رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

رای-دیوان-عدالت-اداری-در-مورد-شهرداریها

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : 09199353470

 رسیدگی دیوان عدالت اداری در مورد شهرداریها بستگی به نوع آرا ء و مصوبات صادر شده از طرف شهرداری ( کمیسیون های شهرداری ) دارد ، طبق قانون وظایف و اختیارات شهرداری که از گستردگی و کثرت بالایی برخوردارند جهت سهولت در اجرای آنها و همچنین نظم و تسریع در امور به کمیسیون های مختلف شهرداری واگذار گردیده است ، اصطلاحا” این وظایف و اختیارات در کمیسیونهای مختلف شهرداری تقسیم شده است و هر کدام از کمیسیونهای شهرداری مختص انجام وظایفی است که طبق مصوبات قانونی برای آن کمیسیون در نظر گرفته شده است .

چنانچه رسیدگی در دیوان عدالت اداری در مورد شهر داریها در خصوص مصوبات غیر قانونی و یا خلاف قانون توسط شهرداری یا کمیسیون های شهرداری باشد ، در هیات های عمومی دیوان عدالت اداری به آنها رسیدگی می شود ، و رسیدگی به شکایات و اعتراضات افراد و شخصیت های حقیقی و حقوقی در خصوص شهرداریها در شعب دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد .

نکته قابل ذکر در خصوص رسیدگی در دیوان عدالت اداری در مورد شهرداریها اینست که :

آرای صادره توسط شعب دیوان عدالت همانطور که توضیح داده شد در خصوص شکایات افراد حقیقی و یا حقوقی است و این اعتراضات و شکایات از جنبه عمومی و فراگیر بودن برخوردار نیستند و فقط در حق شکایت کننده تاثیر دارند و نمی توان ازاین نوع آرای صادر شده برای سایرین  نیز استفاده کرد .

آرای صادر شده توسط هیات های عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل اینکه از ویژگی خاصی برخورداند و با توجه به توضیحات قبلی در خصوص مصوبات غیر قانونی و یا خلاف با قوانین صادر می شوند ، بنابراین آراء صادره از هیات های عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل عمومی و فراگیر بودن می بایست توسط ارگانها و سازمانهای ذیربط و مربوطه اجرا شوند در حقیقت آرای صادره ازهیات های عمومی دیوان عدالت اداری لازم الاجرا هستند .

رسیدگی به امورات محوله در کمیسیون های مختلف شهرداری بنا به شرح وظایفی است که قانونگذار برای آنها در نظر گرفته است ، اما رسیدگی و نحوه آن درتمام این کمیسیونها و شرایط اعتراض و مرجع صالح برای بیان اعتراضات یکی نیست و با هم تفاوت دارد  :

در کمیسیون ماده۱۰۰ شهرداری که وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را طبق قانون بر عهده دارد با گزارش شهرداری شروع می شود و رای صادره ازشعب بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ قابل اعتراض از طرف ذی نفع در امور مطروحه می باشد و این اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد ، اعتراض به رای صادره از شعب تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد .

نکته قابل ذکر در این خصوص اینست که  : آرای قطعی شده توسط شعب بدوی و یا تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ قابلیت اعتراض و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را دارند .

کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری که وظیفه رسیدگی به امورات محوله درخصوص شکایت بین شهرداری و پرداخت کننده عوارض را دارد ، این کمیسیون جهت پرداخت عوارض به درخواست شهرداری و یا اعتراض به عوارض از طرف پرداخت کننده رسیدگی می نماید ، رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری به دلیل عدم وجود شعب تجدید نظر در این کمیسیون قطعی و غیر قابل اعتراض است تنها در ۲ مورد افراد حقیقی و حقوقی می توانند به رای صادره در دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند  : اولا” رای صادره قوانین و مقررات مربوط به عوارض مصوب شهرداری را نقض کرده باشد .   ثانیا”  رای صادره برخلاف قوانین و مقررات مربوط به عوارض مصوب شهرداری باشد .

دیوان عدالت اداری در این ۲ مورد ضمن رسیدگی اقدام به نقض آراء و ارجاع پرونده به شعب هم عرض کمیسیون ماده ۷۷شهرداری می نماید ، شعب هم عرض کمیسیون ماده۷۷ شهرداری در صورت ارجاع پرونده به آنان و اخذ مجوز از دیوان عدالت اداری در این خصوص اقدام به رسیدگی و صدور رای می نماید .

رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ برای افراد حقیقی و حقوقی قابلیت اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری را دارد و ارگانها و سازمانهای دولتی نمی توانند به رای صادره از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و مرجع صالح برای رسیدگی به اعتراضات ارگانها و سازمانهای دولتی نسبت به رای صادره از کمیسیون ماده۷۷ شهرداری مرجع قضایی ( دادگستری ) می باشد ، دراین بین چنانچه از شواهد و قرائن موجود پیداست شهرداری نمی تواند به رای صادره از کمیسیون ماده۷۷ شهرداری  شکایت کند .

با بررسی وظایف کمیسیون های ماده۱۰۰ شهرداری و کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری و نحوه عملکرد این کمیسیونها به وظایف محوله و روش بیان اعتراض به آرای صادره از این کمیسیونها به تفاوت مراجع صالح و شرایط بیان اعتراض در این کمیسیون ها پی می بریم .

مطالب و توضیحات ارائه شده در خصوص کمیسیون های شهرداری بیانگر تفاوت رسیدگی دیوان عدالت اداری در مورد هر کدام از این کمیسیون ها است و اینکه در برخی از موارد دیوان عدالت اداری مرجع صالح برای بیان اعتراض و طرح شکایت نیست و می بایست شکایات و اعتراضات رادر مراجع دیگری مطرح کرد .

در مواردی که دیوان عدالت اداری در مورد شهرداریها بعنوان مرجع صالح شناخته می شود ، اقدام به رسیدگی می نماید در برخی موارد مانند رای صادره ومورد اعتراض از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری با نقض رای صادره اقدام به ارجاع پرونده به شعب هم عرض کمیسیون ماده ۷۷ می نماید و در برخی موارد دیگر مانند رای صادره و مورد اعتراض از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ضمن نقض رای بصورت ماهیتی وارد رسیدگی شده و اقدام به صدور رای و تصمیم می نماید

بیان مطالب مذکور مبین این معنی است که دیوان عدالت اداری در خصوص شهرداریها و مصوبات مربوط به شهرداری و عملکرد کمیسیونهای مختلف شهرداری در جایی که به عنوان مرجع صالح شناخته می شود ، به صورت یکنواخت و واحد اقدام به رسیدگی نمی نماید بلکه نحوه رسیدگی برای هرکدام از کمیسیونهای مختلف شهرداری و یا در خصوص شهرداری و مصوبات مربوط به آن متفاوت بوده و دیوان عدالت اداری شیوه متفاوتی برای رسیدگی به امور مربوط به شهرداریها دارد .

همانطور که در شرح وظایف و عملکرد های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و  کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری بعنوان مثال و نمونه از سایر کمیسونهای موجود در شهرداری توضیح داده شد ، دیوان عدالت اداری در جایی که بعنوان مرجع صالح شناخته می شود بصورت تخصصی و فنی ضمن بررسی دقیق و قانونی موضوع مطروحه و مربوطه اقدام به رسیدگی می نماید ، رسیدگی در دیوان عدالت اداری مستلزم برخورداری از تمام شرایط لازم برای متقاضی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری است ، بنابراین طرح اعتراض و شکایت در مورد شهرداری باید مبتنی بر رعایت قانون و مقررات مربوط به شهرداری باشد . عدم رعایت و شناخت قوانین و مقررات مربوط به شهرداری در طرح اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری بی شک نتیجه مطلوب و مفیدی را نصیب متقاضی و یا ذینفع در این موضوع نمی نماید .

برای بیان اعتراض و طرح شکایت علیه شهرداری می بایست از آگاهی کافی و مناسب و دانش حقوقی برخوردار بود و با شناخت کامل و مناسب قوانین و مقررات مربوط و مصوب در مورد شهرداری و شرح وظایف و عملکرد کمیسیونهای مختلف شهرداری  اقدام به طرح شکایت و اعتراض در دیوان عدالت اداری نمود ، درصورت استفاده و رعایت چنین اقدامات قانونی و حقوقی است که می توان شاهد موفقیت و حصول نتیجه دلخواه و مورد نظر بود  .

وکیل مجرب و مسلط به قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ، باشناخت کامل از شرح وظایف شهرداری و کمیسیونهای شهرداری و شیوه عملکرد کمیسیون های شهرداری در اجرای وظایف محوله و نحوه رسیدگی در این کمیسیونها ، ضمن بررسی دقیق موضوع مطروحه و تشخیص ارتباط موضوع با کمیسیون مربوط به آن و آشنایی با روند رسیدگی کمیسیون مورد نظر اقدام به طرح امورات مربوطه می نماید و در صورت اعتراض به رای صادره از هر کدام از کمیسیون های شهرداری با شناخت مناسبی که نسبت به مرجع صالح جهت اعتراض و شکایت از رای صادره دارد اقدام به بیان اعتراض و طرح شکایت می نماید . این قبیل اقدامات تخصصی و بهره مندی از دانش حقوقی به وکیل کمک خواهد کرد تا بتواند در این راستا موفقیت کسب نماید و نتیجه ای که مورد نظر موکل است را بدست آورد .

دیوان عدالت اداری در مورد شهرداریها و نحوه رسیدگی و صدور رای بصورت متفاوت و بنا به شرح وظایف شهرداری در کمیسیونهای مختلف عمل می نماید ، بنابراین بدون داشتن اطلاعات و آگاهی نسبت به وظایف وکمیسیونهای شهرداری و شناخت قوانین ومقررات مربوط به شهرداری ، اقدام به طرح شکایت و اعتراض ممکن است که نتیجه دلخواه را نصیب اقدام کننده ننماید .

مجموعه تخصصی گروه وکلای پایتخت با دراختیار داشتن وکلای مجرب و مسلط به قوانین مربوط و با اتکای به اعتماد شما تا رسیدن به هدف و نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهد بود . و با اقدامات قانونی و حرفه ای راه رسیدن به این هدف را برای شما هموار خواهد نمود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان