دیوان عدالت اداری مرجعی تخصصی برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص نسبت به عملکرد و تصمیم گیریهای مامورین دولتی و دستگاه های دولتی است. این سازمان صلاحیت ها و حوزه اختیارات مشخصی برای رسیدگی دارد، اشخاص پیش از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری بایستی نسبت به این مسئله اطلاعات لازم را کسب نمایند. امروزه با شروع ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری این سوال پیش میآید که چگونه میتوان پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری را در سامانه ساجد انجام داد؟
سامانه ساجد، سامانه دیوان عدالت اداری به منظور ثبت و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت ایجاد شده است. برای ثبت و پیگیری پرونده دیوان عدالت در سامانه ساجد اشخاص ابتدا باید از ثبت نام در سامانه ثنا(سامانه قوه قضاییه) اطمینان حاصل نمایند. برای ثبت و پیگیری پرونده های دیوان عدالت اداری ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کرد، سپس مراحل زیر را طی نمود.
اولین مرحله بارگذاری و ثبت دادخواست پرونده دیوان عدالت اداری است. برای ارائه دادخواست بدوی یا تجدیدنظر یا اعمال مواد ۷۹ و ۹۸ یا دیگر مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، اشخاص باید با همراهی وکیل دیوان عدالت اداری دادخواست پرونده دیوان عدالت اداری خود را تکمیل و در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ثبت نمایند.
برای ثبت و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری در سامانه ساجد اشخاص باید با جستجوی نام این سامانه یا وارد نمودن آدرس زیر ، سامانه مذکور را مشاهده کنند. مرحله بعدی وارد کردن کد ملی برای ثبت نام است، در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام نکردهاید، همچنین اشخاص باید پیش از ورود به سامانه ساجد، از قبل در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.
sajed.divan-edalat.ir
پس از ثبت نام در سامانه ساجد، اشخاص برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت، با وارد کردن کد ملی و رمز عبور وارد پنل کاربری شوند، سپس میتوانند شکایات خود در دیوان عدالت اداری را ثبت و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت را در این مرحله انجام دهند.
پس پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با کد ملی به روش مذکور ممکن شده است، لیکن تمامی پرونده های مطروحه در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد قابل پیگیری نیستند.
در این سامانه ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر، اعاده دادرسی، اعتراض و ورود ثالث ممکن است، اما امکان پیگیری پرونده از دیوان عدالت اداری در این موارد وجود ندارد و طرفین دعوی برای پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت بایستی به سامانه ثنا مراجعه نمایند. سامانه ثنا، سامانه الکترونیکی قوه قضاییه برای ثبت و پیگیری کلیه شکایات و دادخواست های قضایی اشخاص است. این سامانه به منظور تسهیل ثبت و پیگیری کلیه امور قضایی افراد جامعه ایجاد شده است.
دادخواست در مواردی ممکن است به دلیل نقض و ایرادات از سوی شعبه رسیدگی کننده رد شود، در مواردی نیز اخطاریه ای مبنی بر رفع ایرادات به شاکی ابلاغ نماید. مشاهده این موارد و رفع ایرادات با پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت برای طرفین امکان پذیر است. وکیل دیوان عدالت اداری مجموعه وکلای پایتخت با استفاده از تجارب و تخصص خود در زمینه دیوان اقدام به تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری با رعایت تمامی شرایط قانونی مینماید، تا از اتلاف وقت و هزینه های موکلین خود جلوگیری کند.
پس از ثبت دادخواست پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت، شعبه رسیدگی کننده رسیدگی را آغاز مینماید. شعبه یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن را به منظور اطلاع طرف شکایت نسبت به پرونده جاری ارسال مینماید. طرف شکایت ظرف یک ماه بایستی پاسخ خود نسبت به پرونده را به شعبه رسیدگی کننده ارسال نماید، عدم ارسال پاسخ از جانب طرف شکایت مانع از رسیدگی به پرونده نیست. عدم پاسخ طرف شکایت طبق قانون دیوان عدالت اداری در مواعد مقرر بدون عذر موجهه منجر به انفصال طرف شکایت از خدمت به مدت سه ماه یا یک سال میشود. شعبه با بررسی مدارک و دلایل شاکی یا تجدیدنظر خواه و انجام تحقیقات، استماع توضیحات طرفین یا اشخاص ثالث رای مقتضی را صادر مینماید. پس از صدور رای اطلاع رسانی پرونده دیوان عدالت اداری بسته به موضوع شکایت از جانب سامانه های ثنا و ساجد صورت میگیرد.
پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری با کد ملی در سامانه ساجد منحصر به پرونده های مرتبط با درخواست اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان یا اعمال ماده ۸۹ این قانون یا درخواست ابطال مصوبات در هیئت عمومی دیوان است. ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری به بررسی مجدد رای دیوان عدالت اداری از جانب رئیس دیوان عدالت اداری و ماده ۸۹ به صدور رای وحدت رویه در صورت مشاهده تعارض آرا در موارد مشابه میباشد.
پس از صدور و ابلاغ رای به طرفین شکایت، طرف شکایت ملزم به اجرای رای یا کسب رضایت شاکی به مدت یکماه میشود. همچنین طرفین میتوانند پس از پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری و اطلاع از رای صادره، اعتراض و عدم رضایت خود در رابطه با رای صادره را در مهلت های قانونی مقرر در سامانه ساجد ثبت نمایند.
مهلت ارسال دادخواست تجدیدنظر و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری برای اشخاص مقیم ایران ۲۰ روز و برای اشخاصی که مقیم ایران نیستند دو ماه از اطلاع و ابلاغ از رای صادر است. عدم تجدیدنظر خواهی در مهلت های معین موجب قطعی شدن رای صادره در مرحله بدوی میشود.
تنظیم دادخواست تجدیدنظر و پیگیری دادخواست در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت موضوعاتی هستند که با حضور وکیل دیوان عدالت اداری با سرعت و اطمینان خاطر بیشتری برای تجدیدنظر خواه انجام خواهند شد.
برای پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت، در دیگر موارد از قبیل شکایت بدوی یا تجدیدنظر یا اعتراض ثالث یا ورود ثالث و… اشخاص باید به سامانه ثنا مراجعه نمایند. حتی پیش از صدور رای قطعی، ، طرفین میتوانند در سایت دیوان عدالت اداری پیگیری پرونده اطلاعات مربوط به شکایت مانند وضعیت و فرایند رسیدگی به پرونده را دریافت کنند.
اشخاصی که میخواهند پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری را از طریق پیامک انجام دهند، بایستی موضوع مورد پیگیری را به شماره های ۵۰۰۰۲۹ یا ۳۰۰۰۹۶۹۹ ارسال نمایند. اشخاص میتوانند برای دریافت آخرین وضعیت پرونده و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با شماره پرونده عدد ۱ و برای دریافت رمز عبور با استفاده از شماره پرونده عدد ۲ و به منظور کسب اطلاعات درباره شعبه رسیدگی کننده و آدرس شعبه عدد ۳ و برای طرح پیشنهادات و انتقادات در دیوان عدالت اداری عدد ۴ را باید به شماره های مذکور ارسال کنند. طرفین میتوانند برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با شماره پرونده، به سامانه ساجد مراجعه و شماره مذکور را دریافت نمایند.
پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با پیامک راه حل هایی هستند که دیوان عدالت اداری به منظور کاهش مراجعات حضوری و تسریع روند رسیدگی به پرونده ها در نظر گرفته است. جدید بودن این راه حل ها ممکن است طرفین دعوی را در پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری و دیگر امور در این سازمان دچار مشکل نماید، همراهی وکیل متخصص دیوان عدالت اداری مجموعه وکلای پایتخت بهترین راه حل ما برای شماست. استفاده از دانش و آگاهی حقوقی وکلای متخصص دیوان عدالت اداری موجب افزایش موفقیت در ثبت و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری خواهد شد.
مدت زمان رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری با توجه به وجود ایرادات در دادخواست، کامل بودن مدارک و در موضوع پرونده متفاوت خواهد بود. بدیهی است رسیدگی به پروندهای که توسط وکیل دیوان عدالت اداری تکمیل شده و از تمامی جهات کامل میباشد، در مدت زمان کمتری صورت خواهد گرفت. موضوع پرونده در تعیین زمان رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری بسیار موثر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری میتوانید با شماره تلفن های موسسه تماس بگیرید.
دریافت مشاوره حقوقی علاوه بر کاهش چشم گیر اشتباهات و ایرادات اشخاص در تنظیم دادخواست و روند رسیدگی، منجر به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت اشخاص نیز میشود.
اشخاص برای ثبت و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با کد ملی باید دارای اهلیت قانونی باشند، در دعوی ذی نفع باشند. چنانچه شکایت مطرح شده در دیوان عدالت اداری میان همین اصحاب دعوی، مورد رسیدگی قرار گرفته و رای مقتضی صادر شده باشد یا موجبات شکایت شاکی پس از ارسال دادخواست به طرف شکایت از بین رفته باشد، دعوی در شعبه رسیدگی کننده رد و مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت.
درخواست های دیگر از قبیل اعاده دادرسی، صدور دستور موقت فوری، اعتراض به آراء صادره در کمیسیون های موضوع ماده ۱۰۰ شهرداریها، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری، هیئت های رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما و… قابل ثبت در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری هستند. دریافت اطلاعات و پیگیری روند رسیدگی موارد مذکور در دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا ممکن میباشد.
فرایند رسیدگی در دیوان عدالت اداری پیچیده و نیازمند استناد به قوانین خاص میباشد، اشخاص عادی بدون دانش حقوقی مسیر آسانی را برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری طی نخواهد کرد. لیکن حضور و همراهی وکیل دیوان عدالت اداری مجموعه وکلای پایتخت موجب آسودگی خاطر و تسریع روند رسیدگی خواهد شد.
مجموعه وکلای پایتخت با در اختیار داشتن وکلای متخصص دیوان عدالت اداری و سابقه طولانی در این زمینه آماده خدمت رسانی و پاسخ گوی کلیه سوالات اشخاص در رابطه با پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری میباشد. دریافت مشاوره حقوقی به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری در این مجموعه فراهم شده است.
گروه وکلای پایتخت با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه های دیوان عدالت اداری به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری همراه شما در تمامی مراحل رسیدگی و پیگیری پرونده تا رسیدن به موفقیت می باشد .این گروه با داشتن کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای می باشد .
رسیدگی به دعاوی بین شهروندان حقیقی و حقوقی در ایران، توسط دادگاه های عمومی انجام میشود. اما بعضی از این دعاوی که در میان شهروندان و ارگانهای دولتی اتفاق میافتد، طبق امر تفکیک قوای مقننه امکان بررسی در دادگاههای عمومی را ندارند. از این رو نیاز به یک دادگاه مخصوص جهت رسیدگی به دعاوی بین مردم و دولت داریم که طبق اصول و قواعد حاکم بر دعاوی دولتی، حکم بدهد تا حقوق مردم در مقابل نهادهای دولتی رعایت شود. به همین دلیل دادگاهی به نام دیوان عدالت اداری درکشور تأسیس شده که به شکل عام به دعاوی علیه دولت رسیدگی میکند. پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری برای آگاهی از روند دادرسی پرونده شیوههای متفاوتی دارد که در این مطلب سعی داریم با نحوه کارکرد این ارگان و شیوهی آگاهی از نتایج پرونده بپردازیم.
موسسهی حقوقی وکلای پایتخت با کمک وکلای مجرب و حرفهای در ارائه مشاوره، تنظیم دادخواست و پیگیری پرونده های دیوان در کنار شما میباشد که تنها از طریق تماس با ما میتوانید از تمامی این خدمات اطلاع یابید.
به جریان انداختن و پیگیری پرونده دیوان عدالت به چند طریق امکان پذیر است
۱ـ مراجعه حضوری به دیوان عدالت اداری یا دفاتر قضایی کشور
۲ـ ثبت نام در سامانه
چه نوع پروندههایی در دیوان عدالت اداری بررسی میشوند
- رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی به تصمیم و اقدام نهادهای رسمی و دولتی مانند سازمانهای اداری، وزارتخانه ها، موسسات دولتی کشور، شهرداریها، اداراتی چون تأمین اجتماعی، نهادهای انقلابی . همچنین هر گونه اعتراض به اقدامات کارمندان و مأمورین نهادهای دولتی نیز در این ارگان بررسی می شود.
- پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری شامل پروندههایی که در آنها به شکایت کارمندان و حقوق بگیران دولتی، قاضی دادگستری، مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و مستخدمان واحدهای مختلف خدمات کشوری ولشکری پیرامون حقوق استخدامی رسیدگی خواهد شد، نیز میشود.
- پیگیری مواردی که شامل شکایت از آرا و تصمیمات قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پیرامون نقض مقررات یا مخالفت با قانون نیز در دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری می توانید با موسسهی ما تماس گرفته و از مشاورههای کارشناسان متخصص ما بهره مند شوید.
مقایسه سامانههای ساجد، ثنا و سخا با یک دیگر
- سامانه ثنا قوه قضاییه برای ابلاغ قضایی است و نتیجه دعاوی در تمام مجموعه قوه قضاییه به اشخاص حقوقی و حقیقی از طریق این سایت ابلاغ خواهدشد. همچنین سایت ثنا یک طرفه است و اطلاعیهها صرفا از طرف قوه قضاییه به افراد انجام میشود.
- پیرامون سایت سخا این سامانه برای ثبت دادخواست و شکایت های قوه قضاییه استفاده میشود.
- سامانه ساجد سایت ثبت درخواست و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری میباشد که صرفا برای رسیدگی به امور مربوط به به دیوان عدالت اداری طراحی شده است.
سامانه ساجد دیوان عدالت برای پیگیری کدام پروندهها کاربرد دارد
سامانه ساجد میتواند در حوزههای زیر به پیگیری پرونده دیوان عدالت بپردازد.
- امکان ثبت دادخواست و درخواست بدوی و تجدیدنظر در دیوان عدالت
- ثبت و پیگیری درخواستهاس پیرامون اعمال ماده ۷۹ و تنظیم دادخواست پیرامون ماده ۸۹ آیین دادرسی و قانون تشکیلات دیوان
- پیگیری ماده ۸۰ قانون دیوان عدالت اداری پیرامون درخواست ابطال مصوبات
- امکان ارسال پاسخ اخطار به رفع نقص پرونده و پیگیری لوایح و نامه ها به قسمتهای مختلف دیوان
پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری را چه زمانی باید شروع کنیم
- بلافاصله بعد ثبت درخواست در دیوان یک پیام تأیید پیرامون ثبت شکایت برای شما اسال میشود که می توانید بعد از دریافت پیامک روند پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری را با مراجعه به ساختمان دیوان آغاز کنید.
- اگر پیش از ثبت پرونده خود در سایت ابلاغ قوه قضاییه ثبت نام کرده باشید، می توانید بعد از ثبت شکایت در خواستتان در این سایت هر زمانی که بخواهید با وارد شدن به حساب شخصی خود و وارد کردن شماره پرونده شکایتی دادخواست خود را پیگیری نمایید.
نحوه ثبت نام و پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری
- ثبت نام شخص حقیقی در سامانه ساجد قوه قضاییه
در صفحه اول کد ملی خود را وارد کرده و بر روی گزینهی بعدی کلیک نمایید. اگر قبلا ثبت نام نکرده باشید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام در سایت هدایت خواهید شد. در این مرحله اطلاعات خود را به طور دقیق بررسی و تأیید کرده تا روند ثبت نام شما تکمیل شود. دقت کنید که نام کاربری شخص حقیقی کدملی او می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام می توان تعیین کرد.
- نحوه ثبت نام وکلا در سایت ساجد قوه قضاییه
وکیل پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری ابتدا باید مانند افراد حقیقی در سامانه ثبت نام خود را تکمیل نماید و در حین ثبت نام خود، دکمه “وکیل می باشم” را فعال کند. پس از این مرحله با قرار دادن تصویر صفحه اول پروانه وکالت و وارد کردن شماره پروانه وکالت خود و تاریخ اعتبار پروانه، ثبت نام خود را تکمیل نماید. تایید و عدم تایید اطلاعات وکیل، پس از گذشت ۷۲ ساعت از طریق پیامک به او اطلاع داده خواهد شد. نام کاربری وکیل دیوان نیز کدملی او است و می تواند رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین کند.
- شیوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه ساجد قوه قضاییه
همهی اشخاص حقوقی اعم از دولتی و خصوصی برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری پس از ثبت نام در سایت ثنا می توانند برای ثبت نام در ساجد اقدام کنند. با توجه به این موضوع فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا معرفی میشود، باید ثبت نام ساجد را به اتمام برساند. برای این کار کدملی مدیر حساب کاربریتان را در صفحه ابتدایی این سامانه وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در مرحله بعد صفحه ثبت نام و در قسمت نوع شخص، گزینهی شخص حقوقی را تأیید کرده و با ورود اطلاعاتی که سامانه از شما میخواهد، بررسی و تأیید نهایی را کامل کنید.
آخرین مرحله ثبت نام نیز پرداخت هزینه شکایت می باشد که پس از قرار گرفتن پرونده در وضعیت «ارجاع به معاونت»، پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری باید از سایت ثنا انجام شود.
سامانه ساجد در چه زمانی راه اندازی شد
دیوان عدالت در سال ۹۷ برای برطرف کردن مشکلات مردم در رسیدگی به شکایتها، نحوه پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری و کاهش هزینه در پیگیریها سامانهای به نام ساجد را راه اندازی نمود که اشخاص در هر مکانی بتوانند بدون دردسر دادخواست خود را در آن به ثبت برسانند.
شهروندان حقیقی و حقوقی که دادخواست خود را در سامانه دیوان به ثبت رسانده اند، می توانند برای پیگیری روند پرونده و شکایت خود به آدرسwww.adliran.ir مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی خود در این سامانه قوه قضاییه یک پیامک حاوی کد تأیید ورود برای آنها ارسال میشود که با وارد کردن کد مذکور وارد سایت می شوند. بعداز ورود به این سامانه می توانند شماره پرونده دادخواست دیوان دیوان عدالت اداری را در قسمت جستجو وارد کرده و با پیدا کردن آن اقدام به پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین نمایند.
ثبت و اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت
علاوه بر فراهم بودن امکان ثبت دادخواست بدوی و تجدید نظر در سایت ساجد دیوان عدالت، امکان ثبت و حتی پیگیری پروندههای مربوط به ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری نیز در سامانه ساجد امکان پذیر است. به همین دلیل برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری اعمال ماده ۷۹ نیازی به مراجعه به سایت ثنا ندارید.
همچنین طبق ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت :
در صورتی که رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن یا قانون تشخیص بدهند، رئیس دیوان عدالت اداری فقط یک بار با ذکر دلیل شکایت را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع کرده که رای صادر شده نیز قطعی میباشد.
برای کسب اطلاعات جامع پیرامون پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری می توانید با موسسهی وکلای پایتخت تماس بگیرید تا به طور دقیق از شرایط آن آگاهی یابید.
روش ثبت و پیگیری دادخواست بدوی و تجدیدنظر
دیوان عدالت دارای شعب بدوی و تجدید نظر نیز میباشد که بعد از رسیدگی به پرونده در مرحله بدوی رسیدگی، افراد میتوانند درخواست تجدید نظر خواهی را در دیوان عدالت مطرح کنند . سایت ساجد دیوان عدالت این امکان را نیز فراهم کرده است که افراد بتوانند پس از ثبت نام در سایت ساجد دادخواست بدوی و تجدید نظر خود را ثبت نمایند تا در دیوان عدالت مورد رسیدگی قرار گیرد .
با همه این موارد امکان پیگیری پرونده شما در دیوان عدالت اداری از طریق سایت ساجد قوه قضاییه پیرامون دادخواست های بدوی و تجدید نظر وجود نداشته و افراد نمیتوانند به صورت اینترنتی و غیر حضوری از طریق این سامانه نسبت به پیگیری پروندههای خود اقدام کنند بلکه بعد از اینکه شکایت آنلاین در وضعیت ” ارجاع به معاونت ” تغییر پیدا کرد، پیگیری پرونده و درخواست آنلاین باید از طریق سایت ثنا دادگستری انجام شود که در این سامانه همهی مراحل رسیدگی به پرونده و خلاصه پروندهها به صورت آنلاین قابل ملاحظه و پیگیری میباشد.
پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری در خصوص اعمال ماده ۸۰ قانون دیوان
در سایت ساجد پیگیری شکایت ماده۸۰ قانون دیوان عدالت اداری نیز فراهم شده است که از این روش کلیه افراد حقیقی و حقوقی می توانند به دلیل مغایر بودن مصوبات دولت با شرع یا قانون درخواست ابطال آنها را از هیأت عمومی دیوان داشته باشند .
بر اساس موضوع ماده ۸۰ قانون دیوان عدالت پیگیری ابطال مصوبات در هیأتهای عمومی دیوان با تقدیم درخواست انجام میگیرد. پس اگر اشخاص نسبت به مصوبات و آیین نامههای دولت در هیأتهای عمومی دیوان عدالت با ارائه دادخواست شکایت کرده باشند، می توانند از طریق سامانه ساجد دادگستری روند پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری را دنبال کنند.
موسسهی ما با کمک وکلای متخصص در این زمینه و ارائهی مشاورههای کاربردی راهنماییتان میکند.
پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری چه مقدار طول میکشد
دیوان عدالت اداری بر خلاف دادگاههای عمومی و دادگاههای انقلاب تنها داری یک شعبه است که آن هم در تهران واقع شده. بنابراین باتوجه حجم بالای کار در دیوان عدالت اداری زمان رسیدگی در آن معمولا زمان بر می باشد. اگرچه رئیس قوه قضائیه اقدامات مختلفی را بر کاهش زمان پیگیری امتحان کردهاند اما متاسفانه با توجه به حجم پرونده در این دیوان مدت زمان پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری تا صادر شدن حکم همچنان بسیار بالا بوده و برای رسیدگی به هر پرونده شما حداقل شش ماه تا یک سال زمان نیاز است.
یکی از مهمترین راهها در مورد کوتاه کردن زمان رسیدگی به پروندهها استفاده از دستور موقت می باشد. برای کسب اطلاعات کامل پیرامون صدور دستور موقت میتوانید با موسسهی وکلای پایتخت تماس بگیرید تا مشاورین خبره ما با کمک بهترین وکلای دادگستری در سراسر ایران شما را در این مسیر راهنمایی کنند.
شیوه ی پيگيری پرونده ديوان عدالت اداری با پیامک
برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری با استفاده از پیامک شما میتوانید با کمک مواردی چون شماره ۱۶ رقمی پرونده خود ، شماره فرعی پرونده و رمز ۵ رقمی شخصی خود پیگیری را انجام دهد. همچنین افراد می توانند با استفاده از کد زیر ، اطلاعاتشان را به طور کامل در قالب یک پیام کامل به شماره ۱۰۰۴۹۳ ارسال کنند.
همچنین اگر متقاضی به رمز شخصی پرونده خویش دسترسی نداشته باشد میتواند عدد ۲ را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ پیامک کند. شماره پرونده خود را نیز می تواند از طریق سایت ساجد قوه قضاییه بدست آورد .
ویرایش پرونده و داخواست قضایی درسامانه
تا زمانی که پرداخت هزینه تعیین شده را در سامانه به طور کامل انجام ندهید، امکان ویرایش دادخواست و اطلاعات تان وجود دارد. اما زمانی که پرداخت هزینه به طور کامل انجام شد دیگر امکان ویرایش برای شما وجود ندارد. همچنین در صورتی که پرونده شما نقصی داشته باشد،کارشناس دبیرخانه پروندهتان را جهت رفع نقصی آن به شما ارجاع دهد، امکان ویرایش دادخواست خود را خواهید داشت.
اما در صورتی که وضعیت پرونده شما «ارجاع به معاونت» شده باشد، امکان ویرایش پروند از بین رفته و باید منتظر بمانید تا پرونده شما جهت رسیدگی، به یکی از شعب دیوان عدالت اداری ارسال شود.