توسعه شهرها باعث شده است تا برای بهره مندی شهروندان از امکانات رفاهی و خدماتی، شهرداری ها همواره طرح های عمومی و عمرانی را اجرا نمایند. گسترس افسار گسیخته جمعیت در شهرها موجب ازدیاد منازل و مجتمع های مسکونی، و طبعا” سایر مراکز خدماتی می شود.
شهرداری مسئول اجرای برنامه های خدماتی و رفاهی برای شهروندان است، داشتن یک زندگی سالم و یک محیط سالم برای زندگی، حقوقی است که شهروندان هر شهر از طریق ارائه درست و صحیح خدمات، توسط شهرداری از آن بهره مند می شوند.
قانونگذار کلیه خدمات و اختیارات شهرداری ها را در قالب طرح های تفصیلی قرار داده است، طرح های تفصیلی در هر استان توسط استاندار یا فرماندار و به ریاست این افراد، در کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری ها مورد بررسی قرار می گیرد. کمیسیون مذکور علاوه بر استاندار و یا فرماندار شامل: ریاست شورای اسلامی شهرستان، شهردار شهرستان مربوطه، نماینده مسکن و شهر سازی و نماینده فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و با حضور نماینده مهندسین مشاور طرح می باشد.
هرگونه تغییرات و بررسی های لازم در طرح های تفصیلی، از طرف قانونگذار به کمیسیون استانی ماده ۵ واگذار شده است. کمیسیون مذکور می تواند، طرح های ارائه شده را در قالب طرح تفصیلی مورد بررسی قرار دهد، و در صورت پذیرش طرح به اتفاق نظر اعضاء کمیسیون آنرا تصویب نماید.
مواردی که در قالب طرح تفصیلی است و به تصویب شورای اسلامی شهرها می رسد، اجرای آنها از طرف شهرداری لازم است. طرح های تفصیلی تصویب شده برای شهرداری لازم الاجرا هستند. تغییراتی که در طرح های تفصیلی توسط کمیسیون ماده ۵ تصویب می شود، چنانچه بر طرح های جامع شهر اثر بگذارند باید به تایید هیات عالی شهرسازی هم برسند.
از آنجایی که طرح های جامع شهری، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب می شوند، طرح های تفصیلی به نوعی زیر مجموعه طرح های جامع شهری می باشند، لذا هرگونه تغییری در طرح های تفصیلی که بر طرح های جامع نیز اثر گذار باشد، باید توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که تصویب کننده طرح جامع شهری هستند نیز برسد.
کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی، در خصوص استفاده از نوع کاربری اراضی مانند: مسکونی، اداری ، فضای سبز و … می تواند اظهار نظر نماید. درخواست تغییرات خارج از طرح های تفصیلی در کمیسیون مذکور رسیدگی و تصویب می شوند.
اختیارات و حدود صلاحیت کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی مطابق با قانون عبارت است از: تعیین میزان تراکم درساختمان ها، تعیین و مشخص نمودن نوع کاربری. کمیسیون ماده ۵ نمی تواند مصوباتی در خصوص تغییر کاربری داشته باشد، تغییر کاربری از حدود و اختیارات کمیسیون ماده قانون شهر سازی خارج است.
برای اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون شهر سازی و معماری ایران، ابتدا باید شخص معترض از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه الکترونیکی قضایی ( ثبت ثنا ) ثبت نام نماید، ثبت نام در سامانه ثنا به منظور امکان پیگیری پرونده در مرحله رسیدگی دیوان عدالت اداری است.
اعتراض باید توسط فرم دادخواست دیوان عدالت اداری تکمیل و ارائه شود، دادخواست مذکور باید در سامانه الکترونیکی ساجد ثبت شود، سامانه ساجد مربوط به دیوان عدالت اداری است، و امکان ثبت دادخواست و مدارک مورد نیاز برای رسیدگی در دیوان از طریق سامانه مذکور می باشد.
امکان پیگیری پرونده از طریق سامانه ساجد دیوان عدالت اداری فراهم نیست و از طریق سامانه ثنا می توان مراحل و روند رسیدگی در دیوان را پیگیری کرد، ارسال دادخواست به دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد و توسط دفاتر دیوان انجام می شود.
به دلیل وجود دیوان عدالت اداری در تهران، امکان دست یابی برای تمامی افراد مهیا نیست. از این رو دیوان عدالت اداری برای سهولت در امر رسیدگی و کاهش مشکلات مردم در این زمینه، اقدام به تاسیس دفاتر اداری دیوان در محل دادگستری های مراکز استان ها نموده است. دادخواست از طریق این دفاتر به دیوان عدالت اداری ارسال می شود، پیگیری های اداری دیوان توسط دفاتر مذکور امکان پذیر است.
دادخواست اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون شورای عالی شهر سازی و معماری ایران، ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید رعایت دستورالعمل های دیوان عدالت اداری، از طرف رئیس دیوان و یا معاونین ایشان به شعبات بدوی دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی ارجاع می شوند.
مرحله بدوی دیوان عدالت اداری شامل بررسی دادخواست و مدارک و مستندات ضمیمه است، شعب بدوی دیوان در صورت تشخیص صحت مصوبه کمیسیون ماده قانون شهرسازی آنرا تایید می نماید، در مواردی که مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری را مطابق با قانون تشخیص ندهد، ضمن نقض مصوبه مذکور به رسیدگی وارد می شود، رسیدگی در مرحله بدوی دیوان عدالت اداری شکلی و غیر حضوری است و نهایتا” شعب بدوی رای صادر می نمایند. آرای صادر شده شعب بدوی دیوان عدالت اداری، تا ۲۰ روز مهلت دارند تا به آنها اعتراض شود، و این مهلت از زمان ابلاغ رای در نظر گرفته می شود.
در صورتی که در مدت مقرر ۲۰ روزه به رای شعبات بدوی دیوان عدالت اداری اعتراض شود، قابل تجدید نظر خواهی بوده و در مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری به آنها رسیدگی می شود. عدم اعتراض به رای بدوی دیوان عدالت اداری موجب قطعی شدن آرای مذکور می شود.
رای قطعی شده شعب بدوی دیوان عدالت اداری، اگر مبنی بر تایید مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی باشند، برای اجرای مصوبه مذکور به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می شوند.
اما در صورتی که رای بدوی مبنی بر نقض مصوبات کمیسیون ماده ۵ باشد، مراتب جهت رسیدگی مجدد و صدرور رای بر حسب دستورات شعب بدوی دیوان عدالت اداری به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می شود.
اعتراض در مهلت مقرر ۲۰ روزه به رای بدوی دیوان عدالت اداری، امکان تجدید نظر خواهی از رای مذکور را فراهم می آورد، در این مرحله باید دادخواست مربوط به شعبات تجدید نظر دیوان عدالت اداری تکمیل شود، ثبت دادخواست مذکورو ارسال دادخواست، طبق روش و مراحلی است که برای رسیدگی در مرحله بدوی دیوان عدالت اداری انجام می گرفت.
شعبات تجدید نظر دیوان عدالت اداری، رسیدگی را پس از ارجاع دادخواست توسط رئیس دیوان انجام خواهند داد. شعبات تجدید نظر پس از بررسی های لازم اسناد و مدارک و نحوه رسیدگی در مرحله بدوی، در مورادی که رای صادر شده از شعبات بدوی را صحیح تشخیص دهند، مراتب را برای اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی، به کمیسیون مربوطه ارجاع می دهند.
نقض رای شعب بدوی دیوان در مرحله تجدبد نظر باعث می شود تا شعبات تجدید نظر به موضوع وارد شده و رسیدگی ماهیتی انجام دهند، رای صادر شده از شعبات تجدید نظر قطعی است و برای اجرای رای مذکور به کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی ارجاع می شود. کمیسیون ماده ۵ قانون شهر سازی موظف به اجرای رای مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر رسیدگی مجدد و صدور رای بنا به دستورات دیوان عدالت اداری است.
وکیل دیوان عدالت اداری فردی آشنا به قانون، و مسلط به مقررات کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی است. اقدامات قانونی وکیل دیوان عدالت اداری باعث می شود تا روند رسیدگی، در مدت کوتاه تری انجام گیرد. انتخاب مدارک و مستندات قانونی و معتبر توسط وکیل دیوان عدالت اداری به کسب نتیجه مورد نظر کمک خواهد کرد.
برای طرح دعاوی حقوقی خود به گروه وکلای پایتخت اعتماد کنید .گروه وکلای پایتخت کاملا” تخصصی به امورات وموضوعات مرتبط با دیوان عدالت اداری می پردازد.وجود وکلای باسابقه و مجرب در گروه وکلای پایتخت موجب شده است تا همواره در کسب موفقیت بی نظیر باشیم.گروه وکلای پایتخت مسیر کسب موفقیت را برایتان هموار خواهد کرد.
گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری همراه شما در تمامی مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده تا رسیدن به موفقیت می باشد .این گروه با داشتن کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای می باشد .
یکی از کمیسیونهای با اهمیت که به شهرداری وابسته است، کمیسیون ماده ۵ بوده که مربوط به ساخت و ساز میباشد. در این مقاله قصد داریم ابتدا به وظیفه کمیسیون ماده ۵ پرداخته و بیشتر با آن آشنا شویم. امروزه شهرداری از انواع کمیسیونها تشکیل شده که هر کدام دارای داستان بخصوصی برای خود میباشند و باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند. برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری نیاز است تا با جزئیات این ماده بیشتر آشنا شویم.
سازمانهای متولی امور شهری در هر کشوری وظیفه دارند تا به نیازهای شهروندان در راستای بهبود سکونت و دسترسی مناسب به امکانات شهری، پاسخ معقول و شایستهای بدهند. برای تحقق این امر نیاز به اجرای طرحهای بزرگ شهری میباشد. همچنین در کشور ایران این طرحها با عنوان طرح جامع شهری و طرحهای تفصیلی شناخته میگردند.
لازم به ذکر است که هدف اصلی از تصویب و اجرای اینگونه طرحها، کاهش یافتن مشکلات شهری از نظر نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و … خواهد بود. در نتیجه طرحهای جامع شهری باید توانایی پاسخگویی نیاز شهروندان را در تمامی امور داشته باشند. این طرحها پس از تهیه و آمادهسازی در شورای عالی شهرسازی به تصویب خواهند رسید.
کمیسیون ماده ۵
پس تا اینجا متوجه شدیم که طرحهای جامع شهری باید در سطح وزرا به تصویب برسند. اما در مورد طرحهای تفصیلی باید بگوییم که این طرحها استانی بوده و در کمیسیون ماده ۵ تصویب آنها صورت میپذیرد. درست است که این کمیسیون بیشتر به نام شهرداری شناخته میشود اما باید به این نکته توجه کنیم که مرجع اصلی آن به فراتر از شهرداری برخواهد گشت.
مهمترین کار در طرحهای جامع و تفصیلی در حقیقت موضوع کاربریهای املاک میباشد. به همین دلیل کاربریهای املاک و اراضی باید در چهارچوب قوانین طرحهای جامع شهری تعیین گردند. طرحهای جامع شهری در شهرهای بزرگ بالای ۵۰ هزار نفر، بر طبق قوانین گذشته و در چهارچوب ضوابط تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین میشود.
بنابراین همانطور که گفته شد شورای شهرسازی و معماری کشور مسئولیت تهیه طرح جامع که وظیفه تعیین کاربری راهبردها و سیاستهای کلان کشور را در زمینه ضوابط و مقررات مشخص میکند، به عهده دارد.
پس از تهیه طرحهای جامع شهری، زمان طرح تفصیلی شهرها فرا میرسد. کلیه مقررات و ضوابط در حد پلاک ثبتی و کاربری هر ملک در سطح شهر، بدون احتساب مالکیت آنها در طرحهای تفصیلی مشخص میگردد. همچنین باید به این نکته نیز توجه کنیم که برای هرگونه تغییر و اصلاح این نوع طرحها باید تابع قوانین طرح جامع شهری باشیم. کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مسئولیت این امر را بر عهده دارد.
دبیر کمیسیون ماده ۵ در همهی شهرهای ایران به غیر از تهران توسط استاندار انتخاب میشود. اصلیترین وظیفه کمیسیون ماده ۵ بررسی پیشنهادات ارائه شده در مورد سیاستهای شهرسازی توسط هیئت وزیران میباشد. بنابراین از مهمترین وظیفه کمیسیون ماده ۵، ایجاد تغییر و تصویب طرحهای تفصیلی است. از طرفی بر اساس آییننامهها اگر تغییرات نقشههای تفصیلی بر طبق طرح جامع شهری موثر واقع شود حتما باید در طرح جامع به تصویب مرجع برسد.
لازم به ذکر میباشد که منظور از مرجع تصویب کننده در طرح جامع، مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی یا شورای عالی معماری و شهرسازی ایران است. همچنین از وظایف دیگر کمیسیون ماده ۵ توانایی اظهارنظر در مورد چگونگی استفاده از زمین به لحاظ اداری، فضای سبز، مسکونی و … میباشد. علاوه بر آن اگر تغییراتی خارج از طرح تفصیلی باشد توسط آن بررسی و تصویب میگردد.
اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری
برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری باید به دیوان عدالت اداری مراجعه شود و با توجه به قانون دادرسی در دیوان، تقاضای اعتراض به رای صادر شده با ارائه دادخواست انجام میپذیرد.
همچنین برای ارائه درخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری ذکر موارد زیر الزامی است:
- مشخصات و اقامتگاه درخواست کننده
- مشخصات مصوبهای که مورد اعتراض واقع شده
- مادههای قانونی یا حکم شرعی که ادعای مغایرت مصوبه با آن گردیده
- دلایل اعتراض از لحاظ مغایرت مصوبه با قانون اساسی، شرع و یا سایر قوانین که سبب خروج اختیارات مرجع تصویب کننده است.
- امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده
علاوه بر آن سایر موارد رعایت قوانین مربوط به تنظیم، ارسال و ثبت کردن دادخواست، به جزء ذینفع بودن درخواست کننده و پرداخت کردن هزینه دادرسی، در درخواست اعتراض علیه مصوبه جاری خواهد بود.
این درخواستها بوسیله رئیس دیوان عدالت اداری به دفتر هیئت عمومی ارجاع داده میشوند. همچنین اگر مواردی که در بالا ذکر گردید جهت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری رعایت نشوند، بر اساس ماده ۸۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مدیر دفتر هیئت عمومی میتواند به شرح زیر اقدام کند:
- در رابطه با مشخصات و اقامتگاه درخواست کننده، ظرف پنج روز قرار رد درخواست صادر نماید.
- مطابق ماده ۲۸ قانون در رابطه با امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده عمل نماید.
- در موارد دیگر با ذکر جهات نقص، اخطاریه صادر میگردد و متقاضی باید ظرف ده روز بعد از ابلاغ، نسبت به برطرف کردن نقص اقدام کند. در غیر اینصورت قرار رد درخواست که قطعی است صادر خواهد شد.
بر اساس ماده ۹۲ قانون مزبور چنانچه مصوبهای در هیئت عمومی باطل گردد، رعایت مفاد رای هیئت عمومی در مصوبات بعدی الزامی خواهد بود. هرگاه مصوبه جدیدی توسط مراجع مربوطه، مغایر رای هیئت عمومی تصویب شود، رییس دیوان میتواند خارج از نوبت و بدون رعایت مفاد ماده ۸۳، موضوع را فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده در هیئت عمومی مطرح نماید.
مرجع اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری
برای اعتراض و تجدید نظرخواهی تغییر کاربری املاک که از اختیارات کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری میباشد، باید به شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مراجعه شود. همچنین برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ در دیوان، مهلت بیست روزه در نظر گرفته شده است.
همانطور که گفته شد اعتراض به کمیسیون ماده ۵ در دیوان عدالت اداری انجام میگردد. همچنین شکایات و اعتراضات از مصوبات کمیسیون ماده ۲ شهرداری در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که اختیارات کمیسیون ماده ۵ تنها در دو مورد تاثیر گذار میباشد که یکی از آنها مشخص کردن میزان تراکم ساختمانی و مورد دیگر سطح اشتغال و مشخص کردن کاربری میباشد. در نتیجه کمیسیون ماده ۵ شهرداری صلاحیتی برای تغییر کاربری در پلاک ثبتی ندارد.
در نتیجه انجام مصوبات در مورد تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ قانونی نبوده و تنها چهارچوبی که باید در طرحهای تفصیلی رعایت گردد، طرح جامع شهری میباشد و خارج از این طرح نمیتواند اقدامی انجام دهد.
اعضای کمیسیون ماده ۵
اعضای اصلی کمیسیون ماده ۵ تشکیل شده از: استاندار یا معاون عمرانی وی، شهردار، نماینده شورای اسلامی شهر، نماینده سازمان میراث فرهنگی، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده جهاد کشاورزی، نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در شهرسازی یا معماری که مورد آخر بدون حق رای میباشد.
جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور رئیس، سه عضو از اعضا و دبیر رسمیت پیدا میکند و همچنین مصوبه کمیسیون زمانی اعتبار مییابد که چهار عضو از اعضای کمیسیون رای موافق داده باشند.
بر اساس تبصرههای ۳ و ۴ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران کمی با لیستی که در بالا ذکر شد تفاوت دارد.
طرح تفصیلی
پس از طرحهای جامع این بار نوبت طرحهای تفصیلی بوده و این نوع طرحها در واقع جزئیات طرحهای جامع را روشن میکنند. طرحهای تفصیلی در سطح هر استان تصویب میگردند. مهندسین شهرساز، کار تهیه و تنظیم طرح تفصیلی را بر عهده دارند. همچنین این مهندسین طرح تفصیلی را بر طبق طرح جامع تهیه و آماده میسازند.
برای بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات استانی آن توسط کمیسیونی به ریاست استاندار و در صورت عدم حضور وی، معاون عمرانی استانداری و همچنین با عضویت: شهردار، وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای اسلامی شهر ذیربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان دارای تخصص معماری یا شهرسازی انجام میگیرد.
تبصره ۱
نمایندگان کمیسیون و مشاور طرح تفصیلی شهر که به عنوان کارگروه فنی کمیسیون شناخته میگردند، وظیفه بررسیهای فنی این کمیسیون را بر عهده دارند.
تبصره ۲
دبیرخانه این کمیسیون در سازمان مسکن و راه و شهرسازی استان میباشد.
تبصره ۳
در رابطه با شهر تهران اعضای کمیسیون از معاونین ذیربط وزرا مسکن و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، معاونین رئیسهای سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و شهردار تهران و همینطور رئیس شورای اسلامی شهر تهران تشکیل یافته است.
برای رسمیت یافتن جلسات کمیسیون به حضور اکثریت اعضا نیاز بوده و اعتبار تصمیمات در کمیسیون نیازمند حداقل چهار رای موافق خواهد بود.
تبصره ۴
در صورت عدم شورای اسلامی شهر در تهران، نماینده وزیر کشور و در شهرهای دیگر نمایندهای که توسط استاندار معرفی شده خواهد توانست به جای رئیس شورای اسلامی شهر در کمیسیون ذیربط حضور یابد.
همانطور که تا به اینجا گفته شد در رابطه با کمیسیون ماده ۵، استاندار همه شهرها ریاست این کمیسیون را به عهده دارد، به غیر از شهر تهران که یک استثنا در این زمینه است. زیرا در شهر تهران ریاست کمیسیون ماده ۵ بر عهده شهردار است. از این رو در تهران کمیسیون ماده ۵ بیشتر با نام شهرداری شناخته میگردد. در نتیجه مردم در شهر تهران کمیسیون ماده ۵ را مربوط به شهرداری میشناسند.
تصمیماتی که در کمیسیون ماده ۵ اتخاذ میگردد، حاوی تاثیرات جدی در وضعیت تراکم ساختمانها، سطح اشغال و کاربری آنها میباشد. همچنین این تصمیمات سبب اعتراض شهروندانی که احساس میکنند منافعشان در معرض خطر قرار گرفته، خواهد شد.
فرآیند اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری
تصویب و بررسی طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان با عنوان کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار و یا در صورت عدم حضور وی، معاون عمرانی استاندار و عضویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل راه و شهرسازی، شهردار شهر مربوطه، سازمان جهاد کشاورزی و اعضایی از جمله نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح، سازمان محیط زیست، رئیس شورای شهر مربوطه، نظام مهندسی استان، شرکت آب و فاضلاب و دفتر فنی استانداری انجام میپذیرد.
اقدامات اساسی که توسط کمیسیون ماده ۵ در استانها انجام میگیرد، میتوان به طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات غیر اساسی آنها مربوط به هر شهر از ایران که بررسی و تصویب میگردد، اشاره کنیم. در محل کمیسیون صورتجلسات تنظیم شده و با رای اکثریت اعضا تصویب خواهد شد.
همچنین بر اساس ماده ۵۱ آییننامه روش بررسی و تصویب طرحهای توسعه و بر طبق مقررات راه و شهرسازی و معماری کشور، صورتجلسات حداکثر تا ظرف یک هفته بوسیله دبیرخانه برای اعضا ارسال خواهد شد.
در صورت عدم اعلام مغایرت اساسی که توسط دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی انجام میشود، البته پس از گذشت سه هفته، مدارک ممهور به مهر دبیرخانه گشته و توسط امضا استاندار ابلاغ میگردد. علاوه بر آن مدت زمان انجام کار بین ۳ تا ۴ ماه خواهد بود.
شرح اقدامات و فعالیتهای کمیسیون
از جزییات فعالیت و اقداماتی که در کمیسیون انجام میشود میتوان به ارسال نامه درخواستی از شهرداری، دستور مدیر شهرسازی، ثبت در دبیرخانه کل و ارجاع به واحد معماری و شهرسازی، نظریه مهندسین مشاور بازنگری طرح تفصیلی که باید ضمیمه نامه درخواستی شهرداری باشد، ارسال به دفتر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵، ارجاعنامه به ارگان مربوطه جهت تکمیل مدارک البته در صورت کامل نبودن آن، بازدید و بررسی کارشناس مربوطه از مکان و انتقال به کمیته کارشناسی و اعلام نظر این کمیته، بررسی و امضا نقشههای تصویب شده و تهیه صورت جلسه توسط اعضا تنها بخشی از فعالیتهای این کمیسیون میباشد.
وکیل کمیسیون ماده ۵ شهرداری
همانطور که در این مقاله صحبت شد احتمالا متوجه شدهاید که کمیسیون ماده ۵ مبحثی پیچیده و دشوار است و برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری و نتیجه گرفتن از این شکایت، نیاز به همراهی یک وکیل حرفهای در روند پرونده خود دارید.
این وکیل باید از توانایی و دانش بالایی در این زمینه برخوردار بوده و با داشتن تجربه و به سرانجام رساندن چندین پرونده در زمینه کمیسیون ماده ۵ بتواند به خوبی از عهده پرونده شما نیز برآید. گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره تخصصی در زمینه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری میتواند در تمامی مراحل روند پرونده همراه شما باشد.