر از تصمیمات و عملیاتها و فعالیت های نهادهای  بیان شده در دیوان عدالت اداری می توان تقاضای دستور موقت را نمود.

اما در صورتی که فردی بخواهد تقاضای دستورم وقت نماید باید از کجا شروع نماید و سریعترین راه برای این موضوع چیست؟

البته در سازمان قوه قضائیه نیز از موضوع وجود دارد و دارای تفاوت های بسیار زیادی با دیوان عدالت اداری می بالشد. منجمله در دستورموقت قوه قضائیه به این موضوع پرداخته شده است که فرد می تواند قبل از طرح دعوی و یا شکایت با ارائه تامین مناسب می تواند تقاضای دستورم وقت نماید. البته این موضوع در بسیاری اوقات با قرار تامین دلیل اشتباه گرفته می شود و این در حالی است که دستورموقت دارای تفاوت های اساسی با تامین دلیل می باشد.

به طور کلی دستور موقت مبتنی بر  فوریت موضوع می باشد و در عالی است که تامین دلیل می تواند فاقد فوریت باشد.

در صورتی که قاضی رای بر دستور موقت بدهد نشان از موفقیت شما در پرونده نمی باشد .

در تامین دلیل نیازی به سپردن وثیقه نمی باشد ولی در دستور موقت فرد حتما باید در قوه قضائیه وثیقه مورد نظر قاضی را تامین نماید .

اما در دیوان عدالت اداری فرد باید حتما به همراه دادخواست دستور موقت را درخواست نماید و نمی تواند قبل از طرح شکایت درخواست دستورموقت نماید.

برای این منظور فرد باید روال طرح شکایت را به طور کامل طی نماید و همچنین پذیرفته شدن دستور موقت در دیوان عدالت اداری تمام به نظر قاضی بستگی دارد و در صورتی او آن را ضروری بداند اقدام به صدور دستور موقت می نامید و اگر آن را ضروری نداند تا مرحله تجدید نظر امکان درخواست دوباره آن موجود نمی باشد .

همچنین در دیوان عدالت اداری با درخواست دستور موقت  لازم به تامین وثیقه در این خصوص نمی باشد.

در مرحله تجدید نظر نیز وضعیت به همین روال می باشد و فرد می تواند در صورتی که بعد از شکایت و در مرحله تجدید نظر اولویتی ایجاد شود می تواند تقاضای دستور موقت را بنماید.

نکته مهمی که لازم به بیان می باشد این است که در صورتی که حکمی از مراجع حل اختلاف و هیئت های مالیاتی صادر شود می توان علیه آن تقاضای تجدید نظر نمود که شعبه رسیدگی کننده در صورتی که فوریت موضوع را تایید نماید می تواند تقاضای دستورم وقت را تایید نموده و دستور آن را صادر نماید.

همچنین شاکی می تواند تا قبل از اتمام رسیدگی در دیوان عدالت اداری تقاضای دستور موقت را بنماید.

نکته ای دیگر که باید به آن اشاره شود که  در صورت صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری و رد شکایت فرد در دیوان صدور دستور موقت نیز خود به خود بلااثر می شود .

در کلیه موارد فوق دیوان در خصوص دستورم وقت به صورت خارج از نوبت و فوری رسیدگی می نماید .

علاوه بر موارد فوق شعبه ای که اقدام به رسیدگی می نماید می تواند در خصوص دستورم وقت تصمیم گیری نماید .

اگر طرف شکایت  دلائلی  مبنی بر عدم ضرورت دستور موقت ارائه دهد و شعبه دیوان آن را تایید نماید می تواند دستور لغو دستور موقت را صادر نماید .

همه سازمانها و ادارات و سازمانهای دولتی بعد از  صدور دستور دستور موقت ملزم به اجرای ان می باشند و در صورتی که از اجرای دستور موقت خودداری نمایند و ضرر و زیانی به شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی وارد شود ضمن جبران ضرر و زیان وارد به انفصال از خدمت از شش ماه تا یک سال محکوم می شوند .

در کلیه پرونده های مطروجه در دیوان عدالت اداری و همچنین  در مورد صدور دستورم وقت فرد باید آشنایی کاملی با قوانین مربوطه داشته باشد تا بتواند احقاق خود را در این خصوص بنماید و در غیر این صورت باید از وکلای مجرب و حرفه ای استفاده نماید . ما در این موضوع بهترین گروه وکلای دیوان را به شما معرفی می نماییم که  در هر صورت  قادر به احقاق حق شما بوده و با خیال راحت می تواند نزد آنها شکایت خود را مطرح نمایید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان