کمیسیون ماده ۱۰۰ | کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست

کمیسیون-ماده-100-شهرداری

ساخت و ساز در تمامی مناطق جهان مشمول قوانین خاص به منظور حفظ نظم می‌باشد. مالکین اراضی پیش از اقدام به ساخت و ساز و پس از آغاز عملیات ساخت ملزم به رعایت ضوابط مشخص شده در قانون هستند.یکی از معروفترین مواد مرتبط با ساخت و ساز در ایران ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است. این ماده دارای ۱۱ تبصره است که به دلیل اهمیت موارد مذکور در ماده تخلفات در این حوزه در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مالکین اراضی که در حوزه شهر یا حریم آن واقع شده‌اند، می بایست پیش از هر نوع اقدام برای ساخت و ساز و تفکیک اراضی از شهرداری منطقه پروانه که در معنای مجوز از سوی شهرداری است، اقدام نمایند. شهرداری میتواند از آغاز یا ادامه فعالیت در املاکی که بدون دریافت پروانه  عملیات ساخت و ساز انجام شده، جلوگیری نماید. در این ماده همچنین صلاحیت ها و اختیارات ماده ۱۰۰ شهرداری و موارد قابل رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیان شده است.

براساس تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، بناهایی که بدون دریافت پروانه شهرداری احداث یا شروع به احداث را آغاز کرده باشند یا در مواردی که در عملیات ساخت و ساز اصول شهرداری یا فنی یا بهداشتی رعایت نشده باشد و شهرداری تخریب بنا را ضروری تشخیص دهد، موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با حضور نماینده وزارت کشور منتخب وزیر کشور و یکی از اعضای انجمن شهر منتخب انجمن مطرح می‌شود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پس از دریافت و بررسی پرونده به مالک مهلتی ۱۰ روزه برای ارسال توضیحات کتبی می‌دهد، پس از اتمام مهلت مذکور اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با حضور نماینده شهرداری که فاقد حق رای می‌باشد و صرفا برای ارائه توضیحات حاضر می‌شود، جلسات رسیدگی را آغاز کنند. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری موظف است ظرف یکماه تصمیم مقتضی اتخاذ نماید. در صورتی که شهرداری به دلیل عدم کسب پروانه یا عدم رعایت مفاد پروانه مانع از ادامه ساخت و ساز شود، مکلف است حداکثر در مدت یک هفته از تاریخ جلوگیری از ادامه ساخت و ساز، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری شرح دهد در غیر این صورت مالک یا شخص دی نفع میتوانند تقاضای رسیدگی به موضوع را نزد اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح نمایند.

چنانچه موضوع طرح شده در صلاحیت ها و اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باشد و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تصمیم بر تخریب تمام یا بخشی از بنا گرفته باشد، مهلت مناسبی تا حداکثر دوماه را تعیین می‌نماید. تصمیم مذکور به مالک ابلاغ می‌گردد، نحوه اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به شرح زیر است، مالک بایستی پس از دریافت تصمیم در مهلت مقرر اقدام به تخریب را آغاز نماید، در غیر اینصورت شهردار خود اقدام می‌کند و هزینه تخریب بعدا از مالک دریافت خواهد شد.

مالک یا ذی نفع میتواند پس از اطلاع از رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اعتراض خود نسبت به تصمیم کمیسیون را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. طرح اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰  در دیوان عدالت اداری نیازمند حضور وکیل متخصص دیوان عدالت اداری است.

از دیگر مواردی که در حوزه صلاحیت ها و اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ قرار می‌گیرد، اخذ تصمیم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی بر تخریب اضافه بنا یا دریافت جریمه از سوی مالک اراضی مسکونی، تجاری، است. در مواردی که شهرداری تشخیص دهد ملک دارای اضافه بنا اضافه بر مساحت است، موضوع را برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می‌دهد. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری متناسب با موقعیت مکانی و نوع مصالح مورد استفاده در بنا جریمه تعیین می‌کند. چنانچه مالک از پرداخت جریمه خودداری کند، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رای به تخریب ملک را صادر می‌نماید.در صورتی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی در بنایی که بدون کسب پروانه ساخته شده، رعایت شده باشد، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رای به جریمه ای سبک تر می‌دهد.

از دیگر صلاحیت‌ ها و اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد

الف)عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده و غیر قابل اصلاح بودن در صورت احداث پارکینگ

ب)تجاوز ملک به معابر شهری

پ)مهندس ناظر ساختمان موظف است انطباق ساختمان با مشخصات درج شده در پروانه، نقشه ها و محاسبات فنی را مورد بررسی قرار دهد.

به طور کلی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و صلاحیت ها و اختیارات ماده ۱۰۰ شهرداری صرفا تعیین جریمه نقدی یا حکم به تخریب ملک در صورت تخلف از مفاد این ماده مجاز می‌باشد.آرا صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قطعی نیستند، در مواردی که حکم به جریمه نقدی برای مالک سنگین باشد یا حکم به تخریب ملک از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای مالک خسارت غیر قابل جبرانی تلقی گردد، وی میتواند با دریافت مشاوره از وکیل متخصص مجموعه وکلای پایتخت از حقوق خود دفاع کند.

رای بدوی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر می‌شود، قابل اعتراض در کمیسیون تجدیدنظر است. شهرداری و یا مالک میتوانند اعتراض خود نسبت به رای صادره در کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ شهرداری را با همراهی وکیل متخصص ماده ۱۰۰ شهرداری گروه وکلای پایتخت اعلام نمایند.

رای صادره در کمیسیون تجدیدنظر از جهاتی قطعی و غیر قابل تجدیدنظر است، اما قانون گذار در مواردی برای اجرای هر چه بهتر عدالت رای کمیسیون تجدیدنظر را قابل تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری دانسته است. صرفا در مواردی که رای اعلام شده از سوی کمیسیون تجدیدنظر برخلاف قوانین و مقررات صادر شده باشد، قابل تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری است.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، صلاحیت ها و اختیارات ماده ۱۰۰ شهرداری و نحوه اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری میتوانید با گروه وکلای پایتخت در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در رابطه با اعتراض به رای تجدیدنظر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دیوان عدالت اداری به شماره تلفن‌های موسسه وکلای پایتخت تماس بگیرید.

طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و احقاق حقوق اشخاص تخصص گروه وکلای پایتخت است، هر نوع سهل انگاری و بی دقتی در این فرایند از سوی شاکی بعضا منجر به خسارات جبران ناپذیری می‌شود، وکیل متخصص کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری گروه وکلای پایتخت با ارائه راه حل و همراهی موکلین در تمامی مراحل از اتلاف وقت و هزینه ها جلوگیری نماید.مطابق با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها ( کمیسیون ماده ۱۰۰ ) که مقرر می دارد : (( مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت و ساز شهرداری ها پروانه ساختمان بگیرند و شهرداری موظف است از عملیات های ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه به وسیله ماموران خود در زمین محصور یا غیر محصور جلوگیری کنند .

وکیل کمیسیون ماده صد :

برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی مذکور در ماده فوق کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده صد شهرداری ها تشکیل شده است که شخصیت حقوقی مستقلی دارا می باشد .این کمیسون از یک کمیسون بدوی و تجدید نظر تشکیل می شود که آرای قطعی صادره از هریک از این کمیسیون ها ظرف مهلت سه ماه از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد .

برای روشن شدن موضوع مثالی به شرح ذیل آورده می شود :

فرض کنید یک سازنده ساختمان بعد از طی مراحل مراحل اخذ پرووانه ساخت پروانه ساختمانی ۴ طبقه را دریافت می کند اما در هنگام ساخت اقدام به احداث ۵طبقه می نماید بعد از اطلاع شهرداری از تخلف سازنده موضوع را به کمیسیون ماده صد ارجاع می دهد که در صورت احراز تخلف سازنده کمیسیون بدوی ماده صد شهرداری اقدام به صدور رای تخریب می نماید و به سازنده نیز ابلاغ می کند در این شرایط محکوم علیه می تواند به این رای اعتراض نماید که در صورت اعتراض پرونده به کمسیون تجدید نظر ماده صد فرستاده می شود که در اغلب اوقات همان رای بدوی را تایید می نمایند.

بعد از صدور رای کمیسون تجدید نظر ماده صد شهرداری این رای ظرف مهلت ۳ ماه قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد و نکته ای که در این مرحله از رسیدگی وجود دارد این است که در صورتی که شکایت اصولی و حقوقی توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری تنظیم و پیگیری شود قابلیت نقص و ارجاع مجدد پرونده به کمیسیون ماده صد صادر کننده رای جهت رسیدگی مجدد را دارد .

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان