نحوه اعتراض به رای شورای حل اختلاف اداره کار

نحوه-اعتراض-به-رای-شورای-حل-اختلاف-اداره-کار+مهلت

اداره کار یکی از مهمترین مراکز در ایران می باشد که به وظیفه بسیار خطیر و مهم حل اختلاف  کارگر و کارفرما رسیدگی می نماید.

توسعه هر کشوری نیاز به تامین نیازهای اساسی و حقوق کارگران ودارد و در آن طرف کارفرمایان نیز که محور اصلی تولیدات می باشند که همین موضوع موجب دو چندان شدن اهمیت اداره کار شده است. به طوری که عدم اهمیت به حقوق هرکدام از کارگر و کارفرما در دراز مدت موجب ایجاد مشکلات فراوان در سطح جامعه می شود.

به طور کلی ایجاد اختلاف در بین کارگر و کارفرما زمانی ایجاد می شود که هر یک از دو طرف وظایف خود را در قبال دیگری به درستی انجام ندهند.

در صورت وقوع این امر هر یک از کارگر و کارفرما می توانند برای احقاق حقوق خود به اداره کار شکایت نمایند.

طرح شکایت در اداره کار :

مطابق قوانین اداره کار هر یک از کارگر و کارفرما می توانند علیه دیگری در صورت عدم انجام وظایف خود طرح شکایت نمایند.

طرح شکایت در اداره کاربدین صورت می باشد که فرد ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک و شعبات دفتر دولتی مراجعه نموده وبا ایجاد یک حساب کاربری در سامانه اداره کار می توانند شکایت خود را در سامانه به همراه دلائل و مدارک موجود که شامل فیش های حقوق ، دلائل و مدارک حضور در محل کار ، استشهادیه های محلی و غیره را در سامانه به ثبت برسانند.

نحوه نوشتن شکایت :

نوشتن شکایت در اداره کار باید بر روی فرمهای خاص مخصوص به اداره کار و به زبان فارسی مطابق قوانین این اداره  نوشته شود.

در ضمن کلیه اسناد و مدارک موجود لازم نیز باید به همراه شکایت در سامانه ثبت گردند.

تشریح تمامی فرایند رسیدگی به دعوای کارگر و کارفرما

طبق ماده ۱۵۷ قانون کار هر اختلافی  که بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار ، قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های صورت گرفته  یا یا قرار دادهای دسته جمعی  کار باشد ، ابتدا از طریق  از طریق حل مسالمت آمیز و و سازش فی مابین بین کارفرما و کارگر  و یا کار آموز و یا نمایندگان قانونی  آنها در شوراهای اسلامی کار در سراسر کشور  و در صورتی که شورای اسلامی کار در یکی از واحد های کارگاهی موجود  نباشد ، از طریق انجمن های صنفی کارگران و یا نمایندگان قانونی کارگر و کارفرما حل  می شود و در صورتی که سازش از طریق هیئت های تشخیص یا هیئت های حل اختلاف  مورد رسیدگی و حل فصل قرار می گیرد.

نحوه رسیدگی و صدور حکم در اداره کار به صورت کلی

بر اساس  ماده ۲۸ آیین دادرسی   اداره کار مصوبه بهمن سال ۱۳۹۱  رسیدگی در مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما منوط به به تقدیم دادخواست اولیه می باشد که از سوی کارگر ، کارفرما ، کارآموز یا نمایندگان قانونی و کلای انها به اداره کار تقدیم می گردد.

بعد از تحویل دادخواست از طرف افراد فوق ( کارگر ، کارفرما ، کارآموز ، و انجم امور مربوط به دادخواست  و ابلاغ زمان مربوط به تشکیل جلسه از طرف اداره ،  برای شروع، این موضوع  در هیات تشخیص که متشکل از یک نفر نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، یک نفر نماینده کارگران و یک نفر نماینده مدیران صنایع می باشد  می باشد مطرح می شود .هیات تشخیص بعد از  شنیدن بیانات  طرفین دعوی ،اقدام به بررس موضوع و رسیدگی می نماید و در انتها اقدام به صدور حکم می نماید.

احکام صادره در هیئت تشخیص  تا ۱۵ روز بعد از صدور از طرف ناحیه  شکایت قابل اعتراض می باشند. در صور عدم اعتراض طرفین حکم صادره قطعی و لازم الاجرا می شود. .

در صورت اعتراض به ارای هیئت تشخیص و تنظیم دادخواست اعتراض به ارای صادره  ، رای صادره با حضور هیئت سه نفره متشکل از  مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده دادگستری و نماینده فرمانداری)، ۳ نفر نماینده کارگران و ۳ نفر نماینده کارفرمایان می باشد، تحت بررسی  قرار می گیرد و  هیئت حل اختلاف بعد از بررسی موضوع شنیدن اظهارات طرفین اقدام به صدور رای می نماید.  ارای صادره در هیئات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا بوده و در صورت عدم اجرای ان از طرف یکی از طرفین ، طرف مقابل می تواند تقاضای اجرای ان را از طرف اجرای احکام دادگستری می باشد.

اعتراض کردن  به آرای حل اختلاف کارگر و کارفرما :

آرای هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشند.دیوان عدالت اداری  دارای یک شعبه مرکزی در تهران می باشد که بالاتری مرجع اداری کشور می باشد.

دیوان عدالت اداری تنها مرکزی می باشد که ارای مراکز قضائی دولتی و شبه قضائی در ان قابل فرجام خواهی می باشد.

مطابق نظر معمول در مراکز قضائی فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری و عالی کشور تنها به صورت شکلی بوده و رای مورد نظر تنها از نظر مطابقت رای صادره با قانون به صورت دوباره تحت بررسی قرار می گیرد.

برای آغاز اعتراض به رای صادره در دیوان عدالت اداری باید ابتدا فرد به نسبت حکم صادره در هیئت حل اختلاف  اعتراض نماید.

اعتراض در دیوان عدالت اداری نسبت به رای هیات حل اختلاف به صورت شکلی می باشد  .یعنی ابتدا رای صادره در دیوان تحت رسیدگی و بررسی قرار می گیرد.و دیوان در خصوص ماهیت دعوی هیچ گونه اقدامی نمی کند.

رای صادره و قطعی شده در هیئت حل اختلاف قابل اجراء بوده و تنها در صورتی قابل توقف می باشد که اعتراض کننده  براساس اسناد و مدارک موجود تقاضای صدور دستورم وقت را بنماید.

دیوان بعد از وصول دادخواست اقدام به رسیدگی می نماید و در صورتی که در این زمینه تحقیقات را لازم بداند از طریق ظابطین قضائی و یا دادگاهای شعبه مربوطه اقدام به صدور دستور تحقیقات می نماید و بعد از آن شروع به بررسی پرونده نموده و اقدما به صدور دستور رسیدگی دوباره در شعبه مربوطه را می نماید.

در صورتی که رای  را تایید نماید رای قطعی و لازم الاجرا می باشد و در صورتی که رای صادره را تایید ننماید ان را برای بررسی دوباره به هیئت تشخیص هم عرض ارجاع می دهد و اگر در هیئت حل اختلاف صادر شده باشد آن را به هیئت حل اختلاف هم عرض برای رسیدگی ارسال می نماید.

باتوجه به این که رسیدگی در دیوان عدالت اداری به رای قطعی شده در اداره کار به صورت شکلی می باشد بررسی انجام شده در خصوص رای و دلائل  دیوان برای هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف  لازم التوجه بوده و شعبه مربوطه ملزم به صدور رای به شیوه دیوان می باشد.

باتوجه به موارد مذکور صدور رای و فرجام خواهی از آرای صادره در هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما دارای مسائل بسیار اختصاصی مربوط به خود می باشد که بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی کامل با قوانین اداره کار و حقوق خود در این زمینه متاسفانه قادر به دریافت کامل حق خود نبوده و در بسیاری از اوقات علیه انها صادر می شود. لذا در این موارد بهترین راه استفاده از وکلای دادگستری می باشد.

البته در خصوص اعتراض به آرای هیئت حل اختلاف باید از وکلای متخصص پایتخت استفاده کرد. منظور از وکیل دیوان فردی می باشد که آشنایی کامل با قوانین و مقررات دیوان داشته باشد و بتواند در این مورد حقوق مربوط به موکل خود را به کامل محفوظ دارد.

یکی از بهترین گروههای تخصصی در این زمینه گروه تخصصی وکلای پایتخت می باشدکه دارای همه شرایط فوق بوده و شما می توانید با اطمینان پر.نده های خود را به آنها بسپارید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان