دادخواست دیوان عدالت اداری

دادخواست-دیوان-عدالت-اداری

اولین قدم برای ارائه شکایت در مرحله بدوی و تجدیدنظر دیوان ارائه دادخواست دیوان عدالت اداری است. تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری از مهمترین مراحل طرح درخواست در دیوان است که نیازمند دانش و تخصص حقوقی می‌باشد. دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به اعتراضات افراد در رابطه با نحوه فعالیت و تصمیمات مامورین و مقامات دستگاه‌های دولتی در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات را بر عهده دارد. حدود اختیارات و وظایف دیوان عدالت اداری در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بیان شده است. اشخاص پیش از تنظیم نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری باید نسبت به صلاحیت‌های دیوان اطلاعات لازم را کسب نمایند، تا از طرح شکایت بی موضوع در دیوان و اتلاف وقت و هزینه‌های خود جلوگیری نمایند. این مهم صرفا با حضور وکیل متخصص و تضمینی دیوان عدالت اداری میسر می‌گردد.

به منظور دانلود فرم دادخواست دیوان عدالت اداری باید به سایت وزارت کار و تعاون مراجعه نمایید، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنظیم و پیگیری پرونده دادخواست دیوان عدالت اداری با ما همراه باشید. تنظیم صحیح و قانونی متن دادخواست دیوان عدالت اداری مستلزم حضور وکیل متخصص دیوان عدالت اداری است.

براساس ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری صلاحیت دیوان به شرح زیر است

 

الف)رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به اقدامات و تصمیم‌گیری ها واحدهای دولتی و ایفای وظایف مامورین مشغول به فعالیت در این واحدها، اعم از ادارات ، موسسات و شرکت‌های دولتی، وزارت خانه‌ها، سازمانهای شهرداری، تامین اجتماعی، نهادهای انقلابی و ادارات وابسته به آن‌ها

ب)بررسی نارضایتی ها نسبت به آرا قطعی صادره از سوی کمیسیون های مالیاتی، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، هیئت های حل اختلاف بین کارگر و کارفرما و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری از جهت عدم رعایت و مخالفت با قوانین و مقررات مربوطه

ج) بررسی شکایات در رابطه با قضات و اشخاصی که شامل قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و دیگر مستخدمین ادارات و سازمان‌های ذکر شده در بند الف و مستخدمین موسساتی که شامل این قانون بودن آن‌ها مستلزم ذکر نام های لشکری یا کشوری است، به دلیل عدم رعایت حقوق استخدامی آن‌ها

دادخواست باید به زبان فارسی بر روی برگ دادخواست دیوان عدالت اداری، تنظیم شود. مدت مقرر برای تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری برای اشخاص مقیم ایران ۳ ماه و برای اشخاص مقیم خارج از ایران ۶ ماه از تاریخ ابلاغ رای است. پس از گذشت مهلت مقرر سه ماهه یا شش ماهه دادخواست دیوان عدالت اداری از سوی دیوان پذیرفته نخواهد شد، مگر در جایی که شاکی بتواند اثبات کند به دلایل موجه که از نظر قانونی قابل قبول هستند در این مهلت قادر به ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری نبوده‌ است. رسیدگی به برگ دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری، در صورتی انجام می‌شود که دادخواست از سوی شخص ذی نفع، نماینده قانونی وی، قائم مقام یا وکیل وی مطرح شده باشد.

در نمونه فرم دادخواست دیوان عدالت اداری چه مواردی باید   ذکر شوند

الف) مشخصات شاکی اعم از نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کدملی، شغل، تابعیت و محل اقامت برای افراد حقیقی

نام، شماره ثبت، محل اقامت اصلی و شماره تلفن برای اشخاص حقوقی

ب)بیان مشخصات طرف شکایت اعم از نام و نام خانوادگی، مقام و آدرس دقیق محل کار مامور دولتی که مورد شکایت واقع شده در صورتی که امکان پذیر باشد.

ذکر نام کامل موسسه یا اداره طرف شکایت در برگ دادخواست دیوان عدالت اداری که رسیدگی به تخلفات آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری باشد.

پ) نام و نام خانوادگی و محل اقامت وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی شاکی در صورتی که تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری از سوی آن‌ها صورت گرفته باشد.

ت)ذکر موضوع شکایت و درخواست به منظور ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری

ث)نوشتن توضیحات در رابطه با شکایت

ج)مدارک و دلایل مورد استناد شاکی برای ارائه دادخواست دیوان عدالت اداری باید ضمیمه دادخواست شود. شاکی باید رونوشت یا تصویر واضح و گواهی شده مدارک را به صورت پیوست نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری به شعب دیوان ارائه نماید. چنانچه مدرک مورد نیاز برای ارائه شکایت که در رابطه با واحد‌های عمومی و دولتی است از سوی شاکی ممکن نباشد، یا شاکی نتواند تصویری از آن را ارائه کند، دیوان موظف به پذیرش دادخواست و مطالبه تصویر قابل استناد اسناد از واحد مربوطه است.

چ) امضا و اثر انگشت شاکی یا قائم مقام یا وکیل یا نماینده قانونی وی، امضا یا مهر شخص حقوقی در دادخواست

ح) ارائه مدرک به همراه نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری برای اثبات سمت اشخاص حقوقی و نمایندگان حقوقی آن‌ها

چنانچه هریک از بندهای ب تا ث و بند چ موارد مذکور در حین تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری مدنظر شاکی قرار نگرفته باشند، یا درصورتی که دادخواست ارائه شده دارای نقایص قانونی باشد، اخطاریه ای شامل به نقایص دادخواست ظرف دو روز از سوی مدیر دفتر شعبه به صورت مستقیم یا از سوی دفاتر دیوان در مراکز استان‌ها به شاکی اعلام می‌گردد. ده روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه به شاکی مهلت داده می‌شود تا نسبت به رفع ایرادات اقدام نماید. در صورت عدم رفع نقایص برگ دادخواست دیوان عدالت اداری از سوی شاکی، دادخواست دیوان عدالت اداری از جانب مدیر دفتر یا جانشین وی در قالب قرار، رد خواهد شد. قرار رد دادخواست دیوان عدالت اداری به مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، از جانب شاکی قابل اعتراض در همان شعبه دیوان است.

رئیس یا دادرس علی البدل شعبه به اعتراض شاکی نسبت به قرار رد دادخواست رسیدگی می‌کند. پس از صدور دستور، مدیر دفتر شعبه مراتب را به شخص معترض اعلام می‌نماید. تصمیم اعلام شده قطعی است اما پس از رد دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری یا دادخواست تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به دلایل مذکور، شاکی میتواند نسبت به طرح شکایت اقدام نماید و رد دادخواست مانع از ارائه دوباره شکایت نیست. دادخواستی که فاقد نام و نام خانوادگی شاکی و اقامتگاه وی باشد نیز به شرح مذکور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما با این تفاوت که در این صورت شاکی نمیتواند به قرار رد دادخواست اعتراض نماید و وی میتواند پس از رد دادخواست به دلیل عدم ذکر نام و نام خانوادگی و اقامتگاه خود، بار دیگر شکایت خود را تقدیم شعب دیوان نماید.

نقایص موجود در نمونه متن دادخواست در دیوان عدالت اداری در مواردی مانند موارد مذکور منجر به رد دادخواست خواهد شد، اما در جایی که شاکی در حین تنظیم برگ دادخواست دیوان عدالت اداری موضوع شکایت را به صورت واضح و مشخص بیان نکرده باشد، این موضوع به صورت اخطاریه به شاکی ابلاغ می‌نماید، شاکی به مدت ده روز از زمان ابلاغ اخطاریه فرصت دارد تا نسبت به رفع ابهام اقدام کند، در غیر اینصورت شعبه رسیدگی کننده فقط نسبت به ابهام دادخواست قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند.

برگ دادخواست دیوان عدالت اداری که از سوی قائم مقام ،نماینده قانونی یا وکیل ارائه شده باشد، باید حاوی تصویر یا رونوشت گواهی شده برای اثبات سمت شخصی که دادخواست را تقدیم می‌کند، باشد.

پس از تایید اولیه و ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری، دادخواست به شعبه ارجاع می‌شود. مدیر دفتر شعبه رسیدگی کننده دادخواست را در اختیار قاضی قرار می‌دهد. قاضی شعبه پس از تایید کامل بودن پرونده، دادخواست را با صدور دستور فرستادن یک نسخه از دادخواست و ضمیمه های آن به طرف شکایت، به دفتر ارسال می‌کند، تا پس از ابلاغ دادخواست دیوان عدالت اداری به طرف شکایت، رسیدگی به پرونده آغاز گردد.

پس از ابلاغ دادخواست، طرف شکایت به مدت یکماه مهلت دارد تا پاسخ مقتضی را ارسال نماید، پس از مدت یکماهه از تاریخ ابلاغ شعبه رسیدگی کننده نسبت به پیگیری دادخواست دیوان عدالت اداری اقدام می‌کند. عدم ارسال پاسخ از سوی طرف شکایت مانع از رسیدگی توسط شعبه نخواهد بود. شعبه رسیدگی کننده با درنظر گرفتن مدارک موجود در دادخواست دیوان عدالت اداری به صدور رای مبادرت می‌ورزد. در صورتی که عدم ارسال پاسخ از سوی طرف شکایت بدون ارائه دلیل موجه باشد، شعبه طرف شکایت را متخلف دانسته و وی را به سه ماه تا یکسال انفصال از خدمت دولتی محکوم می‌کند. متخلف میتواند به این حکم شعبه ظرف مدت بیست روز اعتراض کند، این درخواست وی در شعب تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

دیوان عدالت اداری براساس آمار اعلام نمود متوسط مدت زمان رسیدگی به دادخواست در دیوان عدالت اداری، برای دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری ۱۲۰ روز و دادخواست تجدیدنظر ۷۵ روز است. از زمانی که برگ دادخواست دیوان عدالت اداری ارائه می‌شود، تا زمانی که رسیدگی در رابطه با دادخواست و جزئیات آن به اتمام برسد و دادخواست دیوان عدالت اداری به شعبه رسیدگی کننده ارجاع داده شود، متوسط مدت زمان رسیدگی صد و بیست روز است. بدیهی است زمانی که شاکی با همراهی وکیل متخصص دیوان عدالت اداری تمامی جوانب در تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری را مدنظر قرار دهد، مدت زمان رسیدگی به دادخواست در دیوان عدالت اداری کاهش و روند رسیدگی نیز تسریع می‌یابد.

ارائه دادخواست در دیوان عدالت اداری شامل طرح دادخواست بدوی، دادخواست تجدید نظر، دادخواست اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری و… است. برای مثال در تنظیم نمونه متن دادخواست اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری، شاکی باید مواردی که در بالا ذکر شد رعایت نماید و برای اثبات اسناد و مدارک لازمه را ضمیمه دادخواست نماید.

جانبازان و ایثارگران برای تنظیم نمونه دادخواست بازگشت به کار دیوان عدالت اداری به دلیل عدم پذیرش اعاده به خدمت این اشخاص از سوی دستگاه ها و سازمان های دولتی مذکور در قانون، اقدام نمایند.

دیوان عدالت اداری مرجع تخصصی قضایی برای رسیدگی به تخلفات و مسائل اداری است. ارائه هرنوع دادخواست در این سازمان نیازمند تخصص و دانش حقوقی می‌باشد، که افراد عادی بدون تجربیات حقوقی نمیتوانند بصورت صحیح از عهده آن برآیند. لازمه تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری حضور وکیل متخصص دیوان عدالت اداری است. وکلای متخصص دیوان عدالت اداری موسسه وکلای پایتخت  با سابقه و دانش تخصصی خود در رابطه با دادخواست دیوان عدالت اداری، میتوانند کمک شایانی برای افراد باشند. با همراهی وکیل متخصص دیوان عدالت اداری موسسه وکلای پایتخت  در این مسیر تنها نخواهید بود.

برای مشاهده نحوه تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری و توضیحات بیشتر در رابطه با پرونده میتوانید به صورت حضوری به شعب این مجموعه در تهران و کرج مراجعه کنید. در صورتی که مراجعه حضوری برای شما مقدور نیست، میتوانید با تماس تلفنی نیز با کارشناسان حقوقی این مجموعه در ارتباط باشید و پاسخ سوالات مرتبط با دادخواست دیوان عدالت اداری را دریافت کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی حقوقی با شماره تلفن هایی که در صفحه مشاهد می‌کنید، تماس بگیرید.

به منظور تسهیل ارائه خدمات کارشناسان متخصص موسسه وکلای پایتخت در رابطه با دادخواست دیوان عدالت اداری ، مشاوره آنلاین نیز برای شما عزیزان امکان پذیر است. استفاده از راهنمایی های متخصصین در مجموعه وکلای پایتخت محدود به زمان و مکان نیست.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان