تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری

تنظیم-دادخواست-دیوان-عدالت-اداری

ارائه دادخواست در فرم های مخصوص به دیوان عدالت اداری جهت تقاضای رسیدگی در شعب بدوی و یا تجدید نظر دیوان عدالت اداری لازم و ضروری می باشد .

طبق قانون امکان طرح اعتراض و شکایت از آرا و مصوبات ارگانها و سازمانهای دولتی و شهرداریها ، سازمان تامین اجتماعی و… که مرجع صالح جهت رسیدگی به این موارد دیوان عدالت اداری می باشد فراهم می باشد ، با ابلاغ رای قطعی از هر کدام از ارگانها و سازمانهای مذکور به ذینفع یا وکیل و یا نماینده قانونی و تام الاختیار ایشان  و رعایت مهلت مقرر و قانونی برای بیان اعتراض امکان طرح شکایت در دیوان عدالت اداری وجود دارد .

شکایت در دیوان عدالت اداری با تنظیم دقیق و در فرم های مخصوص دادخواست مربوط به شعب بدوی یا تجدید نظر دیوان عدالت اداری شروع می شود ، رعایت شرایط و دستورالعملهای قانونی در تنظیم دادخواست های مربوط به دیوان عدالت اداری امری ضروری و حتمی می باشد .

چنانچه اعتراضی نسبت به آرای صادره از سازمانها و ارگانهای دولتی و سازمان تامین اجتماعی و… که در قانون تصریح شده اند صورت گیرد و این اعتراض توسط دادخواست به دیوان عدالت اداری تقدیم شود ، از طریق رئیس دیوان عدالت اداری دادخواست مربوطه به شعب بدوی دیوان عدالت اداری ارجاع می گردد .

دادخواست اعتراض به آراء ومصوباتی که نقض قانون درآنها باشد و یا برخلاف قانون باشند و عمومی و فراگیر هم باشند از طریق رئیس دیوان عدالت اداری به هیات های عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود .

تفاوت عمده ارجاع دادخواست از طریق رئیس دیوان عدالت اداری به شعب بدوی یا به هیات های عمومی دیوان در اینست که :

اولا”  : آرای صادره که مورد اعتراض قرار می گیرند چنانچه در خصوص شخص معینی باشند در شعب بدوی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی و صدور رای قرار می گیرند ، رای صادره از شعب بدوی دیوان در حق اشخاص معین بوده و بخاطر عدم عمومیت قابل تعمیم به همگان نیست و نمی توان برای سایر اشخاص و… از آن استفاده کرد .

ثانیا”  : آراء و مصوباتی که قوانین را نقض کرده اند و برخلاف قانون باشند از طریق رئیس دیوان عدالت اداری به هیات های عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع می شوند ، شاخصه بارز این قبیل آراء عمومیت آنها می باشد و هیات های عمومی دیوان عدالت اداری ضمن رسیدگی به این قسم آراء اقدام به صدور رای و تصمیم می گیرند و رای هیات های عمومی دیوان عدالت اداری  برای تمامی دستگاه ها و مراجع ذیربط لازم الاجرا می باشد و بدلیل عمومیت و فراگیری قابل اجرا برای همگان می باشند .

رسیدگی درشعب دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست از طرف معترض وبیان شرح خواسته و دلایل و مستندات ارائه شده از طرف ایشان شروع می شود ، چنانچه شعب دیوان عدالت اداری اعتراض را وارد تشخیص ندهند اقدام به تائید رای صادره مورد اعتراض می نمایند ، در صورتی که اعتراض انجام گرفته را صحیح تشخیص دهند شعب دیوان عدالت اداری اقدام به نقض رای صادره می نمایند و به صورت ماهیتی وارد دعوای مطروحه می شود و ضمن رسیدگی ماهوی در این خصوص اقدام به صدور رای و تصمیم می نمایند .

شعب دیوان عدالت اداری ضمن رسیدگی به موضوع مطروحه اقدام به صدور رای می نماید و چنانچه رای صادره مورد اعتراض و درخواست تجدید نظر خواهی قرار گیرد می بایست در مهلت مقرر قانونی ۲۰ روز برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه برای افراد مقیم خارج از کشور صورت گیرد .

رعایت نکات و موارد مذکور برای بیان اعتراض و درخواست تجدید نظر لازم و ضروری می باشد و عدم رعایت این موارد باعث رد درخواست تجدید نظر خواهی می شود ،  بطور مثال به دادخواست تجدید نظر خواهی که خارج از مهلت های مقرر قانونی ارائه شود ترتیب اثری داده نخواهد شد و دادخواست رد می شود .

رسیدگی در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری همانند رسیدگی در شعب بدوی دیوان با تقدیم دادخواست مخصوص به مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری صورت گیرد .

دادخواست تجدید نظر به شعبه صادر کننده رای بدوی دیوان عدالت اداری و یا به دفاتر اداری دیوان عدالت اداری در مراکز استانها و یا به دبیرخانه شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری تقدیم می شود و در صورت پذیرفته شدن از طریق رئیس دیوان عدالت اداری به شعب تجدید نظر جهت رسیدگی و صدور رای ارجاع می گردد .

دستور موقت صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری چنانچه توسط شعب تجدید نظر لغو نگردد به قوت خود باقی می ماند و در صورتی که توسط شعب تجدید نظر لغو گردد امکان تقاضای دستور موقت در شعب تجدید نظر در زمان تقدیم دادخواست و یا بعد از آن هم برای متقاضی مهیا می باشد و شعب تجدید نظر می توانند اقدام به صدور دستور موقت نمایند  ، اجرای دستور موقت صادره توسط شعب تجدید نظردیوان عدالت اداری نیازمند تائید از طرف رئیس دیوان عدالت اداری است .

در صورت وصول دادخواست تجدید نظر و ارجاع به شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری و رسیدگی لازم ، شعبات تجدید نظر اقدام به صدور رای می نمایند و رای صادره از شعبات تجدید نظر دیوان عدالت اداری بصورت قطعی صادر می شوند و امکان اعتراض به آرای صادره توسط شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری وجود ندارد مگر در برخی موارد قانونی که در ذیل آن اشاره خواهد شد .

چنانچه رای صادره از شعب تجدید نظر که قطعی و غیر قابل اعتراض هستند برخلاف شرع و یا برخلاف قانون باشند و این موارد توسط رئیس قوه قضائیه و یا رئیس دیوان عدالت اداری تشخیص داده شود ، آرای مذکور از طریق رئیس دیوان عدالت اداری و فقط برای یکبار مورد اعاده دادرسی قرار گرفته و به شعبه هم عرض ارجاع داده شود .

دادخواست اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری همانند سایر دادخواستهای دیوان عدالت اداری از شرایط و دستورالعملهای خاص پیروی می کند ، تقدیم دادخواست اعاده دادرسی از رای شعب بدوی در صورت پذیرفته شدن از طریق رئیس دیوان به شعب تجدید نظر دیوان جهت رسیدگی و صدور رای ارجاع می گردد ، اما دادخواست اعاده دادرسی از رای شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری در صورت پذیرفته شدن از طریق رئیس دیوان عدالت اداری به شعبه هم عرض تجدید نظر دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی و صدور رای ارجاع می شود .

ذکر جهات قانونی تقاضای اعاده دادرسی و ارائه مدارک ومستندات قانونی و مرتبط و موثر در تقاضای اعاده دادرسی تعیین کننده می باشند و در پذیرفته شدن تقاضای اعاده دادرسی تاثیر فراوانی خواهند داشت ، چه بسا بدلیل عدم توجه به جهات قانونی و یا استفاده از جهات قانونی غیر مرتبط باعث رد تقاضای اعاده دادرسی می شود و یا ارائه مدارک و مستندات غیر موثر در رد تقاضای اعاده دادرسی تاثیر خواهند داشت .

تمامی مراحل رسیدگی اعم از رسیدگی در شعب بدوی دیوان عدالت اداری ، شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری ، تقاضای اعاده دادرسی از رای صادره از شعب بدوی و یا شعب تجدید نظرخواهی دیوان عدالت اداری می بایست توسط دادخواست مخصوص به این مراحل و در فرم های ویژه دیوان عدالت اداری تنظیم و ارائه گردند و دیوان عدالت اداری در صورت رعایت شرایط و دستورالعملهای مرتبط با دادخواست ها اقدام به رسیدگی و صدور رای می نماید .

وکیل دیوان عدالت اداری ضمن آشنایی دقیق و کامل نسبت قوانین آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری و همچنین شناخت سایر قوانین و مقررات مربوطه ، ضمن بررسی دقیق موضوع و اسناد و مدارک موجود و انتخاب موثر ترین اسناد و مدارک و همچنین انتخاب نوع و موضوع شکایت بنا به مدارک و مستندات و ارائه ادله قانونی اقدام به طرح شکایت و بیان اعتراض می نماید طرح شکایت همراه با اسناد و ادله قانونی و موثر و رعایت مهلت های قانونی و مقرر از ویژه گی های تخصصی یک وکیل خوب و مجرب است .

شناخت نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری و آشنایی با قوانین و موضوع مطروحه و در اختیار داشتن مدارک و مستندات قانونی موثر همگی بیانگر کسب موفقیت می باشد .

مجموعه تخصصی وکلای پایتخت بصورت تخصصی و با استفاده از وکلای مجرب در دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری اقدام می نماید ، موفقیت حاصل شده در بسیاری از پرونده های دیوان عدالت اداری از شاخصه های بارز و از سوابق درخشان مجموعه تخصصی وکلای پایتخت  می باشد .

موسسه حقوقی وکلای پایتخت با اتکا به اعتماد شما اطمینان وموفقیت را برایتان به ارمغان می آورد .

بارها در توضیحاتی که در مطالب مندرج در این سایت به آن پرداختیم بیان شده‌است که مهم ترین و اولین قدم صحیح جهت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تنظیم یک دادخواست خوب و مستند و مستدل به قاضی توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می‌باشد. در همین راستا و جهت روشن شدن ذهن شما و پی بردن به اهمیت دادخواست به یک نمونه از این دادخواست‌ها در زیر اشاره می‌گردد. شما می توانید تمامی این مراحل را با کمک تیم وکلای پایتخت به سرانجام برسانید.

راهنمای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری

با توجه به این که ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری لازم به درج کد ملی می‌باشد، لیکن افرادی که کد ملی آن ها به هر دلیل غیر فعال شده‌است، ابتدا جهت فعال سازی کد ملی می‌بایست به سازمان ثبت احوال مراجعه و بعد از فعال شدن کد ملی اقدام به تقدیم دادخواست کنند. رسیدگی در دیوان عدالت اداری غیر حضوری می‌باشد، بنابراین شاکی قبل از ثبت دادخواست باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کند تا به وسیله شماره ثبت و رمز پرونده بتواند از مراحل پرونده خود مطلع بشود. تاریخ ابلاغ اوراق قضائی (دادنامه و اخطار رفع نقص) از زمان رؤیت در سامانه مذکور می‌باشد.

طبق ماده ۱۶ قانون دیوان:

رسیدگی در شعب دیوان، نیازمند تقدیم دادخواست است. دادخواست باید به زبان فارسی بر روی برگه‌های مخصوص، تنظیم گردد.

تبصره ۱: پرونده‌هایی که با صدور قرار عدم صلاحیت از مراجع قضایی دیگر به دیوان ارسال می‌شود، نیازی به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی ندارند.

تبصره ۲: از زمان تصویب این قانون، مهلت تقدیم دادخواست راجع به موارد موضوع‌بند «۲» ماده «۱۰» این قانون، برای اشخاص داخل کشور ۳ ماه و برای افراد مقیم خارج کشور، ۶ ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین‌دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب(در امور مدنی)می‌باشد. مراجع مربوط مکلف اند در رأی یا تصمیم خود تصریح نمایند که رأی یا تصمیم آن ها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض می‌باشد. در مواردی که ابلاغ واقعی نبوده و ذی‌نفع ادعای عدم اطلاع از آن را بکند، شعبه دیوان در ابتدا به موضوع ابلاغ رسیدگی می‌نماید. در مواردی که به موجب قانون سابق اشخاصی قبلا حق شکایت در مهلت بیشتری داشته‌اند، مهلت مذکور، ملاک محاسبه است.

مدعی تضییع حق در مراجعه به دیوان عدالت اداری برای به قضاوت گذاردن، وارد بودن یا نبودن ادعا و ترتب آثار قانونی مربوط به آن می‌بایست در اقامه دعوی دادخواست تقدیم نماید؛ در غیر این صورت، شعب دیوان نمی‌توانند به دعوی رسیدگی بکنند.

محتویات دادخواست:

ماده ۱۸ قانون دیوان مقرر می‌دارد دادخواست باید حاوی نکات ذیر باشد:

الف) مشخصات شاکی

نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، کدملی، شماره ثنا، شغل، تابعیت واقامتگاه برای اشخاص حقیقی (اعم از اصیل وکیل و یا قائم مقام ذی‌سمت

تبصره: در صورت فوت مالک یا ذی‌نفع، وراث با ارائه گواهی انحصار وراثت می‌توانند در دیوان اقامه دعوای نمایند.

نام،نام خانوادگی، نام مؤسسه یا شرکت، شماره ثبت، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماس برای اشخاص حقوقی ضروری می‌باشد

ب) مشخصات طرف شکایت

نام و نام خانوادگی، سمت و نشانی دقیق محل کار مأموردولت در صورت امکان داشتن

نام کامل دستگاه های موضوع ماده ۱۰ این قانون به نحوی که ابلاغ اوراق دادرسی به سهولت امکان پذیر باشد.

پ) نام ونام خانوادگی و اقامتگاه وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی طرف شاکی، در صورت تقدیم دادخواست توسط آن ها

ت) موضوع شکایت وخواسته

موضوع شکایت و خواسته می باید صریح و منجز باشد. از طرح خواسته‌های متعدد در ضمن یک دادخواست که با یک دیگر ارتباط ندارند خودداری بشود.

ث) شرح شکایت

– از نوشتن متن‌های طولانی اجتناب گردد و مطالب به صورت خلاصه، بدون ابهام و عاری از خط خوردگی و غلط املایی نوشته‌شده و قبل از ارائه به دیوان ابتدا تصحیح و پس از اصلاح به دیوان تقدیم  بشود.

ج) مدارک و دلایل مورد استناد

– در ثبت غیر الکرونیک دادخواست و کلیه مدارک و ضمائم پیوستی باید به تعداد طرف شکایت به‌علاوه یک نسخه باشد.

تذکر: کلیه مدارک و ضمائم قبل از تحویل تفکیک و هر دسته پیوست یک برگ دادخواست بگردد.

اثبات ادعاها و احراز استحقاق مدعی، بستگی نام به مدارک و دلایل ابرازی او و ارزش اعتبار آن ها دارد و مستندات مدعی از جمله مهم‌ترین وسایل کشف حقیقت و عمده‌ترین دلایل  در احقاق حق محسوب می‌شود و اغلب بدون ارائه اسناد و مدارک معتبر احقاق حق و نیل به مقصود میسر نمی‌باشد.

دلایل و مدارک مثبت هر دعوی را از جهت موضوعی می‌توان به ۲ دسته تقسیم کرد:

اول: دلایل و مدارکی که مثبت وجود حق و موید تعلق آن به مدعی می‌باشد.

دوم: دلایل و مدارکی که مبین تعدی و تجاوز مدعی علیه نسبت به حق مورد ادعا می‌باشد.

دلایل مثبت دعاوی در دیوان عدالت اداری همان می‌باشد که در ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی و نیز در قانون آیین‌دادرسی مدنی تحت عناوین اقرار، اسناد، شهادت، امارت، کارشناسی و غیره بیان شده‌است و به همین جهت شاکی باید برای اثبات دعوی خود کلیه مدارک و دلایل مثبت دعوی را در دادخواست متذکر شود و به تمام آن ها اعم از این که در اختیار او یا نزد طرف شکایت و یا سایر واحدهای دولتی باشد استناد نماید.

تبصره: ذکر مستندات و مواد قانونی جهت تسهیل و تسریع در رسیدگی و احقاق حق مؤثر می‌باشد.

برابر ماده ۲۰ قانون، رونوشت یا تصویر خوانا و گواهی‌شده اسناد و مدارک مورد استناد می‌بایست پیوست داد خواست شود و تصویر مدارک باید در دفاتر خدمات  قضایی یا دفاتر دیوان مستقر در مراکز استان ها و یا دفاتر دادگاه های عمومی دفاتر اسناد رسمی یا وکیل شاکی یا واحدهای دولتی و عمومی تصدیق بشود.

چ) امضاء یا اثر انگشت شاکی یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی او یا امضاء و مهر شخص حقوقی زیر داد خواست باشد.

ح) مدرک اثبات‌کننده سمت برای اشخاص حقوقی و نمایندگان قانونی او

تبصره: شاکی علاوه‌بر شماره ثبت ثنا می‌تواند نشانی پستی، نشانی پست الکترونیکی یا شماره تلفن همراه یا نمابر خود را به منظور ابلاغ اوراق اعلام نماید که در این صورت امر ابلاغ به یکی از طرق مزبور کافی می‌باشد.

دادخواست یکی از مهم ترین برگ‌های قضایی در دیوان عدالت اداری می‌باشد و به عنوان پایه قضاوت تلقی می گردد و جامع و رسا بودن آن از زحمت دادرسان می‌کاهد و کشف حقیقت و حکومت را بر آن ها آسان می کند. دادخواست به عنوان سند قضایی دعاوی را افتتاح می‌کند و بر همین اساس باید در تنظیم آن دقت و مراقبت کامل به عمل آید تا دعوا به خوبی مطرح و بیان بشود. در صورت استناد شاکی به رأی هیأت عمومی دیوان شماره و تاریخ رأی حتما در دادخواست درج شود. در صورتی که مدارک در خارج از کشور تهیه شده می‌شود مطابقت آن با اصل باید در دفتر سفارت خانه یا کنسولگری یا دفتر نمایندگی ایران گواهی بگردد.

در صورتی که تصدیق مدارک از سوی شاکی امکان‌پذیر نباشد یا شاکی نتواند تصویری از آن ها را ارائه کند می بایست همراه دادخواست ذکر کند: « برابر تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون دیوان اقدام بگردد.»

ارائه آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی منضم به آخرین تغییرات آن برای شرکت‌ها، پروانه تولیدی معتبر برای کارگاه‌ها و پروانه کسب معتبر برای کسبه الزامی می‌باشد. درصورت عدم درج آگهی ثبت در روزنامه رسمی ارائه اساسنامه برای موسسات و نهادهای خصوصی بسیار الزامی است. هرگاه دادخواست توسط وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی شاکی تقدیم شده‌باشد باید تصویر مصدق مثبت سمت دادخواست دهنده نیز ضمیمه بگردد.

شاکی می‌تواند به وکلای پایه یک دادگستری وکالت بدهد. در این صورت لازم می‌باشد در وکالتنامه رسمی تنظیمی، زمان و مدت وکالت، حدود اختیارات وکیل، موضوع وکالت مبنی بر طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، پیگیری آن  و نیز وکالت در پس گرفتن شکایت یا انصراف از شکایت به صراحت درج بگردد. کارآموزان وکالت با معرفی وکیل سرپرست (پایه یک دادگستری) می‌توانند در دیوان وکالت نمایند.

هزینه دادرسی:

هزینه‌های داد رسی در مرحله بدوی الصاق دویست هزار(۲۰۰۰۰۰) ریال، تمبر دادگستری بر روی صفحه اول دادخواست و در مرحله تجدیدن ظر و اعاده دادرسی چهارصد هزار (۴۰۰۰۰۰) ریال بر روی دادخواست الزامی می‌باشد.

هزینه‌های تصدیق هر یک از مدارک و اوراق پیوستی پانزده هزار(۱۵۰۰۰) ریال تمبر داد گستری بوده که بایستی بر روی آن ها الصاق بگردد.

تبصره : طبق ماده ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری ایران مبالغ ذکرشده در این ماده به تناسب نرخ تورم اعلام شده به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر ۳ سال یکبار به پیشنهاد رئیس دیوان و تأیید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیأت وزیرهای قابل تعدیل می‌باشد.

مهلت تقدیم دادخواست:

مهلت تقدیم داد خواست در اعتراض به آرا و تصمیمات قطعی مراجع اداری برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج کشور ۶ ماه از تاریخ اطلاع رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است.

تحویل دادخواست:

بعد از تنظیم دادخواست برگ دادخواست، و ضمایم دادخواست می ‌ایست به دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی و یا دفاتر نمایندگی دیوان مستقر در دادگستری مراکز استان ها  تحویل بشود.

ثبت داد خواست در دفاترنمایندگی مستقر در مراکز استان‌ها یا دفاتر خدمات قضایی، تاریخ تقدیم داد خواست محسوب خواهد شد.

در صورت مراجعه به دفترهای نمایندگی دیوان واقع در دادگستری مراکز استان ها  ویا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسیدی که بر روی آن شماره رهگیری ۱۶رقمی ، تاریخ تقدیم دادخواست و نیز شماره رمز درج شده می‌باشد به تحویل دهنده دادخواست ارائه می‌شود.

درخواست صدور دستور موقت:

چنان چه شاکی پیوست طرح شکایت خود یا پس از آن مدعی بشود که اجرای اقدامات یا تصمیمات یا آراء قطعی یا خودداری از انجام وظیفه توسط اشخاص مسبب ورود خسارتی می‌گردد که جبران آن غیرممکن یا متعسر می‌باشد، می‌تواند تقاضای صدور دستور موقت نماید. چنانچه تقاضای صدور دستور موقت پس از طرح شکایت اصلی صورت بگیرد باید تا قبل از ختم رسیدگی، به دیوان ارائه شود این درخواست مستلزم پرداخت هزینه دادرسی نمی‌باشد .

پاسخ صادقانه و عاقلانه به سوال صدر داد خواست “آیا تاکنون سابقه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را داشته‌اید؟” الزامی می‌باشد.

مدارک لازم جهت مطرح کردن دادخواست در دیوان عدالت اداری بر اساس اهمیت دستگاه‌های اجرایی طرف شکایت:

جهت ارائه دادخواست به طرفیت شهرداری‌ها:

۱-تصویر آراء قطعی کمیسیون ماده‌صد(اعم از بدوی و تجدیدنظر) یا آراء صادره از سایر کمیسیون‌های شهرداری نظیر کمیسیون ماده ۷۷

۲-تصویر مصدق تمام صفحات سندمالکیت (نقل وانتقالات سند)

۳-تصویر کلیه صفحات پروانه ساختمان مربوطه

۴-دلایل ذی‌سمت بودن شاکی در پرونده –  کپی مصدق کارت ملی و شناسنامه

۵-دلایل ذینفع بودن شاکی در پرونده  – کپی مصدق کارت ملی وشناسنامه

تبصره۱: در صورت فوت مالک یا ذی‌نفع وراث با ارائه گواهی انحصار وراثت می‌توانند در دیوان اقامه دعوی نمایند و یا پرونده را ادامه بدهند.

تبصره ۲ : در صورت استناد به رأی هیأت عمومی قید شماره و تاریخ رای صادره الزامی می‌باشد.

راهنمای طرح دادخواست اعاده داد رسی:

طبق ماده ۹۸ قانون دیوان عدالت‌اداری احکام قطعی صادره از شعبه دیوان عدالت اداری قابلیت اعاده داد رسی دارند.

جلب ثالث:

با استناد به به ماده ۵۴ قانون دیوان هروقت شاکی، جلب شخص حقیقی و یا حقوقی دیگری غیر از طرف شکایت را به دادرسی لازم بداند، می‌تواند ضمن دادخواست تقدیمی یا داد خواست جداگانه حداکثر ظرف ۳۰ روز بعد از ثبت دادخواست اصلی، تقاضای خود را تسلیم نماید همچنین در صورتی که طرف شکایت، جلب شخص حقیقی یا حقوقی دیگری به دادرسی را ضروری بداند، می‌تواند ضمن پاسخ کتبی داد خواست خود را تقدیم بکند. در این صورت، شعبه دیوان تصویری از دادخواست، لایحه ها و مستندات طرفین را برای شخص ثالث ارسال می‌کند.

ورود ثالث:

بر طبق ماده ۵۵ قانون دیوان هرزمانی شخص ثالثی در موضوع پرونده مطروحه در شعب دیوان برای خود حقی قائل باشد یا در احقاق شدن یکی از طرفین خود را ذی‌نفع بداند، می‌تواند با تقدیم دادخواست وارد دعوی شود. در صورتی که دادخواست مذکور قبل از صدور رای واصل شود، شعبه پس از ارسال دادخواست، برای طرفین دعوی و وصول پاسخ آنان با ملاحظه پاسخ هر ۳ طرف،مبادرت به صدور رای می‌نماید.

اعتراض ثالث:

به قانون ماده ۵۷ قانون دیوان آرا شعب دیوان که بدون دخالت فرد ثالث ذی نفع در مرحله دادرسی، صادرشده در صورتی که به حقوق شخص ثالث خلل وارد نموده‌باشد ظرف ۲ ماه از تاریخ اطلاع از حکم قابل اعتراض می‌باشد. این اعتراض در شعبات رسیدگی‌کننده به پرونده، مطرح می‌شود و شعبه مزبور با بررسی دلایل ارائه شده، مبادرت به صدور رای می‌نماید.

وکلای پایتخت متخصص در این زمینه آماده کمک رسانی به شما در ۲۴ ساعت شبانه روز هستند.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان