اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

اعتراض-به-کمیسیون-ماده-100-در-دیوان-عدالت-اداری

با افزایش توجه به مسائل شهری و اداری، اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به‌عنوان یکی از مسائل مهم و حیاتی مطرح‌شده‌است. این اعتراضات می‌تواند از طریق دادخواست‌های مختلف در دیوان عدالت اداری مطرح گردد. مهلت اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و فرصت بررسی قانونی این اقدامات اداری امکان‌پذیر است.

دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰

در مطلبی جدید، گزارش‌شده‌است که یک دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر‌شده‌است. این اقدام نشان از نگرانی‌ها و اعتراض‌هایی است که از سوی افراد واحدهای مختلف جامعه صورت گرفته است.

با توجه به این اعتراض، یک نمونه دادخواست تهیه‌شده‌است که به دیوان عدالت اداری ارسال‌شده‌است. این موضوع نشان از اهمیت و جدیت اعتراضات مردمی و تلاش‌های قانونی برای رسیدگی به مسائل اجتماعی و حقوقی دارد.

با صدور دادخواست اعتراض، مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری فراهم‌شده‌است. این اقدام به عنوان یک فرصت برای بررسی دقیق و حل مسائل اجتماعی و حقوقی مطرح‌شده‌است و می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات و ابهامات کمک کند.

مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری

در این قسمت مقاله به بررسی اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پرداخته می‌شود. به تازگی مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری اعلام‌شده‌است که می‌تواند برای افراد و شرکت‌ها فرصتی مناسب برای اعتراض به تصمیمات نهایی مراجع قضایی باشد.

این مهلت اعتراض، به افراد و شرکت‌ها امکان می‌دهد تا از حقوق قانونی خود استفاده کنند و در صورت نارضایتی از تصمیمات مراجع قضایی، اقدام به اعتراض کنند. این مسئله می‌تواند به عدالت و تعادل در فرآیند قضایی کمک کند و فرصتی برای بررسی مجدد مسائل فراهم کند.

علاوه بر این، این اقدام می‌تواند به ارتقای شفافیت و اعتماد به سیستم قضایی کمک کند. افراد و شرکت‌ها با داشتن این حق، احساس می‌کنند که نظام قضایی به درستی عمل می‌کند و حقوق آن‌ها مورد احترام قرار می‌گیرد.

روش‌های اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰

روش‌های اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند از طریق تقدیم نمونه دادخواست به دیوان عدالت اداری انجام شود. این نمونه دادخواست باید شامل دلایل و مستندات قانونی باشد که نشان‌دهنده عدم رعایت مقررات و قوانین مربوطه توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ است.

همچنین، مهلت اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری برای شهروندان فراهم است. این مهلت باید به‌صورت دقیق رعایت شود و اعتراضات باید به صورت مستند و قانونی ارائه شود تا احتمال موفقیت در اعتراضات بیشتر شود.

روش‌های دیگر اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰

علاوه بر تقدیم نمونه دادخواست و استفاده از مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری، شهروندان می‌توانند از روش‌های دیگری نیز برای اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ استفاده کنند. این شامل تقدیم شکایت به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با مسئله، مطالعه دقیق قوانین مربوطه و استفاده از روش‌های حقوقی برای اعتراض می‌شود.

جهت اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با شناختی که نسبت به وظیفه و نحوه رسیدگی این کمیسیون با توجه به تعاریف قانونی از این کمیسیون  بدست می آوریم مارادر رسیدن به نتیجه مطلوب کمک خواهد کرد . در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری جهت جلوگیری و رسیدگی به تخلفات ساختمانی و ساخت وساز قانونگذارحکم به تشکیل کمیسیونی بنام کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری داده شده است ، و همانگونه که از تعریف متن قانونی این کمیسیون مشهود است ، وظیفه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری  رسیدگی به تخلفات ساختمانی ناشی از ساخت و ساز است  است .

نتیجه رسیدگی کمیسیون ماده ۱۰۰ به تخلفات ساختمانی

۱ –   پرداخت جریمه نقدی بعلت تخلفات ساختمانی ناشی از ساخت و ساز .

۲ –   حکم به تخریب ساخته شده بعلت تخلف ساختمانی  ناشی از ساخت و ساز .

زمانیکه که شهرداری مانع ساخت و ساز ساختمانهای فاقد پروانه و یا مخالف با مندرجات پروانه ساختمان که توسط شهرداری صادر گردیده است باشد ، شهرداری وظیفه دارد که نهایتا” ظرف یک هفته از روزی که از ساخت وساز غیر قانونی  جلوگیری و یا ممانعت بعمل آورده بود به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اطلاع دهد .  و در صورت عدم اطلاع رسانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط شهرداری در خصوص اقدام غیر قانونی و خلاف مقررات ساخت و ساز توسط مالک  ، کمیسیون ماده ۱۰۰ به درخواست مالک ساختمان رسیدگی انجام داده و رای صادر می نماید .

رای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در خصوص اقدام غیر قانونی و خلاف مقررات ساخت و سازاز جانب مالک همانگونه که توضیح داده خواهد شد قابل اعتراض و پیگیری می باشد .رای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری حتما” و لزوما” و همیشه به نفع شهرداری صادر نمی گردد ، بلکه ممامکان دارد که رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به نفع مالک هم در برخی موارد صادر شود و همین امر توسط شهرداری مورد اعتراض قرار گیرد .

مرجع رسیدگی به اعتراض مالک یا شهرداری نسبت به رای بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، تشکیلات دیگری به نام کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری است ، تصمیمات کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری که بصورت رای صادر می گردد قطعی است .

رای قطعی صادر شده توسط کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری قابل اعتراض و پیگیری در دیوان عدالت اداری می باشد مشروط بر اینکه :

در صدور رای مذکورتوسط کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری  ، قوانین ومقررات مربوطه نقض شده باشد و یا بطور کلی رای صادره توسط کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری بر خلاف قانون باشد .جهت اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید به این موارد توجه شود که آیا رای صادره برخلاف قانون مربوط به تخلفات ساختمانی و امورات ساخت وساز بوده ، و یا اینکه در این رای صادره قوانین و مقررات مربوطه نقض گردیده است ، و رای صادره در صورت دارا بودن شرایط مندرج ومذکور وهمچنین در صورت اعتراض ذینفع نسبت به رای صادره و طرح اعتراض در دیوان عدالت اداری می تواند از موارد ابطال رای توسط دیوان عدالت اداری محسوب شود .

دیوان عدالت اداری می تواند در صورت وجود موارد زیرهم رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ را مورد رسیدگی قرار داده و یا آنرا ابطال نماید.

الف )   چنانچه درروند رسیدگی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به تخلفات ساختمانی در مرحله ساخت و ساز حقوق دفاعی که مالک طبق قانون از آن برخوردار است از او سلب شده باشد ،مثلا” مواردی مانند عدم ارسال قانونی و ابلاغ به موقع فرم تخلف ساختمانی از سوی شهرداری به مالک ، تا مالک نیز بتواند دفاعیات خود را درمهلت مناسب و زمان مقرردر قانون در قالب این فرم ارسال کند .

ب )   رعایت نشدن مراحل ابلاغ قانونی به مالک یا ذی نفع توسط شهرداری وکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، لازم به ذکر است که غیر از مالک ممکن است که ذینفع دیگری مانند مستاجر ، ورثه قانونی مالک و خریدار وجود داشته باشند  و ذی نفع هر کدام از افراد مذکور باشد حق اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارد .

پ )   از سایر موارد ی که حقوق دفاعی مالک را سلب می گرداند  عدم رعایت مهلت های مقرر قانونی زیر توسط شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد :

عدم رعایت مهلت یک هفته ای مقررو قانونی اختصاص داده شده جهت ارائه گزارش توسط شهرداری و رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد تخلف ساختمانی یا ساخت فاقد پروانه ساخت و یا مخالفت با مندرجات پروانه ساخت توسط شهرداری  ( در صورت عدم رعایت این مهلت قانونی ذی نفع می تواند از دیوان عدالت اداری ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری را تقاضا کند )

 عدم رعایت مهلت ۱۰ روزه مقرر شده برای ارائه توضیحات توسط ذی نفع  به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، که این مورد هم از جلمه حقوق دفاعی محسوب شده و عدم رعایت آن از جانب کمیسیون ماده ۱۰۰ این حق را به ذی نفع می دهد که در دیوان عدالت اداری به این سلب حق از جانب کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اعتراض کند ودیوان عدالت اداری هم با عنایت به این سلب حق از جانب کمیسیون ماده ۱۰۰ آنرا از موارد نقض قانون قلمداد نموده و بخاطر عدم رعایت حقوق دفاعی ذی نفع در آن رای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ را ابطال نماید.

 رعایت نکردن مهلت یک ماهه ای که کمیسیون بصورت قانونی فرصت دارد که رسیدگی نموده و با صدور رای اقدام به اتخاذ تصمیم نماید ، بی شک عدم رعایت این مهلت به مالک یا ذینفع خساراتی را وارد خواهد ساخت ، و همین مورد از موارد ابطال رای صادره توسط دیوان عدالت اداری می باشد .عدم رعایت مهلت حداکثر ۲ ماهه ای که باید براساس قانون برای تخریب بنا به مالک داده شود ، در صورت رعایت نشدن این مهلت قانونی از جانب کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و عدم درج این مدت قانونی در رای صادره ، دیوان عدالت اداری می تواند ضمن رسیدگی به این مورد آنرا از موارد ابطال رای قلمداد نموده و با عنایت به این مقوله قانونی ، رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ را ابطال نماید.

موارد مذکور همگی در صورت اعتراض توسط ذی نفع به دیوان عدالت اداری موجب نقض و ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری خواهد شد .

ت  ) چنانچه در تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و یا در نحوه رسیدگی ورای صادره توسط این کمیسیون ، ایرادات شکلی و یا قانونی وجود داشته باشد.

طبق قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید داری سه عضو بوده و با حضور سه عضو رسمیت دارد ، یک نفر به نمایندگی از وزارت کشور ، یک نفر از قضات دادگستری و یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر  در غیر اینصورت اصلا” کمیسیون مذکور رسمی نبوده و ایراد شکلی دارد .

چنانچه جلسه کمیسیون با کمتر از سه عضو تشکیل شود و یا با وجود حضور هر سه عضو صورتجلسه توسط هر سه نفر اعضاء امضاء نگردد در این صورت هم ایراد شکلی وارد است و در صورت اعتراض توسط ذی نفع از موارد ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تو سط دیوان عدالت اداری محسوب می گردد .

نوع دیگری از این ایراد شکلی بر می گردد به اینکه اعضای کمیسیون بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ با هم یکسان باشند ، بدین معنی که اعضای کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری همان اعضای کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ شهرداری و یا از اعضای کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ شهرداری باشند که اقدام به صدور رای نموده بودند .از دیگر ایرادات شکلی که در رای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ می توان نام برد اینست که مثلا” رای صادره در فرم چاپی مخصوص درج نشده باشد .

از سایر  مواردی که ممکن است در صورت اعتراض از جانب ذی نفع جزء موارد ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهردای باشد اعتراض به جریمه تعیین شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است ( چنانچه مبلغ جریمه تعیین شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیشتر از مقدار قانونی باشد در صورت اعتراض از موارد ابطال رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری توسط دیوان عدالت اداری می باشد.

چنانچه مالک با اراده خود اقدام به تخریب اضافه بنا یا مواردی که جزء تخلفات بوده رانموده باشد  کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دیگر نمی تواند اقدام به صدور جریمه در این خصوص نماید ، در صورتی که کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام به صدورجریمه نماید همین امر یکی از موارد ی است که می تواند توسط ذی نفع مورد اعتراض قرار گرفته و از دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال رای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری را درخواست نماید.نکته مهم و قابل ذکر اینست که رسیدگی به اعتراض در مورد آرای قطعی صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری از اختیارات دیوان عدالت اداری می باشد و شکایت طرف پرونده تخلف ساختمانی ، رسیدگی به شکایت را به جریان می اندازد .

با شکایت و اعتراض از جانب ذینفع روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری به جریان افتاده و در حقیقت رسیدگی در دیوان عدالت اداری بر مبنای درخواست ، اعتراض یا شکایت ذی نفع صورت می پذیرد . اما نکته مهم اینست که رسیدگی در مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری بوسیله هیات تجدید نظر دیوان عدالت اداری صرفا” با شکایت و اعتراض از طرف شهرداری نسبت به رای صادره توسط شعبه دیوان عدالت اداری امکانپذیر است .

از معنی و مفهوم عبارت بالا استنباط می شود که رسیدگی در مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری فقط به واسطه اعتراض شهرداری یا کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نسبت به رای صادره از مرحله بدوی دیوان عدالت اداری امکانپذیر است و فقط با اعتراض از سوی شهرداری یا کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است که دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی در مرحله تجدید نظر می نماید .داشتن آگاهی و اطلاع نسبت به این قوانین و ضوابط و مقررات است که روند رسیدگی را سهولت بخشیده و در برآورد و حصول نتیجه دلخواه و مطلوب کمک خواهد کرد .

  مجموعه تخصصی وکلای پایتخت  با دراختیار داشتن وکلای مجرب و مسلط به قوانین مربوط و با اتکای به اعتماد شما تا رسیدن به هدف و نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهد بود . و با اقدامات قانونی و حرفه ای راه رسیدن به این هدف را برای شما هموار خواهد نمود .

براساس کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صاحبان انواع ساختمان‌های تجاری و مسکونی واقع در محدوده شهری برای انجام هر نوع فعالیتی در بنا باید پروانه ساخت  سازه را دریافت نمایند. در غیر این صورت شهرداری‌ مطابق با کمیسیون ماده ۱۰۰‌ می‌توانند از ادامه فعالیت‌های ساخت و ساز در آن سازه جلوگیری کرده و در مدت یک هفته  گزارش تخلف را در کمیسیون مطرح نمایند که در این صورت حکم تخریب یا جریمه برای مالک و سازنده بنا صادر خواهد شد. حکم پس از صدور قابل اجرا می‌باشد و امکان درخواست تجدید نظر به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری از جانب مالک و سازنده بنا امکان پذیر نمی‌باشد مگر در شرایطی خاص که در این مطلب سعی  داریم به شرح آن بپردازیم.

مؤسسه‌ی حقوقی وکلای پایتخت با ارائه توضیحات کامل در این نوشته سعی دارد نحوه اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری را بررسی نماید.

آیا اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری بررسی می‌شود؟

برخی از دعاوی مربوط به شهرداری در دیوان عدالت و دیگر موارد در دادگاه عمومی بررسی می شوند که پیش از هر گونه درخواستی باید مطمعن شوید که موضوع شکایت شما در حیطه فعالیت دیوان قرار می‌گیرد یا خیر. بر همین اساس در ادامه به تمامی مواردی که در حوزه رسیدگی دیوان عدالت عداری قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم.

  • ثبت تمامی اعتراضات در رابطه با رای صادر شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰
  • اعتراض به آرای صادر شده از جانب کمیسیون ماده ۷۷
  • بررسی آراء کمیسیون مشاغل مزاحم
  • اعتراض به آراء کمیسیون باغات
  • اعتراض به تمامی مصوبات موجود در کمیسیون ماده ۵
  • رسیدگی به اعتراضات پیرامون شورای عالی شهرسازی ها
  • بررسی اعتراضات وارد شده به شورای اسلامی‌شهرها
  • اعتراض به احراز وقوع تخلف شهرداری‌ها
  • بررسی تملک غیر قانونی زمین‌های شهری و خارج از محدوده شهری

رسیدگی به تخلفات ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها به چند روش امکان پذیر است؟

  1. در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی‌ها انجام شده و رأی صادر خواهد شد.
  2. در صورت داشتن اعتراض توسط مالک بنا یا شهرداری، این اعتراض‌ها در کمیسیون تجدیدنظر بررسی خواهند شد.

بررسی تخلفاتی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌شوند

برای آگاهی از نحوه اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری ابتدا بهتر است با مواردی که کمیسیون بر اساس آن می تواند رأی صادر کند، آگاه شوید تا با اطلاعات کافی به سمت شکایت قدم بردارید.

  • احداث ساختمان بدون گرفتن پروانه ساخت از شهرداری: طبق این ماده مالکان بناهای تجاری و مسکونی واقع شده در محدوده شهر باید پیش از انجام هرگونه فعالیتی از شهرداری مجوز معتبر دریافت نمایند.
  • تخلف در تراکم اضافی ساختمان: اگر مساحت زیر بنای بنا  از میزان مساحت ذکر شده در مجوز صادر شده بیشتر باشد، شهرداری ‌ها می‌توانند حکم تخریب ساختمان یا جریمه  برای مالک صادر کند.
  • تخلف در عدم احداث پارکینگ ساختمان: در صورتی که ساختمان فاقد پارکینگ باشد یا این بخش از سازه بدون رعایت قواعد فنی، بهداشتی و شهرسازی ساخته شده باشد، شهرداری طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند حکم اصلاح، جریمه و تخریب ساختمان را صادر کند.
  • رعایت نکردن قواعد حرفه‌ای در ساخت بنا و عدم استحکام ساختمان: در صورت رعایت نشدن اصول فنی در ساختن بنا، شهرداری وظیفه داردحکم تخریب آن را صادر کند. و در صورتی که این حکم مورد قبول شما نباشد می‌توانید برای اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری اقدام نمایید.
  • تغییر در کاربری سازه: مالک ساختمان موظف است طبق قانون نوع کاربری را به شهرداری گزارش دهد و در صورت تخلف در این امر مهم، کمیسیون ماده ۱۰۰ می تواند حکم تعطیلی این محل را صادر نماید.
  • تخلف‌های ناظر ساختمان: مهندس ناظر وظیفه بررسی و تطابق جزئیات بنا با مواردی که در پروانه ذکر شده‌است را دارد و در صورت مشاهده تخلف و عدم گزارش آن، شهرداری‌ها باید این کم کاری مهندس ناظر سازه را به سازمان نظام مهندسی گزارش کنند.
  • تجاوز به حدود معابر شهر: در صورتی که مالک در زمان نوسازی ساختمان برخلاف پروانه ساخت، برهای اصلاحی تعیین شده توسط قوانین شهرداری را رعایت نکند، نوعی تجاوز به حریم قانون محسوب شده و شهرداری می‌تواند در کمیسیون این امر غیرقانونی را گزارش نماید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر پیرامون اعتراض به ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری با موسسه‌ی وکلای پایتخت تماس گرفته و با کمک وکیل متخصص کمیسیون ماده ۱۰۰ از تمامی مصوبات قانونی جدید پیرامون آن مطلع شوید.

در چه صورتی امکان اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری وجود دارد؟

  1. زمانی که حقوق دفاعی مالک بنا از او سلب شده باشد

این حالت در مواقعی رخ می‌دهد که در موارد زیر از سمت شهرداری کوتاهی صورت گرفته باشد.

  • عدم ابلاغ فرم تخلف ساختمان به مالک و سازنده بنا
  • کوتاهی در ابلاغ رأی کمیسیون با رعایت قوانین به مالک ساختمان
  • کوتاهی در ابلاغ تخلف در بنای ساخته شده و ارسال رأی کمیسیون به همه‌ی ذی نفع های سازه مثل ورثه یا مستأجر
  • کوتاهی شهرداری در عدم رعایت مهلت های قانونی تعیین شده برای انجام اقدامات قانونی
  • در صورتی که شهرداری یک هفته بعد از جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان، تخلف را در کمیسیون ماده ۱۰۰مطرح ننماید، مالک می‌تواند درخواست ابطال رأی کند.
  • بیشتر شدن مدت زمان تصمیم گیری اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ از مهلت یک ماهه تعیین شده
  • رعایت نکردن مهلت ۲ ماهه‌ای که باید به مالک بنا برای تخریب ساختمان داده شود
  1. اگر دیوان عدالت اداری تشخیص دهد که نیازی به تخریب بنای ساخته شده نبوده

در خصوص این مورد باید بدانید که کمیسیون ماده ۱۰۰ تنها در موارد به خصوصی می‌تواند حکم تخریب برای سازه صادر کند که شامل موارد زیر می‌شوند. در صورتی که شرایط برخلاف موارد زیر باشد، می‌توان برای اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری اقدام کرد.

  • بنا برخلاف اصول سه گانه شهرسازی و بهداشتی، فنی و ایمنی ساخته شده باشد
  • امکان ایجاد تغییر در ساختمان برای برطرف کردن ایرادهای آن وجود نداشته باشد
  • بنا بدون پروانه ساخت ساخته شده باشد.
  • مالک سازه زیر بار پرداخت جریمه تعیین شده از جانب کمیسیون نرود
  • مالک ساختمان برخلاف پروانه ساخت، ساختمان را احداث کرده باشد
  • بنا در زمین شخص دیگری ساخته شده باشد
  • کاربری سازه غیرقانونی باشد
  1. اعضای کمیسیون صادر کننده رأی به حد نصاب نرسیده باشد

کمیسیون ماده ۱۰۰ باید متشکل از ۳ شخص باشد و همه اعضای آن حکم صادر شده را امضا کرده باشند، در غیر این صورت ذی نفع یا ذی نفع‌ها می‌توانند جهت اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری اقدام نمایند.

شیوه اعتراض به حکم جریمه صادر شده از جانب کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

  • بیشتر بودن مقدار جریمه تعیین شده توسط کمیسیون از حد قانونی آن.
  • میزان جریمه باید بر اساس ارزش بنای ساخته شده در همان تاریخ ابلاغ معین شده باشد.
  • اگرخود مالک تخلفاتی پیرامون اضافه سازه را ترمیم نماید، دیگر کمیسیون ماده ۱۰۰حق تعیین جریمه برای او ندارد.

موسسه‌ی حقوقی وکلای پایتخت  با کمک مشاورین خبره و کاربلد جهت اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری تا پایان به نتیجه رسیدن شکایت همراه شما خواهد ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما تماس بگیرید و تا به طور کامل پرونده تان را مورد بررسی قرار داده و در رسیدن به نتیجه مطلوب راهنمایی تان کنیم.

وکیل تضمینی شهرداری در اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

برای رسیدگی و اعتراض به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، وکیل تضمینی شهرداری می تواند در راستا کمکتان کند. وکیل متخصص در حوزه شهرداری کسی است که فارغ‌التحصیل رشته حقوق و دارای مدرک وکالت از کانون وکلای دادگستری می‌باشد. همچنین بهترین وکیل در این حوزه کسی است که طی سال‌های طولانی در دیوان عدالت فعالیت کرده و با آگاهی کافی از همه‌ی قوانین حاکم بر شهرداری‌ها بتواند دعاوی این ارگان دولتی را حل و فصل کند. سابقه و تجربه وکیل در حوزه شهرداری مشخص کننده توانایی او در رسیدگی به امور این ارگان می‌باشد، چرا که هیچ وکیلی دارای پروانه وکالت تخصصی در امور مختلف نبوده و تنها علاقه، دانش و فعالیت او در این عرصه نشان دهنده تخصص وکیل شهرداری در این حوزه‌ی به خصوص است. از جمله وظایفی که بر عهده وکیل  کاربلد و متخصص در حوزه شهرداری می‌باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن تسلط لازم در حوزه قوانین و مقررات خاص و عام حاکم بر شهرداری
  • داشتن اطلاعات کامل پیرامون کمیسیون‌های مختلف شهرداری و قوانین حاکم بر آن‌ها
  • آگاهی از تمامی آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها‌ی شهرداری
  • توانایی ارائه مشاوره‌های حقوقی به شهروندان پیرامون پیگیری شکایت خود در کمیسیون‌ و دیوان عدالت اداری
  • توانایی در دریافت مجوز آپارتمان، سند مالکیت ساختمان مسکونی یا تجاری، گواهی پایان کار سازه
  • توانایی پیگیری بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران
  • توانایی در اقدام قانونی جهت تغییر کاربری ملک و …
  • اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

اعتراض به کمسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری پیرامون صدور پایان کار

بعد از اتمام  هر پروژه ساختمانی در صورتی که بنای در حال ساخت یا ساخته شده دارای خلافی یا بدهی نباشد، شهرداری موظف به صدور پایان کار برای آن ساختمان می‌باشد. همچنین درصورتی که پروژه خلافی یا جریمه داشته باشد، و آن را به موقع پرداخت کند عملیات تمدید پروانه ساخت انجام خواهد شد و در صورت عدم پرداخت جریمه توسط مالک بنا پرونده به کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ شهرداری‌ ارجاع داده شده و رأی تخریب توسط این کمیسیون صادر خواهد شد که این رأی قابل تجدید نظر و اعتراض در دیوان عدالت اداری است. برای بررسی پرونده، طرح دعوی یا اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدلت اداری پیرامون جریمه یا تخریب سازه بهتر است با وکیل متخصص در این حوزه مشورت نمایید تا تمام سازوکار حاکم بر این دیوان حقوقی را برایتان توضیح دهد.

مؤسسه‌ی حقوقی وکلای پایتخت با کمک مشاورین مجرب خود جهت بررسی اعتراضات پیرامون صدور پایان کار سازه به ارائه توضیحات کامل برای اقدام درست در این پرونده ها به شما کمک خواهد کرد.

شروط جدید برای صدور پایان کار ساختمان توسط شهرداری

جهت در گیر نشدن با قوانین سف و سخت کمیسیون ماده ۱۰۰ بهتر است پیش از هر گونه اقدامی از تمامی شرایط آگاه شوید تا پس از ساخت بنا برای رسیدگی به موارد متعددی که از آن‌ها مطلع نبودید درگیر اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری نشوید. در این راستا باید از تمامی قوانین جدیدی که پیش رویتان قرار می‌گیرند آگاه باشید. بر همین اساس در ادامه به بررسی شروط جدید برای دریافت صدور پایان کار پرداخته‌ایم.

  • عایق بودن دیوارهای خارجی ساختمان و فضاهایی که حفظ دمای آن‌ها غیر قابل کنترل است.
  • نصب پنجره‌های دوجداره دارای قاب‌های فلزی ترمال بریک، PVC که استاندارد و چوبی هستند.
  • اطمینان از عایق بودن کانال‌های هوارسانی، لوله‌های تأسیسات و سیستم تولید آب گرم
  • نصب سیستم‌های کنترل کننده موضعی مانند شیرهای ترموستاتیک برروی رادیاتورهای بنا و..

جلوگیری شهرداری از عملیات ساخت و سازی که پروانه ساخت ندارد

هنگامی که مأموران شهرداری عملیات ساخت و ساز بنا بدون پروانه ساختمان را مشاهده کنند، می توانند بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن حکم از ادامه عملیات ساخت بنا جلوگیری نمایند. اما بدون اخذ مجوز اجازه‌ی ورود به زمین محصور و تخریب سازه را ندارند. همچنین مأمورین تنها در صورتی اجازه توقیف ابزار ساخت و ساز را دارند که راه دیگری برای جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی وجود نداشته باشد. ابزار ساخت بنا هم بعد از توقیف نزد شهرداری‌ها امانت می‌مانند و اجازه نگهداری آنها را ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت پیگیری این امر با موسسه‌ی  وکلای پایتخت تماس بگیرید تا با بررسی تمامی جزئیات پرونده شما را در رسیدن به نتیجه درست راهنمایی کنیم.

وکیل تضمینی اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

وکیل فعال در زمینه  اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری با تمام پیچیدگی‌ها و سازوکار موجود در بخش‌های این ماده حقوقی، نقش مهمی را در بررسی پرونده‌های شکایتی پیرامون شهرداری دارد ایفا می‌کند. تبصره‌های  زیادی در حیطه این کمیسیون وجود دارند که وکیل حرفه‌ای و با سابقه در این حوزه همه اطلاعات مورد نیاز  را در اختیارتان قرار می دهد تا با آگاهی و اطمینان کافی در این مسیر قدم بردارید.

موسسه‌ی حقوقی وکلای پایتخت با کمک وکیل متخصص در اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری تمامی اطلاعات مورد نیاز پرونده شما را در اختیارتان گذاشته و در ابتدا هشدارهای لازم را گوشزد می‌کند تا وارد شکایتی که احتمال باختتان در آن زیاد است نشوید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان