معرفی سازمان امور مالياتی

معرفی سازمان امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی سازمانی است که در راستای اجرای ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش مالیاتی کشور و به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات در یک سازمان واحد در سال ۱۳۸۱ به صورت یک سازمان دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردید.

صلاحیت این سازمان شامل کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی در معاونت امور مالیاتی و بخش و حوزه های مالیاتی است. ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیان میدارد: الف) به دولت اجازه داده میشود به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات، سازمان امور مالیاتی کشور» را به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد کند، با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخش ها و حوزه های مالیاتی به کار گرفته می شوند به این سازمان منتقل می گردد.

تشکیلات سازمان مذکور و آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران می رسد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد همین بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۷۹) تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را تصویب نمود.

معرفی داويا لليد به موجب این آیین نامه اهداف تشکیل سازمان امور مالیاتی، فراهم نمودن موجبات اجرای مطلوب کلیه برنامه ها و تکالیف مربوط به وصول مالیات و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و ایجاد بستر مناسب جهت کارایی نظام مالیاتی و تمرکز کلیه امور تحقق اهداف مالیاتی کشور و افزایش مربوط به اخذ مالیات در سازمانی واحد می باشد. سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و بودجه سالانه.

تو بودجه سالانه آن جداگانه در قانون بودجه منظور خواهد شد. مرکز اصلی سازمان در تهران است و برای انجام وظایف قانونی خود و حصول به اهداف، با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی مورد نیاز در سطح کشور اقدام مینماید. تشکیلات تفصیلی سازمان در قالب ستاد مرکزی، اداره کل امور مالیاتی استانی در مراکز استانها و اداره مالیاتی شهرستان و بخش در مراکز شهرستان و بخش می باشد. ستاد مرکزی سازمان عهده دار تنظیم سیاستها و خط مشی های اجرایی اخذ مالیات، برنامه ریزی، نظارت، ارزیابی عملکرد و نیز تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم، انجام تحقیق، مطالعه و بررسی های مربوط می باشد.

سایر وظایف و فعالیتهای اجرایی توسط واحدهای اجرایی استانهاء شهرستان ها و بخش ها) انجام می شود. وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر میباشد: الف) تصدی کلیه امور راجع به اجرای مقررات انواع مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم و سایر مالیات ها و تمام مراحل مربوط اعم از شناسایی مدیا.

سایر موارد مربوط به مالیات ها در چهارچوب قوان. جاری کشور پرونده و تنظیم شناسنامه های مالیاتی، تشخیص و مطالبه مالیات و حل تی و وصول مالیات به طرق معمول یا از طریق عملیات اجرایی و به مالیات ها در چهارچوب قوانین مالیاتی و سایر قوانین.

مطالعه، بررسی و شناخت موانع موجود نظام مالیاتی و برنامه ریزی جهت رفع آنها. پ) اظهارنظر و ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه تدوین سیاست ها و خط مشی های مالیاتی در اجرای وظایف قانونی مربوط.

ت) تنظیم سیاست های اجرایی برای اخذ مالیات در کشور و تلاش مستمر به منظور نظارت بر حسن اجرای برنامه های مصوب.

ث) اتخاذ تدابیر لازم در خصوص چگونگی اجرای قوانین و مقررات مالیاتی از طریق تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم و طراحی نظامها و روش های اجرایی برای تشخیص و وصول مالیات.

ج) اجرای دقیق و کامل و ارائه پیشنهادهای اصلاحی مورد نیاز در خصوص قوانین و مقررات مالیاتی کشور و نظارت بر حسن اجرای آنها

چ) طراحی، تدوین و اجرای پروژه های پژوهشی و اجرایی جهت بهبود وضع نظام مالیاتی کشور در زمینه هایی از قبیل اصلاح ساختار مالیاتی، ثبت نام و راهنمایی مؤدیان، گسترش خود اظهاری، انجام ممیزی های مؤثر، حسابداری مالیاتی، وصول و اجرا برای تسریع و تدقیق عملیات مالیاتی

ح) مطالعه، بررسی و پژوهش مداوم در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی و ارائه پیشنهاد یا انجام اقدامات لازم برای اصلاح و تکمیل آنها از طریق مراجع قانونی ذی ربط

خ) مطالعه تطبیقی، بررسی و پژوهش مستمر در نظام های پیشرو مالیاتی کشورهای منتخب برای بهبود سیستم مالیاتی کشور د مطالعه، بررسی به منظور یافتن راه کارهای مناسب شناسایی منابع مالیاتی و افزایش و توسعه ظرفیت های مالیاتی کشور و پیشنهاد آن به وزیر امور اقتصادی و دارایی

ذ) گردآوری و پردازش اطلاعات و به کارگیری شماره های اقتصادی و ملی و کدپستی برای شناسایی واحدها و منابع مالیاتی و مشمولان قوانین و مقررات مالیاتی به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی شده در قانون و اجرای عدالت مالیاتی را انجام مطالعات، بررسی، بهسازی و اصلاح ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شاغل در امور مالیاتی برای اجرای وظایف محول شده و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز

ز) طراحی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی لازم برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی سازمان بر اساس نیازهای تعیین شده.

ژ) طراحی، اجرا و بهسازی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور و ایجاد شبکه اطلاعاتی فراگیر مکانیزه و استفاده از روشهای نوین و ابزارهای پیشرفته برای تحقق درآمدهای مالیاتی

س) برنامه ریزی و تهیه طرح های لازم برای افزایش بهره وری و کیفیت مالیات فعالیت های مالیاتی و کاهش هرچه بیشتر هزینه های مؤدیان در پرداخت

ش) انجام مطالعات و بررسی های لازم و ارزشیابی مداوم عملکرد واحدهای مالیاتی و نیروی انسانی مربوط و هدایت و ارشاد آنها.

ص) آموزش و ارائه انواع خدمات به مؤدیان مالیاتی برای آشنایی آنان با تکالیف مربوط، انجام وظایف قانونی و پرداخت مالیات.

ض) نظارت و بازرسی در جهات اخلاقی، اعمال و رفتار مأموران مالیاتی، کشف تخلفات و تقصیرات اداری آنان، تعقیب متخلفان و حصول اطمینان از عدالت مالیاتی، سلامت و شفافیت در انجام این امور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ط) اظهارنظر در خصوص پیش نویس طرحها، لوایح و تصویب نامه های طرح شده مربوط به امور مالیاتی برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذیربط.

ظ) مطالعه و بررسی در جهت یافتن روش های مناسب هدایت و سیاست گذاری در امور دعاوی حقوقی، قضائی و کیفری مربوط به امور مالیاتی

ع) انجام مطالعات اقتصادی مرتبط با مالیات و ارائه گزارش های تحلیلی و آماری مربوط به درآمدهای مالیاتی برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذی ربط و همچنین استفاده از تحلیل های انجام شده در جهت بهبود رفع نظام مالیاتی در کشور.

غ) همکاری با مؤسسات داخلی و بین المللی در جهت تحقق مأموریتها در چهارچوب مقررات موضوعه.

ف) برنامه ریزی به منظور برقراری روابط مطلوب و مناسب بین عوامل وصول مالیات و مؤدیان و تعیین موازین خاص اخلاقی و رفتاری برای مأموران مالیاتی ق) تهیه آیین نامه های مورد نیاز پیش بینی شده در قوانین و مقررات موضوعه برای تصویب در مراجع ذی صلاح.

ک) برآورد درآمدهای مالیاتی مربوط به هر سال و ارائه آن به وزیر امور اقتصادی و دارایی برای درج در لایحه بودجه

گ) انجام سایر اقدامات ضروری و مورد نیاز برای تحقق اهداف سازمان

ال) برنامه ریزی و تدوین دستورالعمل ها در زمینه قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح آنها و همکاری با شورای عالی مبارزه با پولشویی مستخدمان سازمان از نظر مقررات استخدامی، مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن خواهند بود که با عنایت به ویژگی های خاص و اهمیت و مسئولیت های مشاغل مالیاتی، فوق العادههای متصدیان مشاغل سازمان با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حسب مورد به تصویب مراجع ذیربط (شورای حقوق و دستمزد هیئت وزیران خواهد رسید. سازمان امور مالیاتی کشور به بخش ها و دفاتر زیر تقسیم بندی می شود – رئيس سازمان امور مالیاتی کشور – قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور؛ – دفتر ریاست؛ – دفتر مرکزی حراست؛ – مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی؛ – دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد و هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری؛ – شورای عالی مالیاتی؛ – دادستانی انتظامی مالیاتی – دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی؛ – مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات؛

– دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی؛

– هیئت های حل اختلاف مالیاتی

– دبیر هیئت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی

– دفتر گزینش؛

– معاونت توسعه مدیریت و منابع

– اداره کل ذیحسابی و امور مالی؛

– دفتر نوسازی و تحول اداری؛

– اداره کل منابع انسانی و رفاه؛ – اداره کل امور پشتیبانی

– معاونت پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل

  • پژوهش و برنامه ریزی؛
  • دفتر آموزش؛
  • دفتر حقوقی
  • معاونت مالیاتهای مستقیم
  • دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی؛
  • دفتر خدمات مؤدیان؛
  • دفتر اطلاعات مالیاتی؛
  • دفتر حسابداری و وصول مالیاتی
  • معاونت مالیات بر ارزش افزوده:
  • دفتر نظارت بر امور اجرایی مالیات بر ارزش افزوده؛
  • دفتر توسعه سامانه های مالیات بر ارزش افزوده؛
  • دفتر فنی و اعتراضات مؤدیان؛
  • دفتر رسیدگی و استرداد.
  • امور مالیاتی شهر و استان تهران؛
  • دفاتر استانی در سطح کشور
فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان