نمونه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

نمونه-شکایت-از--تامین-اجتماعی-به-دیوان-عدالت-اداری

برای شکایت ازسازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری، ابتدا باید قوانین و مقررات مربوط را بررسی کرد. و اینکه آیا شکایت از سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری، در قانون و مقررات مربوطه پیش بینی شده است یا خیر؟

 

با توجه به قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (بند ۱ ماده ۱۰) : رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص حقیقی وحقوقی ، از سازمانها ، واحد های دولتی ، شرکتهای دولتی ، سازمان تامین اجتماعی و … در صلاحیت دیوان عدالت اداری است ، و در صورت بروز و رخداد هرگونه مشکلی بین مردم و نهادهای دولتی باید شکایت به دیوان عدالت اداری تسلیم شود.

به دلیل استقرار شعب دیوان عدالت اداری در تهران ، دیوان عدالت اداری هیچگونه شعبه رسیدگی کننده ای در سایر شهرستانها ندارد و فقط دفاتر دیوان عدالت اداری  در مراکز استانها جهت اجرای امورات ابلاغ و یا ارسال شکایات و سایر امور مربوطه به دیوان عدالت اداری به منظور سهولت در امر رسیدگی مستقر می باشد .

همانطوریکه اشاره شد وظایف دفاتردیوان عدالت اداری مستقر در سایر استانها فقط ارسال پرونده ، شکایت و دادخواستها و مدارک و… به دیوان عدالت اداری در تهران و همچنین ابلاغ اوراق مربوط به صدور رای توسط دیوان عدالت اداری و سایر امورات مربوطه از طرف دیوان عدالت اداری به اشخاص حقیقی یا حقوقی بعنوان خواهان یا خوانده در پرونده را برعهده دارد.

با توجه به تعاریف ارائه شده امکان مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری که در تهران مستقر هستند برای بسیاری از افراد جامعه  که در شهرستانها  سکونت دارند ، بسیار دشوار و داری هزینه های گزاف می باشد و در عین حال ممکن است که نتیجه مورد نظر و مطلوب هم میسرنگردد .

 لذا با توجه به تمامی نکاتی که یاد آوری گردید شایسته است که افراد متقاضی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری ، با انتخاب وکیل آگاه به قانون ، مسلط و مجرب و با توجه به تخصصی بودن رسیدگی در دیوان عدالت اداری و سپردن این قبیل امورات تخصصی به ایشان جدای از صرف و هدر وقت و هزینه اضافی ، نتیجه مورد قبول و مطلوب را در سایه اعتماد به وکیل کار کشته و مجرب بدست آورند.

نمونه شکایتی از سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری بابت مستمری :

نقض تصمیم کمیته معاونت فنی و در آمد سازمان تامین اجتماعی و برقراری مستمری بازماندگان

شکایت شاکی علیه کمیته معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به خواسته نقض تصمیم مورخ۱۵/۵/۱۳۸۲ کمیته معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی و برقراری مستمری بازماندگان نظر به اینکه کارکرد شاکی در نزد کارفرمایش توسط هیئت تشخیص اداره کار تائید شده است ، بنابراین شکایت شاکی در برقراری مزایای مستمری وارد تشخیص داده می شود .

خلاصه پرونده :

با توجه به محتویات پرونده خانم م /ب  به عنوان وارث قانونی و همسر آقای ف / ک که به شغل رانندگی وسایل حمل بار اشتغال داشته است ، با توجه به سابقه کار شوهر خود در کارگاههای مختلف از تاریخ ../…/… لغایت …/…/… و پرداخت حق بیمه متقاضی برقراری مزایای مستمری تامین اجتماعی در دوره مذکور گردید ، اما نظر به اینکه برخی از سوابق بیمه ای متوفی از تاریخ …/…/… لغایت …/…/… محل اختلاف بوده و شکایتی را تقدیم هیئت تشخیص اداره کار و امور اجتماعی نمود که برابر رای قطعی این هیئت با احراز رابطه کارگری و کارفرمایی بین متوفی و شرکت متبوعش حکم به محکومیت کارفرما به پرداخت حق بیمه مدت فوق الذکر صادر شد که کارفرما حق بیمه مزبور را پرداخت نمود ، با وجود این کمیته معاونت فنی ودرآمد سازمان تامین اجتماعی حکم به عدم استحقاق متوفی نسبت به مزایای بیمه در مدت موضوع اختلاف صادر کرد و در نهایت موجب گردید تا خانم …/… شکایتی را به خواسته نقض تصمیم این کمیته و الزام به برقراری مستمری بازماندگان شوهر متوفای خود نزد دیوان عدالت اداری مطرح نماید ، متعاقب ثبت آن و ارجاع به شعبه مورد نظر دیوان عدالت اداری نسخه ای از دادخواست را جهت دریافت پاسخ طرف شکایت برای وی ارسال نمود ، کمیته فنی و در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه ای با اشاره به گزارش بازرسی تحقیقی در تاریخ …/…/… و نامه کارفرما مبنی بر تعطیلی شرکت از سه سال قبل به علت اختلاف بین ورثه و عدم دسترسی به مدارک، این نکته را یاد آور شد که صرف صدور رای توسط مراجع حل اختلاف قانون کار به استناد اقرار طرفین دعوی مبنی بر کارکرد خواهان نزد خوانده در دوره ای مشخص اقرار به ضرر ثالث بوده و مطابق نص صریح قانون مدنی به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حال آنکه اقرار کارفرما آثار و تکالیفی را به موجب ماده ۱۴۸قانون کار متوجه شخص ثالث سازمان تامین اجتماعی نیز می نماید ، اجرای آراء با قوانین ومقررات تامین اجتماعی در تعارض قرار گرفته و یا با سایر قوانین و مقررات دارای هماهنگی است و می بایست رفع مغایرت گردد. بدیهی است ادامه رویه فعلی و اعمال مسامحه در اخذ مدرک و مستندات متقن و بسنده نمودن به صرف اقرار به طور جدی منابع صندوق تامین اجتماعی را در ادامه خدمات و تعهدات به جامعه تحت پوشش خود تهدید می نماید و بر این اساس با عنایت به موارد مذکور رد شکایت مورد درخواست است

دادنامه ذیل که در وقت فوق العاده صادر شده است پس از بررسی لازم دادخواست شاکی و مندرجات پرونده و جوابیه  طرف شکایت ، شکایت شاکی را صیح می داند و نقض تصمیم کمیته معاونت فنی حکم به برقراری مستمری در حق بازماندگان متوفی صادر نمود. پس از بررسی دادخواست و ضمائم آن با ملاحظه پاسخ مشتکی عنه نظر به اینکه کارکرد متوفی اقای …/… از تاریخ …/…/… لغایت تاریخ …/…/… نزد کارفرمایش توسط اداره کار تائید شده است و ایراد سازمان مبنی بر تعطیلی شرکت وارد نیست، لذا با توجه به جمیع جهات موجود در پرونده شکایت شاکی را موجه دانسته و حکم به ورود شکایت و نقض تصمیم کمیته معاونت فنی صادر تا نسبت به احتساب سابقه طبق رای اداره کار اقدام و با توجه به مراتب فوق نسبت به برقراری مستمری اقدام نماید. رای صادره قطعی است.

با توجه به تعاریف و مطالب ارائه شده و مطالعه نمونه شکایت فوق متوجه خواهیم شد که وظیفه سازمان تامین اجتماعی ، اداره کار و امور اجتماعی ، دیوان عدالت اداری هرکدام به چه مقدار در تعیین حق و حقوق فرد تاثیر گذار و عمدتا” تعیین کننده هستند ، لذا شایسته است با توجه به پیچیدگی های خاص و قانونی و کثرت قوانین و مقررات مربوطه قبل از انجام هر گونه شکایت و اقدامی در این خصوص که مبادا با انتخابی غیر اصولی نتیجه ای معکوس عایدمان کند ، با سپردن امورات مربوطه در این زمینه و اعتماد و اطمینان به وکیل با تجربه ، مجرب ، آشنا و مسلط به قوانین و مقررات  نتیجه مطلوب و مورد دلخواه را کسب نمائیم .

برای شکایت از سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری، بهترین گزینه اعتماد به کار وکلای موسسه حقوقی و تخصصی وکلای پایتخت است.

وکلای پایتخت یک موسسه حقوقی تخصصی، درزمینه دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری است.

با آسودگی و اطمینان خاطر کار را به وکلای پایتخت بسپارید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان