وکیل تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری

وکیل-تامین-اجتماعی-در-دیوان-عدالت-اداری

از جمله شکایات و اعتراضاتی که نسبت به مصوبات و عملکرد سازمانها و ارگانهای دولتی و… در دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود ، مصوبات و عملکرد سازمان تامین اجتماعی می باشد .

اعتراض به آرای صادره از اداره کار و رفاه اجتماعی (  هیات های تشخیص –هیات های حل اختلاف ) در مورد اختلاف کارگر و کارفرما در خصوص امور بیمه تامین اجتماعی ، همچنین در مورد بازنشستگی و از کار افتادگی و سایر امورات مرتبط با بیمه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی و صدور رای قرار می گیرد .

در پاره ای از موارد بدلیل مخالفت مصوبات سازمان تامین اجتماعی با شرع یا قانون ، از طرف ذینفع مورد اعتراض قرار گرفته و از دیوان عدالت اداری تقاضای رسیدگی می شود .

دیوان عدالت اداری ضمن بررسی دقیق و قانونی و با استناد به اختیارات قانونی خود ، ضمن طرح موضوع خلاف شرع یا قانون بودن مصوبات سازمان تامین اجتماعی   که مورد اعتراض قرار گرفته اند در هیات های دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی نموده و در صورت احراز خلاف شرع یا قانون بودن مصوبات مذکور ، اقدام به صدور رای مبنی بر ابطال آنها می نماید.

جهت شکایت و اعتراض نسبت به سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری ابتدا باید با تکمیل فرم دادخواست مخصوص دیوان عدالت اداری توسط متقاضی یا وکیل قانونی وی اقدام به طرح شکایت و بیان اعتراض نمود.

به دلیل تخصصی بودن تنظیم دادخواست مربوط به دیوان عدالت اداری و انتخاب نوع شکایت و بیان اعتراض ، می بایست قبل از هرگونه اقدامی از طریق یک وکیل مجرب و آگاه و مسلط به قوانین و مقررات مربوط این قبیل اقدامات انجام پذیرد.

نقش یک وکیل متخصص و خبره در امورات مربوط به سازمان تامین اجتماعی بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است ، با انتخاب یک وکیل مجرب و مسلط به قوانین و مقررات حقوقی و مربوطه می توان به هدف مورد نظر و دلخواه رسید.

پس از تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری ، به دلیل غیر حضوری بودن رسیدگی در دیوان عدالت اداری ، وجود یک وکیل متخصص و مجرب در این زمینه بسیار مهم و با اهمیت است ، چرا که  دیوان عدالت اداری در یک مهلت یک ماهه از سازمان تامین اجتماعی جوابیه در خصوص شکایت ارائه شده می خواهد ، بی شک سازمان تامین اجتماعی در بسیاری از موارد عامدا” اقدام به ارسال جوابیه در مهلت مقرر نمی نماید ، هرچند این امر نمی تواند مانع از رسیدگی در دیوان عدالت اداری شود اما همواره مشاهده می گردد که تا وصول جوابیه از سازمان تامین اجتماعی شعب دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی نمی نمایند.

این قبیل اقدامات از طرف سازمان تامین اجتماعی جهت طولانی نمودن فرآیند رسیدگی ودر نتیجه مایوس شدن و انصراف و یا عدم پیگیری موضوع از طرف شکایت کننده می شود ، در این زمان است که نقش یک وکیل مجرب و آشنا به قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی نمایان می گردد ، چه بسا در صورت وجود چنین وکیلی در پرونده روند رسیدگی مراحل قانونی و زمانی صحیح خود را طی خواهد کرد و از ورود هر گونه کارشکنی و اطاله در مسیر رسیدگی جلوگیری بعمل خواهد آمد .

وکیل مجرب و توانمند در برخورد با موضوع شکایت و اعتراض نسبت به سازمان تامین اجتماعی با استفاده از تجارب و دانش کافی و مناسب و تسلط به قوانین و مقررات مربوط به سازمان تامین اجتماعی اقدام به انتخاب نوع شکایت و بیان اعتراض می نماید .

از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی در پرونده های مطروحه در دیوان عدالت اداری وکیل یا نماینده حقوقی دارد و در بسیاری از موارد از وجود وکلا و نمایندگان حقوقی مجرب و متخصصی استفاده می نماید ، لذا می بایست شاکی در پرونده شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی ضمن بهره مندی از وجود یک وکیل متخصص و مجرب و آگاه و مسلط به قوانین و باسپردن کلیه امورات مربوطه به ایشان ، شاهد روند رسیدگی بصورت قانونی در زمان قانونی و بدست آوردن نتیجه مطلوب و دلخواه باشد .

با تنظیم و تقدیم دادخواست از طرف شاکی مبنی بر اعتراض و شکایت نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی ، شعب دیوان عدالت اداری ابتدا اقدام به وصول جوابیه از سازمان تامین اجتماعی می نمایند ، در صورت وصول جوابیه و سایر امورات لازم ، ضمن بررسی دقیق اقدام به رسیدگی نموده و نهایتا” این رسیدگی منجر به صدور رای و تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض رای صادره مورد اعتراض و یا رفع اثر از تصمیم صادر شده و یا الزام سازمان تامین اجتماعی به اعاده حق و حقوق شکایت کننده و در نهایت امکان دارد تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر رد دعوای طرح شده از طرف شاکی باشد .

کلیه آرای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری قابلیت تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری را خواهند داشت و تجدید نظر خواهی از آرای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری باید ظرف ۲۰روز بعد از ابلاغ رای به طرفین پرونده انجام گیرد .

درخواست تجدید نظر خواهی نسبت به رای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری باید در فرم مخصوص دادخواست تجدید نظر دیوان عدالت اداری تنظیم شود و ضمن رعایت مراحل اداری و قانونی در این زمینه از جمله الصاق تمبر و پرداخت هزینه دادرسی و…. به شعبه صادر کننده رای بدوی یا به دبیرخانه دیوان عدالت اداری ارسال گردد  .

شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری بعد از وصول دادخواست اعتراض به رای شعب بدوی دیوان عدالت اداری از طرف تجدید نظر خواه ( شاکی اولیه یا سازمان تامین اجتماعی ) پس از وصول لایحه دفاعیه از هردو طرف دعوا اقدام به بررسی دلایل  و مستندات و رسیدگی دقیق و قانونی می نمایند .

چنانچه شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری اعتراض تجدید نظر خواه را وارد نداند ، اقدام به تائید رای شعب بدوی دیوان عدالت اداری می نمایند ، و در صورتیکه اعتراض به رای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری را وارد تشخیص دهد اقدام به نقض رای مذکورمی نماید ورسیدگی ماهوی نسبت به دادخواست ارائه شده توسط تجدید نظر خواه انجام خواهد داد و د رنهایت اقدام به صدور رای می نماید .

مطالب و توضیحات ارائه شده به روشنی بیانگر فنی و تخصصی بودن مراحل طرح شکایت و اعتراض نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی  و روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری می باشد ، وجود یک وکیل تامین اجتماعی که آگاه به قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی می باشد در  طرح شکایت علیه این سازمان به دیوان عدالت اداری تضمین کننده حصول نتیجه دلخواه و مورد نظر شکایت کننده است .

چه بسا بسیاری از پرونده های مطرح شده در دیوان عدالت اداری به دلیل عدم وجود یک وکیل مجرب و برخوردار از دانش و آگاهی قانونی و مسلط به قوانین با مقوله رد دعوا توسط دیوان عدالت اداری مواجه گردیده است .

هرگاه متقاضی طرح شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری به این باور برسد که سازمان تامین اجتماعی بعنوان متولی امر بیمه ای در سالیان متمادی ضمن کسب تجربه در طول این سالیان و بهره مندی از وجود نمایندگان حقوقی و یا وکلای خبره و مجرب ، طرح شکایت و کسب نتیجه دلخواه کار دشواری خواهد بود و کسب موفقیت در این زمینه متضمن استفاده از وجود یک وکیل متخصص و آگاه و مسلط به قوانین و مقررات مربوطه می باشد ، با وجود چنین اقدام عاقلانه و منطقی است که به هدف مورد نظز و مطلوب خواهد رسید .

مجموعه تخصصی گروه وکلای پایتخت  با دراختیار داشتن وکلای مجرب و مسلط به قوانین مربوط و با اتکای به اعتماد شما تا رسیدن به هدف و نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهد بود . و با اقدامات قانونی و حرفه ای راه رسیدن به این هدف را برای شما هموار خواهد نمود .

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان