اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰

اعضای-کمیسیون-ماده-100

شهرداری ها برای اداره و زیبا سازی شهرها قواعد متفاوتی را دارای می باشند  و از این قوانین برای کنترل شهرها و ساخت و ساز استفاده می کنند و در این زمینه دارای اختیارات فراوانی در سطح شهر هستند. یکی از این قواعد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد .  به موجب این ماده قانونی شهرداری ها  موظفند قبل از هر ساخت و سازی  به احداث کنندگان منازل مسکونی در سطح شهرها پروانه بدهند. به همین دلیل  در مواردی که فردی  اقدام به ساخت و ساز یک بنا می نماید و برای آن پروانه ساخت دریافت نمی کند . توسط شهرداری به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده می شود. اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ عبارتند از نماینده ای از وزارت دادگستری ، نماینده ای از وزرات کشور و یکی از اعضای شورای شهر هستند.

 به موجب این قانون درمواردی که فردی به این کمیسیون احضار می گردد با توجه به متراژ ساختمان ، محل احداث و وضعیت ساختمان برای فرد جریمه معین می گردد و فرد موظف به پرداخت آن می باشد .البته این جریمه قابل تجدید نظر در کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده و فرد می تواند نسبت به آن اعتراض نماید.نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ بدین صورت است که فرد با ارائه درخواستی به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اعتراض می کند.

اعتراض مذکور در مرجع تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰  انجام می شود و نحوه اعتراض نیز بدین شیوه می باشد که فرد با دریافت رای کمیسیون ماده ۱۰۰  در صورتی که به ان اعتراض داشته باشد  طی یک لایحه به همراه حکم صادره مرجع تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه نموده و و تقاضای تجدید نظر از رای مذکور را می نماید. رای صادره بار دیگر در شعبه تجدید نظر مرجع مذکور بررسی و در صورتی که مطابق قانون صادر شده باشد حکم به تایید آن می نامید و در مواردی که مشکلی دررای صادره وجود داشته باشد رای صادره را نقض و رای جدید صادر می نماید.. رای صادره در مواردی که  مالک ساختمان باز هم به آن اعتراض داشته باشد قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد . علاوه بر موارد فوق در مواردی که خود شهرداری نیز چه در مرحله بدوی و چه  در شعبه تجدید نظر نسبت به رای صادره اعتراض داشته باشد  می تواند به آن اعتراض نماید.

  نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری به رای مرجع تجدید نظر به چه صورتی می باشد؟

در ابتدا فرد مطابق ماده ۱۶ قانون آیین دادرسی و اصول و تشکیلات دیوان عدالت اداری اقدام به نوشتن دادخواست می نماید. بعد از نوشتن دادخواست صادره آن را در سامانه دیوان عدالت اادری به همراه رای مرجع تجدید نظر و یا قطعی شده شعبه بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰  ثبت می نماید. با ثبت رای صادره  دادخواست مذکور به همراه  اسناد و مدارک و همچنین رای مذکور به نزد  رئیس دیوان فرستاده می شودو در  صورتی که دادخواست فاقد هرگونه نفقصی باشد آن را  به یکی از شعب دیوان عدالت اداری ارسال می نماید. رای ارسالی به دفتر شعبه دیوان رسیده و وی نیز ان را نزد قاضی شعبه  می فرستد. قاضی شعبه رای مذکورو دادخواست را بررسی و به دفتر دیوان  اعلام می نماید که زمانی را برای رسیدگی به ان  به طرفین شکایت ابلاغ کند.

 در این مورد  ای صادره تنها قابلیت فرجام را دارد و به همین دلیل دیوان تنها به صورت شکلی و از نظر مطابقت رای صادره با قوانین و مقررات بررسی می شود و دیوان عدالت ادارای قانون حق رسیدگی ماهوی به رای صادره را ندارد. در این میان  شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز  باید دفاعیات خود را به دیوان ارسال کند. بعد از این موارد دیوان دو نوع رای را صادر می نماید. یا رای صادره در مرجع تجدید نظر دیوان را تایید می نماید که در این مورد رای صادره قطعی و لازم الاجرا می باشد و یا  آن را نقض و  به همراه دلائل نقض رای به کمیسیون ماده ۱۰۰ برگشت داده می شود تا براساس ان رای را صادر نماید.

  بعد از این امر رای صادره به طور کامل قطعی و لازم الاجرا شده و طرفین موظف به تقبل رای مذکور می باشند.گروه تخصصی وکلای پایتخت آماده ارائه هرگونه  خدمات حقوقی در خصوص رای های صادره  در مکمیسیون های ماده ۱۰۰ و همچنین به عهده گرفتن وکالت شما در تمامی امور شهرداری وکمیسیونهای مربوطه می باشند. این گروه  همچنین دارای تخصص حرفه ای در زمینه دیوان عدالت اداری بوده و در موردی که رای شما در مرحله بدوی و یا تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ قطعی گردیده است آماده ارائه هرگونه خدمت رسانی به شما شهرندان ایرانی می باشند.

اعضای کمیسیون ماده صد شامل نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضاء انجمن ( شورای اسلامی ) شهر به انتخاب انجمن اشورا می باشد.

نماینده وزارت کشور به صراحت قانون، باید از سوی وزیر کشور انتخاب شود، مگر اینکه وزیر کشور اختیارات خود را در این زمینه تفویض نموده باشد. معمولا بر اساس سیاست۔ های عمومی دولت و در راستای تحقق اصل تمرکززدایی و کاهش تشریفات و مکاتبات اداری و تسریع در روند انجام امور و بهبود روش های مدیریت بسیاری از اختیارات قانونی وزیر کشور از جمله انتخاب نماینده وزارت کشور در وکیل کمیسیون ماده صد به استانداران تفویض می گردد.

نماینده وزیر دادگستری با توجه به متن قانون الزاما باید یکی از قضات دادگستری به عنوان عضو قضایی کمیسیون ماده صد انتخاب شود. در این صورت غیر از قضات، حتی تعیین کارکنان رسمی دادگستری به این سمت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود. بدیهی است وزیر دادگستری نیز می تواند اختيار انتخاب قضات دادگستری را به عنوان عضو کمیسیون به ریاست دادگستری استان و یا هر مقام دیگری تفویض نماید.

نماینده شورای اسلامی شهر بر اساس مقررات ماده ۱۵ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور اصلاحی ۱۳۸۲و بندهای ۴ و ۶ ماده ۶ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها یکی از اعضای شورای شهر در جلسه رسمی شورا، به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر برای مدت معین و یا باقیمانده دوره شورا تعیین و در کمیسیون ماده صد عضویت می یابد.

نکات مورد توجه بیش از مراجعه به کمیسیون ماده صد :

  1. اخطار به ارسالی و ضمائم آن جهت اطلاع از نوع خلاف دقیقا مطالعه و دفاعیه درفرم کار ضمیمه تنظیم گردد.
  2. فرم دفاعیه تکمیلی حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از دریافت اخطاریه جهت ثبت در دبیرخانه اداره کل ماده صد ارائه گردد
  3. هنگام ارائه فرم دفاعیه حضور مالک و وکیل قانونی به همراه کارت شناسائی و سند الزامی می باشد.
  4. پس از ابلاغ اخطاریه و اتمام مهلت مقرره عدم ارائه فرم دفاعیه تکمیلی مانع از صدور رای کمیسیونها نمی گردد.
  5. مستندا به تبصره یک ماده صد قانون شهرداری، ابلاغ و اجرای آراء ماده صد به عهده منطقه مربوطه می باشد. بنا براین نتیجه رای پس از صدور از طریق شهرداری منطقه به مالک ابلاغ گردیده، لذا جهت اطلاع و مفاد رای و پیگیری های لازم در صورت عدم ابلاغ رانی به شهرداری منطقه مراجعه گردد.

در صورت نیاز به وکیل دیوان عدالت اداری می توانید از وکلای با تجربه ما در این زمینه استفاده کنید که توانایی بالا در حل و فصل انواع پرونده های دیوان عدالت اداری را دارا می باشند.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان