رای دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض شهرداری

رای-دیوان-عدالت-اداری-در-خصوص-عوارض-شهرداری

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : 09199353470

دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض شهرداری چگونه رسیدگی می کند ؟

برای اینکه دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض شهرداری اقدام به رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید ، ابتدا می بایست که عوارض اخذ شده توسط شهرداری قبل از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی و اظهار نظر قرار گرفته باشد ، چنانچه به نحوه رسیدگی و رای صادره اعتراض و شکایتی باشد ، مرجع صالح جهت شکایت در خصوص عوارض شهرداری دیوان عدالت اداری است .

برای آشنایی با نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض شهرداری بهتر است که ابتدا با مرجع اخذ عوارض و رسیدگی به این امور ، و اینکه عوارض شهرداری شامل چه مواردی می شود و روش اخذ عوارض و رسیدگی به آن و همچنین مرجع صالح در خصوص اعتراض به عوارض شهرداری آشنا شویم .

عوارض شهرداری بصورت قانونی مصوب گردیده و امکان اخذ آن برای شهرداری فراهم شده است ، عوارض شهرداری که مربوط به خدمات شهری است از جمله مواردی است که بخش عظیمی از سرمایه شهرداری را تشکیل می دهد . مانند عوارض جهت نوسازی وساخت ، عوارض جهت صدورپروانه ساخت و ساز ، عوارض مصوب جهت حمل و نقل مسافر ، عوارض که از محل فروش حامل های انرژی مانند بنزین وصول می گردد و….

مرجعی که عوارض شهرداری را تصویب می نماید طبق قانون شوراهای اسلامی کشور است ، و این عوارض در صورت تصمیم گیری توسط شورای اسلامی شهر لغو می گردند ، در این بین نقش شهرداری فقط به صورت اجرا کننده و مجری مصوبات مذکور است  .

مصوبات راجع به اخذ عوارض شهرداری و لغو عوارض شهرداری از اختیارات شوراهای اسلامی کشوری و شهر است ، پرداخت کننده عوارض شهرداری چنانچه بخواهد نسبت به عوارض شهرداری اعتراضی داشته باشد طبق قانون ( ماده ۷۷ قانون شهرداری ) می بایست اعتراض خودرا مبنی بر عوارض شهرداری در کمیسیون ماده۷۷ شهرداری مطرح نماید .

کمیسیون ماده۷۷ شهرداری مرجع صالح جهت اعتراض به عوارض شهرداری است و بصورت مستقل از شهرداری فعالیت می نماید ، کمیسیون مذکور مرجعی برای طرح اعتراض از طرف افراد پرداخت کننده عوارض شهرداری است و همچنین اعتراضات شهرداری در خصوص اخذ عوارض از شهروندان دراین کمیسیون مطرح می گردد .

کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری در صورت ارجاع اعتراض از طرف شهرداری یا افراد پرداخت کننده عوارض اقدام به رسیدگی و نهایتا” صدور رای و اتخاذ تصمیم می نماید و بدلیل عدم وجود شعب تجدید نظر در کمیسیون ماده ۷۷ آرای صادره از کمیسیون ماده۷۷ قطعی می باشد ، چنانچه رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری مورد اعتراض قرار گیرد مرجع صالح جهت رسیدگی به اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری دیوان عدالت اداری می باشد  .

نکته قابل ذکر درخصوص اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری اینست که : افراد حقیقی می توانند که اعتراض خود را مبنی بر رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ در ارتباط با عوارض شهرداری در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند ، سازمانهای دولتی در صورتی که به آرای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ در ارتباط با عوارض شهرداری اعتراضی داشته باشند مرجع صالح جهت طرح اعتراض برای آنها مراجع قضایی    (دادگستری ) است ، بنابراین سازمانهای دولتی برای طرح اعتراض از رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ می بایست به مراجع قضایی مراجعه نمایند و دیوان عدالت اداری مرجع صالح برای بیان اعتراضات اشخاص حقیقی و یا حقوقی است .

آرای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری در صورت نقض قوانین و مقررات و یا مخالفت با قوانین و مقررات موجود و مربوطه  در خصوص عوارض شهرداری قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری می باشد .

 رسیدگی دیوان عدالت اداری در خصوص آرای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ همانطور که توضیح داده شد مختص به آرایی است که قوانین و مقررات را نقض کرده اند و یا آرایی که با قوانین و مقررات موجود و مربوط به عوارض شهرداری مخالفت دارند ، بنابراین رسیدگی دیوان عدالت اداری در این موارد خاص هیچ منافاتی با قانون نداشته و این تصور که آرای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ قطعی بوده و قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری نیستند شامل موارد مذکور نمی شود و دیوان عدالت اداری اختیار رسیدگی به آرایی که قوانین را نقض کنند و یا مخالف با قوانین باشند را داراست و می تواند آرایی که چنین ویژگی های دارند را مورد رسیدگی و صدور رای قرار دهد .

با توجه به کلیه مطالب ارائه شده ، عوارض شهرداری که شامل خدمات شهری و عوارض مقرر در اموراتی از قبیل عوارض حامل های سوخت و … توسط شوراهای اسلامی کشوری تصویب می شوند تا بدین صورت هماهنگی و یکنواختی در مقدار ومحل وصول آنها وجود داشته باشد ، لغو چنین مصوباتی با تصمیم گیری از طرف شورا های اسلامی شهر امکانپذیر است و شهرداری در خصوص عوارض شهرداری فقط مجری اجرای آنها می باشد .

پرداخت عوارض شهرداری از طرف پرداخت کننده در برخی موارد مورد اعتراض قرار می گیرد و می بایست مرجعی برای طرح این اعتراض وجود داشته باشد ، طبق قانون وظیفه رسیدگی به اعتراضات در خصوص عوارض شهرداری به کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری واگذار گردیده است و کمیسیون مذکور بصورت مستقل از شهرداری اقدام می نماید و اعتراضات مطرح شده را مورد رسیدگی و صدور رای و تصمیم گیری قرار می دهد  .

بدلیل عدم وجود شعب تجدید نظر در کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری ، آرای صادره از این کمیسیون قطعی و غیر قابل تجدید نظر است و طبق قانون نمی توان علیه این آرای صادره اعتراض و شکایت نمود مگردر موارد زیر :

الف )  چنانچه رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری  قوانین و مقررات مربوط به عوارض شهرداری را نقض کرده باشند .

ب    )  چنانچه رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری برخلاف قوانین و مقررات مربوط به عوارض شهرداری باشند .

امکان شکایت ازچنین آرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در دیوان عدالت اداری فراهم است ، در صورتی که سازمانهای دولتی به آرای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری اعتراضی داشته باشند مرجع صالح برای طرح اعتراض و شکایت برای آنها مراجع قضایی دادگستری است نه دیوان عدالت اداری .

دیوان عدالت اداری در صورت وجود کلیه شرایط بیان شده اقدام به رسیدگی در مورد موضوع مطروحه می نماید و در صورت تشخیص و احراز نقض قوانین و یا مخالفت با قوانین و مقررات مربوطه توسط رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری اقدام به نقض رای می نماید و پرونده را جهت بررسی و رسیدگی به شعب هم عرض کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری ارجاع می نماید ، شعب هم عرض کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری با کسب مجوز مربوطه از دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی و صدور رای در خصوص اعتراض به عوارض شهرداری می نمایند .

متفاوت بودن مصوبات قانونی و مرجع تصویب قوانین و مقررات مربوط به عوارض شهرداری و نحوه رسیدگی و صدور رای و امکان اعتراض از این آرای صادره ، کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری را بعنوان مرجع صالح برای بیان این قبیل اعتراضات از سایر کمیسیونها و روشهای متداول و مرسوم در آنها متمایز می سازد ، فنی و تخصصی بودن و پیچیدگی نحوه رسیدگی و صدور رای و آرای قابل اعتراض از طرف اشخاص و یا ارگانهای دولتی تماما” بیانگر این موضوع هستند که جهت اعتراض به رای صادره از  کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری می بایست بسیار هوشمندانه و بادانش کافی و تسلط به قوانین و مقررات مربوطه اقدام کرد و درغیر اینصورت نتیجه ای که حاصل می شود فقط صرف وقت و هزینه و ناچارا” شاید انصراف از اعتراض برای افراد عادی و بی اطلاع از قوانین باشد .

برای طرح اعتراض و شکایت از عوارض شهرداری ابتدا باید شناخت کافی از مرجع صالح برای رسیدگی وجود داشته باشد ، تسلط به قوانین و مقررات مربوطه در خصوص عوارض شهرداری فراهم باشد و با بهره گیری از اطلاعات و آگاهی کافی و مناسب اقدامات لازم صورت گیرد ، با رعایت این قبیل موارد می توان نتیجه مورد نظر را کسب نمود .

وکیل مجرب و مسلط به قوانین و مقررات مربوط به عوارض شهرداری و مراجع صالح جهت طرح اعتراض و شکایت ، به بهره گیری از دانش و اطلاعات حقوقی لازم ومناسب و شناخت دقیق نسبت به نوع اعتراض و اعتراض کننده و مرجع صالحی که مربوط به هر کدام از انواع اعتراضات از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر دولتی و یا از طرف سازمانهای دولتی می باشد به طرح اعتراض و شکایت در مراجع صالح مختص به هر کدام از طرفین دعوا اقدام می نماید . طبیعتا” این قبیل اقدامات قانونی و برگرفته از دانش و آکاهی به وکیل کمک خواهد کرد تا نتیجه مورد نظر و مطلوبی برای موکل خود کسب نماید .

مجموعه تخصصی وکلای پایتخت  با دراختیار داشتن وکلای مجرب و مسلط به قوانین مربوط و با اتکای به اعتماد شما تا رسیدن به هدف و نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهد بود . و با اقدامات قانونی و حرفه ای راه رسیدن به این هدف را برای شما هموار خواهد نمود .

گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه رای دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض شهرداری به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری همراه  شما در تمامی مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده تا رسیدن به موفقیت می باشد .این گروه با داشتن کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای  می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان