پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

پیگیری-شکایت-دیوان-عدالت-اداری+ثبت+سامانه

 

خوشبختانه در سال‌های اخیر با راه اندازی سامانه‌های هوشمند برای ثبت شکایت و پیگیری آن، مراجعات حضوری به دیوان عدالت اداری کاهش پیدا کرده است. در ادامه سعی کرده‌ایم اطلاعاتی که در این باره وجود دارد را به استحضار شما رسانده و به کسانی که روش ثبت و پیگیری شکایات در این سامانه‌ها را نمی‌دانند آموزش‌های لازم را بدهیم.

دیوان عدالت اداری، مرجع رسیدگی به حقوق شهروندان

 

همانطور که می‌دانید احقاق حقوق مردم در ارتباط با یکدیگر جزو حقوق خصوصی آن‌ها بوده که بخشی از قانون است. در واقع اگر شما به عنوان یک شهروند احساس کنید که شخصی با اقدامات خود در حال ضایع کردن حقوق شما است، می‌توانید عملکرد او را از نظر قانونی پیگیری نمایید. اما گاه با زیر پا گذاشتن حقوق خود در نهادهای دولتی روبرو می‌شوید! در چنین شرایطی آیا می‌توانید به دادگاه‌های عمومی مراجعه کرده و علیه نهادی مانند شهرداری و یا سازمان‌های مالیاتی شکایت نمایید؟ پاسخ منفی است. البته منظور این نیست که نمی‌توان چنین حقوقی را پیگیری کرد. بلکه پاسخ منفی ما به این معنا است که شما نه از طریق دادگاه‌های عمومی بلکه از طریق دیوان عدالت اداری می‌بایست پیگیر حقوق از دست رفته خود باشید.

با مطالعه تاریخ تاسیس دیوان عدالت اداری متوجه می‌شوید که قبل از بنیانگذاری این نهاد، سازمان‌های دیگری موظف به حل اختلاف بین مردم و دولت بودند، اما پس از پیروزی انقلاب، در سال‌های ۶۰ و ۶۱ پایه‌های دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از مراجع تخصصی قوه قضائیه بنیان گذارده شد. این نهاد دستورالعمل‌های قانونی مبنی بر پیگیری حقوق عمومی شهروندان را در دستور کار دارد و صفر تا صد تشکیلات آن آماده احقاق حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشند.

درباره دیوان عالی کشور چه می‌دانید؟

دیوان عدالت اداری با نام دادگاه عالی نیز شناخته می‌شود. این دیوان نزدیک به ۵۰ شعبه در تهران دارد و دیگر شعبات آن در مراکز استان‌ها به ارائه خدمات به شهروندان پرداخته اند. در بررسی تشکیلات و ساختار دیوان عدالت اداری متوجه می‌شوید که هر شعبه از این نهاد متشکل از یک قاضی با شرایط خاص و دو مشاور است. شعبه بدوی از دیوان عدالت اداری در ابتدا موضوع را بررسی کرده و اقدام به صدور رای خواهد کرد. این رای لازم الاجرا است. با این حال اگر طرفین شکایت حکم صادره را نپذیرند و آن را مغایر با قانون اساسی و احکام اسلامی بدانند، می‌توانند از فرصت واخواهی و تجدید نظر استفاده کنند و پرونده را به شعبه تجدید نظر برسانند. شعبه تجدید نظر سازوکارهای خود را برای ارزیابی پرونده داشته و حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

 

آیا می‌دانستید امروزه برای تشکیل پرونده شکایت در دیوان عدالت اداری و پیگیری آن می‌توان از طریق دو سامانه مهم ثنا و ساجد اقدام کرد؟ این یک نقطه عطف بزرگ برای شهروندان است. زیرا بخشی از دغدغه‌های آن‌ها نسبت به مراجعه حضوری و پیگیری پیوسته ابلاغیه و تصمیمات دیوان را کاهش می‌دهد.

خوشبختانه امکان ثبت اعتراض و تنظیم لایحه در سامانه ساجد وجود دارد. شما می‌توانید فرم مورد نظر را دریافت و پس از پرکردن اقدام به ارسال آن نمایید. در کنار ساجد، سامانه ثنا به منظور پیگیری شکایات شما راه اندازی شده است.

نحوه ثبت شکایت از طریق سامانه ساجد

 

نشانی اینترنتی سامانه ساجد، sajed. divan-edalat. ir است. شما برای ثبت شکایت خود در مرحله بدوی و تجدید نظر می‌بایست این نشانی اینترنتی را جستجو کنید. شایان ذکر است که سامانه ساجد تنها مرجع ثبت شکایت است و زمانی که شما دادخواست خود را از طریق آن تنظیم می‌کنید، باید مطمئن شوید که به مرحله ارجاع به معاونت رسیده اید. پس از آن می‌توانید از طریق سامانه ثنا پیگیر پرونده خود باشید. در سامانه ثنا، خلاصه پرونده شما به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

پس از جستجوی نشانی ساجد، به صفحه‌ای دست پیدا می‌کنید که تنها در صورت ثبت نام اجازه ورود شما را می‌دهد. ثبت نام ساجد مستلزم عضویت در سامانه ثنا می‌باشد. ساجد، بر مبنای کد ملی شما، کد ثنا را استعلام خواهد کرد.

پس از ورود به سامانه ساجد، رمز عبور، حاصل جمع اعداد داخل کادر و نام کاربری را وارد نمایید و گزینه ورود را بزنید. بدین ترتیب وارد صفحه شخصی خودتان خواهید شد.

علامت خودنویس را از این صفحه انتخاب کنید. حال وارد سامانه ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری خواهید شد. توضیحاتی در برابر شما قرار می‌گیرد که با خواندن و انتخاب گزینه بله با آن موافقم، فرم مورد نظر در پایین صفحه برای شما به نمایش در می‌آید.

این فرشم اطلاعاتی را از شما می‌خواهد که باید با دقت آن را پر کنید.

شاید بپرسید پس تکلیف اسناد و مدارکی که در اختیار داریم چه می‌شود؟ آن‌ها چگونه ضمیمه پرونده خواهند شد؟ بسیار ساده است. شما می‌توانید هر مدارکی که در اختیار دارید را اسکن نمایید. بعلاوه اگر می‌خواهید پرونده‌تان را برای تجدید نظر به شعبه دیوان عدالت اداری ارسال کنید، می‌بایست رای بدوی را اسکن نمایید. پس از آن با فعال کردن گزینه ذخیره، دادخواست شما ثبت خواهد شد.

چگونه پرونده خود را از طریق سامانه ثنا و یا از طریق پیامک پیگیری نماییم؟

 

پیگیری شکایت از طریق سامانه ثنا بسیار ساده است. به این منظور داشتن کد ملی، رمز شخصی و شماره پرونده مورد نیاز می‌باشد. برای این کار در ابتدا وارد سایت ثنا شوید و با وارد شدن به صفحه مورد نظر شماره پرونده خود را درج نمایید. بدین ترتیب کلیه اطلاعات مربوط به پرونده شما قابل مشاهده خواهد بود. شما می‌توانید هر ابلاغیه‌ای که تاکنون صادر شده را مشاهده کنید و در جریان آخرین وضعیت پرونده خود باشید.

اگر شماره تماس شما در سیستم مدیریت قضائی پرونده دیوان عدالت اداری ثبت شده باشد. می‌توانید خلاصه پرونده‌تان را از طریق پیامک پیگیری نمایید.به این منظور لازم است شماره پرونده را که ۱۶ رقم بوده، بعلاوه شماره فرعی پرونده و رمز شخصی به صورت راست به چپ درج نمایید و آن را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ ارسال کنید.

برخی از عزیزان به دلیل فراموشی و یا مفقودی رمز شخصی پرونده خود نمی‌توانند از طریق پیامک پیگیر پرونده خود باشند. در این صورت باید عدد ۲ را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ پیامک نمایند تا رمز برای آن‌ها ارسال گردد.

دیوان عدالت اداری یکی از مرجع‌های مهم در عرضه سازمان‌های قضایی در جمهوری اسلامی می‌باشد. باتوجه به کارکرد نهاد قوه قضاییه ایران، در اصل ۱۵۶ قانون اساسی که منجر به ایجاد  یک سازمان قضایی اختصاصی جهت رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم پیش‌بینی شده می‌باشد که بررسی سابقه دیوان عدالت اداری نشان از  نقش مهم و موثر  این مرجع در حمایت از حقوق شهروندان بوده‌است؛ لذا طبق اصل‏ ۱۷۳ قانون اساسی کشور، برای رسیدگی‏ به‏ شکایات و اعتراضات نسبت به واحدهای دولتی،‏ مأمورین‏ و یا آیین‏ نامه‏‌های‏ دولتی‏ و احقاق‏ قانونی حقوق آن‌ها، مرجعی‏ به‏ نام‏ “دیوان‏ عدالت‏ اداری‏” زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ شکل گرفته است.

نقش اساسی دیوان عدالت در حمایت از مردم

باتوجه به توضیحاتی که داده شد، این مرجع نقش بسیار پررنگی در پس گرفتن حق مردم در رابطه با نهادهای دولتی، اداری، انقلابی ایفا کرده که مردم می‌توانند در صورت هرگونه اعتراض، تضرر، شکایت و …. با ارسال و ثبت دادخواست به دیوان عدالت تقاضای احقاق حق و همچنین حقوق از دست رفته خود را بنمایند.

برای شروع هرگونه شکایت از ادارات، سازمان‌ها ، نهادها و ادارات دولتی، انقلابی، شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی ابتدا باید اقدام به دادخواست کتبی در این زمینه کنید و  کلیه دلائل و ضمائم را به پیوست آن وصل کنید؛ همچنین در سامانه ساجد که سایت ثبت الکترونیکی دادخواست دیوان عدالت اداری می‌باشد، ثبت و بعدا نیز می‌توان از همین طریق اقدام به پیگیری آن کرد .

پیگیری  شکایت‌نامه ها در دیوان عدالت اداری

پس از طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری نوبت به پیگیری آن رسیده‌است. برای این موضوع که از موارد بسیار مهم بعد از طرح دعوا برای افراد حقوقی و حقیقی می‌باشد، اشخاص می‌توانند برای پیگیری شکایات خود در دیوان عدالت اداری در سامانه ساجد ثبت نام و در خصوص مواد ۷۹ و ۸۰ قانون دیوان عدالت اداری آن را در این سامانه پیگیری بکنند. همچنین در باقی موارد که در ماده ۱۰ به آن‌ها پرداخته شده می‌باشد، در سامانه ابلاغ الکترونیک یا سامانه ثنا قابل پیگیریست.

طرح شکایت و نامه دادخواست شما در دیوان بسیار مهم و تخصصی است و انجام آن  نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. ما گروه تخصصی وکلای پایتخت با چندین سال سابقه کار آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی و تخصصی در این زمینه ها برای شما می‌باشیم.

روش شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه می‌باشد؟

برای شکایت در دیوان عدالت اداری ابتدا باید دادخواست مربوطه خود را که مطابق با قوانین موجود که در مواد دیوان است، بنویسید و بعداز آن می توانید به شکل حضوری به یکی از شعبه‌های دیوان در تهران یا مراکز استان‌هایی که شعبات دیوان در آنجا وجود دارد، تحویل داده و یا می‌توانید به صورت غیرحضوری و الکترونیکی مطابق دستورالعمل‌های موجود در سامانه ساجد ثبت کنید.

کاربردهای سامانه ساجد

در حال حاضر سامانه ساجد امکان خدمات‌رسانی در امور زیر را داراست:

  • ثبت دادخواست‌های بدوی و تجدید نظر
  • ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ (درخواست بررسی مجدد توسط رئیس دیوان) و درخواست ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض رای‌های شعب) از قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری
  • پیگیری ماده ۸۰ (درخواست ابطال مصوبه‌ها)
  • ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه‌ها به بخش‌های مختلف در دیوان عدالت

لازم به ذکر می‌باشد که در حال حاضر امکان پیگیری موارد مربوط به شعبه‌ها در سامانه ساجد وجود ندارد.

فرق بین سامانه ساجد با سامانه های ثنا و سخا

سامانه ثنا، سامانه ابلاغ قوه قضاییه می‌باشد و نتیجه دعاوی (دادخواست ها) در تمام مجموعه قوه قضاییه به اشخاص (حقیقی و حقوقی) از طریق سامانه ثنا ابلاغ می‌شود. این سامانه یک طرفست و تبادلات صرفا از طرف قوه‌قضاییه انجام خواهد شد. سامانه سخا نیز سامانه ثبت دادخواست‌های قوه قضاییه است.

اما سامانه ساجد، سامانه ثبت درخواست‌ها و دادخواست‌ها می باشد و صرفا مربوط به دیوان عدالت است. شما می توانید از طریق مجموعه وکلای دیوان تمامی این مراحل را پیگیری کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه ساجد

  • برای اشخاص حقیقی: در صفحه اول سامانه، کد ملی خود را وارد نموده و بر روی دکمه بعدی کلیک کنید. در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده‌اید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام هدایت می‌شوید. مراحل ثبت نام را به ترتیب طی کنید، اطلاعات خود را بررسی و تایید نهایی نمایید تا ثبت نام شما تکمیل گردد. نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی آن‌ها می‌باشد. رمز عبور را نیز می‌توانید در حین ثبت نام تعیین خواهید کردد.
  • برای وکلا: وکلا نیز در قدم اول اید مانند افراد حقیقی در سایت ثبت نام نموده و در حین ثبت نام، دکمه “وکیل می‌باشم؟” را فعال کنند، سپس با قرار دادن تصویر صفحه اول، پروانه وکالت (صفحه عکس دار) و شماره پروانه وکالت و تاریخ اعتبار آن را وارد کنند سپس ثبت نام خود را انجام بدهند. تایید/عدم تایید اطلاعات وکیلان، حدودا پس از گذشت ۷۲ ساعت از طریق اس ام اس به ایشان اطلاع داده می‌شود. نام کاربری وکیلان، کد ملی آن‌ها می‌باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام می توانند تعیین کنند.
  • برای اشخاص حقوقی: همه افراد حقوقی (دولتی و غیر دولتی) بعد از ثبت نام در سامانه ثنا می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه ساجد اقدام کنند. به این منظور، لازم می باشد فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا معرفی شده‌است، ثبت نام ساجد را انجام دهد؛ کد ملی مدیر حساب کاربری را در صفحه نخست سامانه ساجد وارد و بر روی دکمه بعدی کلیک کنید. در صفحه ثبت نام و در قسمت نوع شخص ثبت نامی، گزینه شخص حقوقی را انتخاب و با ورود اطلاعات خواسته شده و بررسی و تایید آن ها، ثبت نام خود را تکمیل کنید.

لازم به ذکر می‌باشد ثبت نام شخص حقوقی و حقیقی (مدیر حساب کاربری)، هر ۲ به صورت هم‌زمان انجام می‌شود و نام کاربری اشخاص حقوقی، شناسه ملی آن‌هاست. بعد از نهایی شدن ثبت نام، پیامکی حاوی رمز عبور نیز دریافت خواهید کرد. آخرین مرحله ثبت دادخواست، پرداخت هزینه می‌باشد. بعد از قرار گرفتن پرونده در وضعیت «ارجاع به معاونت»، پیگیری دادخواست‌ها باید از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود.

امکان ویرایش نامه دادخواست در سامانه

تا زمانی که پرداخت هزینه پرداخت نشده باشد، امکان ویرایش دادخواست هست. در صورتی که پرداخت هزینه انجام شد، دیگر امکان ویرایش وجودنخواهدداشت. در صورتی که پرونده شما نقص جزئی یا کلی داشته باشد و کارشناس دبیرخانه پرونده را جهت رفع نقص به شما برگرداند، امکان ویرایش دادخواست نیز وجود دارد. در صورتی که وضعیت پروندتان«ارجاع به معاونت» باشد، امکان ویرایش دادخواست وجود ندارد و باید منتظر باشید تا پرونده شما جهت رسیدگی، به یکی از شعبه ها ارسال شود.

برای ویرایش پرونده، در صفحه اول و از طریق «ارسال لوایح و نامه ها» درخواست ویرایش پرونده خود را به مدیر دفتر شعبه مربوطه ارسال نمایید تا در صورت پذیرش شعبه، ویرایش انجام شود.

چگونگی برطرف کردن نقص دادخواست و یا درخواست در سامانه

  • در صورتی که پرونده‌تان مربوط به هیأت عمومی یا ماده ۷۹ می‌باشد، به پنل “نقص‌ها، لوایح و استعلامات” مراجعه کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن مدرک، مدارک خود برای رفع نقص را بارگذاری و ارسال نمایید.
  • در صورتی که پرونده شما از نوع بدوی یا تجدیدنظر می‌باشد و وضعیت پرونده نیز در انتظار برطرف شدن نقص است، می‌توانید ابتدا در تب اطلاعات پرونده و در پنل نقص‌ها و لوایح و استعلامات گزینه ویرایش جهت رفع نقص را بزنید، پیام کارشناس را مطالعه و نقص دادخواست خود را برطرف نمایید.

نحوه برطرف کردن نقص دادخواست شعبات از طریق سامانه ساجد

برای برطرف نمودن نقص دادخواست شعبات از طریق سامانه ساجد، ابتدا نقص پرونده خود را در سامانه ثنا مشاهده نمایید. بعد جهت ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، وارد حساب کاربری خود در سامانه ساجد بشوید. در صفحه شروع، روی دکمه ارسال لوایح و نامه‌ها بزنید. در این صفحه و در فیلد مخاطب نامه، شعبه‌ای را که پرونده شما به آن ارسال شده‌است، انتخاب کرده و با وارد کردن شماره ۱۶ رقمی پرونده و تکمیل اطلاعات و همچنین بارگذاری مدارک مربوطتان خود، نسبت به ارسال آن‌ها برای شعبه مورد نظر اقدام نمایید.

عدم پیگیری نامه درخواست اعمال ماده ۷۹ به صورت پستی

از ۱۳۹۷ تاحالا، ثبت و پیگیری درخواست‌های ماده ۷۹ به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ساجد انجام می‌گردد و مواردی که به صورت پستی ارسال شده‌باشد پیگیری نمی‌شوند. در صورت ارسال درخواست ماده ۷۹ به صورت پستی، این موارد بدون ثبت در سامانه، به شما مرجوع خواهند شد.

موسسه وکلای پایتخت، متخصص در زمینه شکایت و پیگیری شکایات در دیوان عدالت اداری

برای این که بخواهید پرونده‌های خود را در دیوان عدالت اداری پیگیری کنید، می‌توانید به موسسه وکلای پایتخت که سابقه زیادی در این زمینه دارد، مراجعه کنید. برخی از پرونده‌ها به سال‌ها زمان نیاز دارند که حل شوند، اما تیم حرفه‌ای وکلای پایتخت می‌تواند در یک جلسه مشاوره تمامی راه‌کارهایی که می‌توانید راه صد ساله را یک شبه طی نمایید، به شما نشان دهد. برای اطمینان از موسسه وکلای پایتخت تنها لازم می‌باشد که همین حالا با شماره‌هایی که در زیر صفحه وجود دارد تماس بگیرید و با یکی از وکیلان حرفه‌ای ما مشورت نمایید.

مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری

باتوجه به این که دیوان عدالت اداری برخلاف دادگاه های عمومی و انقلاب تنها داری یک شعبه اصلی که آن هم در تهران می‌باشد لذا با توجه حجم کار آن زمان رسیدگی در آن معمولا بسیار زمان‌بر می‌باشد. البته رئیس قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری هرچند بارها اقدامات مختلفی را برای کاهش زمان رسیدگی انجام داده‌اند؛ اما متاسفانه با توجه به حجم پروندها مدت زمان رسیدگی تا صدور حکم همچنان بسیار بالا بوده و برای هر پرونده حداقل ۶  ماه تا  سال ۱ طول خواهد کشید.

دستور موقت

یکی از مهم‌ترین راهکارها در مورد زمان رسیدگی، استفاده از دستور موقت می‌باشد؛ بدین منظور سازمان‌ها و نهادهای اداری و دولتی در صورتی که  اقدام به امری نمایند و گاهی این امورات ادارات موجب ضررات جبران ناپذیری به مالکیت افراد وارد می‌نماید. لذا بهترین شیوه برای حل این موضوع استفاده از دستور موقت تا زمان صدور حکم می‌باشد.

۱-بعد از ثبت دادخواست شکایت به دیوان عدالت یک پیامک با محتوی «جناب آقای…. نامه دادخواست شما به شماره پرونده کلاسه …. در دیوان عدالت به ثبت رسید.» بعد از این امر افراد می‌توانند پس از روند ورود  جهت پیگیری پرونده وارد ساختمان دیوان عدالت اداری بشوند و پرونده خود را پیگیری کنند .

۲- علاوه بر مورد بالا درصورتی که قبل از ثبت پرونده شما در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی که مربوط به قوه قضاییه است، ثبت نام کرده‌باشید بعد از ثبت دادخواست می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و هر زمان که بخواهید با وارد شدن به حساب کاربری خود و نوشتن  شماره کلاسه، پرونده خود را پیگیری بکنید.

۳- گروه تخصصی وکلای پایتخت گزینه بهتر از ۲ مورد فوق  می‌باشد که می‌توانند در همه مراحل ثبت و رسیدگی پرونده شما را تحت پیگیری قرار بدهند .

به این صورت که حتی بعد از ثبت کردن دادخواست و ارجاع آن به شعبه رسیدگی کننده، با دادن وکالت به این وکلا که همگی در زمینه کاری خود دارای تخصص و سابقه چندین ساله هستند، می‌توانند پرونده شما را پیگیری بکنند. بعد از دادن وکالت کلیه امور مربوط به پرونده که شامل دادن جواب به طرفه شکایت، اعتراض ، تجدید نظ ، اجرای حکم و …….. را برایتان تا احقاق حق کامل شما تحت نظر و بررسی دارند .

پیگیری شکایات شما توسط مجموعه فوق العاده حرفه ای وکلای پایتخت

اعتراض به رای‌های صادر شده از سوی کمیسیون‌های اداری مثل اداره کار و یا اعتراض به استخدامی‌های انجام گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی و شکایت به آیین نامه‌های اجرا شده از سوی اداره‌های مختلف در دیوان عدالت، مورد بررسی قرار می‌گیرند. به این صورت که شاکیان با تنظیم یک دادخواست اصولی و منظم اقدام به طرح شکایت به دیوان عدالت اداری می‌کنند‌. توجه داشته باشید که تنظیم دادخواست یک روش کاملا اصولی و حرفه‌ای می‌باشد و باید توسط کارشناسان این حوزه انجام شود. اگر نمی‌توانید به سادگی پیگیر پروندتان در سامانه و یا مرکز دیوان عدالت اداری باشید، می توانید از طریق تیم حرفه ای ما به این کار اقدام کنید. برای ایجاد تماس با کارشناسان دیوان عدالت اداری مجموعه وکلای پایتخت می توانید به صورت تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید و مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

دیوان عدالت اداری سازمانی است که بر اساس قانون به دعاوی اشخاص حقوقی و حقیقی علیه دولت رسیدگی می‌کند و از همین رو نوعی دادگاه اداری شناخته می‌شود که کلیه شهروندان اعم از حقوقی و حقیقی در صورتی که با تصمیمات و اقدامات دولت یا اقدامات ماموران دولتی مواجه شدند، می‌توانند در این سازمان به طرح شکایت  پرداخته و دیوان در صورتی که پس از رسیدگی و بررسی خود اقدامات و تصمیمات دولت را مغایر با قانون تشخیص دهد، می‌تواند رای به ابطال آن صادر نماید .

بنابراین همه افرادی که به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اقدام کرده اند و در دیوان پرونده  به جریان انداخته اند باید به طریقی بتوانند به پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری اقدام کنند. در همین راستا می خواهیم این مطلب را به بررسی شیوه‌ی پیگیری شکایت در دیوان اختصاص دهیم.

پروسه پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در چه زمانی شروع می‌شود

ازطریق سه شیوه‌ای که در ادامه عنوان می کنیم، می توانید روند پیگری پرونده را آغاز نمایید.

۱-بلافاصله بعد ثبت شکایت در دیوان یک پیام تأییدیه ثبت شکایت برای شخص اسال می‌شود که او می تواند بعد از دریافت پیام  روند پیگیری را با مراجعه به ساختمان دیوان دیوان عدالت آغاز کند.

۲-در صورتی که شخص پیش از ثبت پرونده خود در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه ثبت نام کرده باشد می تواند بعد از ثبت در خواستش در این سامانه هر زمانی که بخواهد با وارد شدن به حساب کاربری و وارد کردن شماره پرونده، شکایت خود را پیگیری کند.

۳-موسسه‌ی معتبر وکلای پایتخت در تمامی مراحل ثبت و پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری می تواند با کمکم بهترین وکلای با سابقه شما را از مراحل دادرسی پرونده تان مطلع کند.

 سامانه ساجد برای پیگیری چه پرونده‌های کاربرد دارد

در حال حاضر سامانه ساجد می تواند در حوزه‌های زیر به ارائه خدمات بپردازد.

  • امکان ثبت دادخواست بدوی و تجدیدنظر
  • ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ و تنظیم دادخوایت پیرامون ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض آرای شعبه) از آیین دادرسی و قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری
  • پیگیری ماده ۸۰ قانون دیوان(درخواست ابطال مصوبات)
  • ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه ها به قسمت‌های مختلف دیوان

 شیوه‌های پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین

دیوان عدالت اداری در سال ۹۷ برای برطرف کردن مشکلات مردم در رسیدگی به شکایات، نحوه پیگیری آسان آن و کاهش هزینه در پیگیری شکایت سامانه‌ای به نام ساجد را راه اندازی کرد که اشخاص بتوانند بدون دردسر شکایات خود را در آن به ثبت برسانند. در این روش افراد می توانند پس از ثبت شکایت خود در سامانه ساجد و دریافت پیامک ثبت شکایت اقدامات لازم را برای پیگیری روند دادرسی در سامانه ابلاغ اکترونیک قضایی و سایت ثنا با رمز شخصی و کد ملی انجام دهند.

شهروندان حقیقی و حقوقی که شکایت خود را در سامانه دیوان عدالت  به ثبت رسانده اند، می توانند برای پیگیری  روند رسیدگی به پرونده خود به آدرسhttps://www.adliran.ir/Home/SelectLink    مراجعه نمایند. با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی در این سامانه یک پیامک حاوی کد تأیید ورود برای آن‌ها ارسال خواهد شد که با وارد کردن کد مذکور وارد سامانه می شوند بعداز ورود به سامانه ساجد می توانند شماره پرونده دادخواست دیوان را در قسمت جستجو  وارد نموده و با پیدا کردن آن اقدام به پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین نمایند.

شیوه‌ی  ثبت دادخواست بدوی و تجدیدنظر

دیوان عدالت اداری شعب بدوی و تجدید نظر نیز دارد که بعد از رسیدگی به شکایت در مرحله بدوی، افراد می‌توانند درخواست تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت را مطرح نمایند . سامانه ساجد دیوان عدالت این امکان را هم فراهم کرده است که افراد بتوانند پس از ثبت نام در سایت ساجد قوه قضاییه دادخواست بدوی و تجدید نظر خود را ثبت نمایند تا در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گیرد .

با همه این موارد امکان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد پیرامون دادخواست های بدوی و تجدید نظر وجود ندارد و افراد نمی‌توانند به صورت آنلاین از طریق این سامانه نسبت به پیگیری شکایت‌های خود  اقدام کنند بلکه بعد از اینکه پرونده آنلاین در وضعیت ” ارجاع به معاونت ” تغییر پیدا کرد، پیگیری شکایت و درخواست آنلاین باید از طریق سامانه ثنا دادگستری انجام شود که در این سامانه همه‌ی مراحل رسیدگی به شکایت و خلاصه پرونده‌ها به صورت آنلاین و اینترنتی قابل ملاحظه و پیگیری می‌باشد.

ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری

علاوه بر امکان ثبت دادخواست  بدوی و تجدید نظر در سامانه ساجد دیوان ، امکان ثبت و حتی پیگیری شکایت های مربوط به اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری نیز در سایت ساجد امکان پذیر می‌باشد.  به همین دلیل برای پیگیری شکایت اعمال ماده ۷۹ نیازی به مراجعه به سامانه ثنا ندارید.

همچنین بر اساس ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری :

در صورتی که رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان عدالت اداری رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص بدهند، رئیس دیوان فقط یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع می‌کنند که رای صادر شده قطعی می‌باشد. تبصره : درصورتی که رأی قطعی موضوع این ماده از شعبه بدوی دادگستری صادر شده باشد، پرونده برای صدور رأی به شعبه تجدید نظر ارجاع می‌شود.

پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری پیرامون اعمال ماده ۸۰ قانون دیوان

در سامانه ساجد پیگیری شکایت موضوع ماده۸۰ قانون دیوان عدالت نیز فراهم شده است که از این روش کلیه شهروندان حقیقی و حقوقی می توانند به دلیل مغایر بودن مصوبات دولتی با شرع یا قانون درخواست ابطال مصوبات را از هیأت عمومی دیوان داشته باشند .

بر اساس ماده ۸۰ قانون دیوان عدالت اداری  شکایت ابطال مصوبات در هیأت‌های عمومی دیوان عدالت با تقدیم درخواست انجام خواهد شد. پس اگر اشخاص نسبت به مصوبات و آیین نامه‌های دولتی در هیأت‌های عمومی دیوان عدالت اداری با ارائه درخواست شکایت کرده باشند  می توانند از طریق سامانه ساجد دادگستری روند دادرسی پرونده یا شکایت خود را پیگیری کنند.

مدت زمان رسیدگی و پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری بر خلاف دادگاه‌های عمومی کشور و  دادگاه انقلاب تنها داری یک شعبه می‌باشد که آن هم در تهران واقع شده است. بنابراین باتوجه حجم بالای کار در این دیوان زمان رسیدگی در آن معمولا بسیار زمان بر می باشد. اگرچه  رئیس قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری اقدامات مختلفی را بر کاهش زمان رسیدگی امتحان کرده‌اند اما متاسفانه با توجه به حجم شکایت در این دیوان مدت زمان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری تا صدور حکم همچنان بسیار بالا بوده و برای رسیدگی به هر پرونده حداقل شش ماه تا یک سال زمان نیاز است.

یکی از مهمترین روش‌ها در مورد کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده استفاده از دستور موقت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون صدور دستور موقت می‌توانید با موسسه‌ی وکلای پایتخت تماس بگیرید تا مشاورین ما با کمک بهترین وکلای دادگستری شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

 سامانه ساجد با سامانه های ثنا و سخا چه تفاوتی دارد؟

  • سامانه ثنا قوه قضاییه سایت ابلاغ است و نتیجه دعاوی در تمام مجموعه قوه قضاییه به اشخاص(حقیقی و حقوقی) از طریق این سامانه ابلاغ می‌شود. سامانه ثنا یک طرفه بوده و تبادلات صرفا از طرف قوه قضاییه به اشخاص انجام خواهد شد.
  • سامانه سخا نیز سامانه ثبت دادخواست و شکایت های قوه قضاییه می‌باشد.
  • سامانه ساجد سات ثبت درخواست، دادخواست‌ و پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری است که صرفا مربوط به دیوان می‌باشد.

نحوه ثبت نام در سامانه ساجد

  • ثبت نام اشخاص حقیقی

در صفحه اول سایت کد ملی را وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک کنید. در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده باشید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام هدایت خواهید شد. مراحل ثبت نام را به ترتیب طی نموده و اطلاعات خود را به طور دقیق بررسی و تأیید نمایید تا ثبت نام شما تکمیل شود. توجه کنید که نام کاربری اشخاص حقیقی کدملی آن‌ها می باشد. رمز عبور خود را نیز در حین ثبت نام تعیین کنید.

  • ثبت نام وکلا در سایت ساجد

 وکیل پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری نیز ابتدا باید مانند افراد حقیقی در سایت ثبت نام خود را تکمیل کرده و در حین ثبت نام، دکمه “وکیل می باشم” را فعال نماید. پس از آن با قرار دادن تصویر صفحه اول پروانه وکالت خود و وارد کردن شماره پروانه وکالت و تاریخ اعتبار پروانه، ثبت نام خود را نهایی کند. تایید و عدم تایید اطلاعات وکلا، پس از گذشت ۷۲ ساعت از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. نام کاربری وکیل نیز کدملی او می‌باشد و رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین می‌کنند.

  • شیوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سایت

 همه اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری پس از ثبت نام در سامانه ثنا می توانند برای ثبت نام در سامانه ساجد اقدام نمایند. از این رو  لازم است فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سایت ثنا معرفی شده، ثبت نام ساجد را تکمیل نماید. باید کدملی مدیر حساب کاربری را در صفحه ابتدایی ساجد وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک کنید. در صفحه ثبت نام خود و در قسمت نوع شخص ثبت نامی، گزینه‌ی شخص حقوقی را انتخاب کرده و با ورود اطلاعاتی که سایت از شما می خواهد، بررسی و تأیید نهایی را انجام دهید. همچنین لازم به ذکر است ثبت نام شخص حقوقی و حقیقی، هر دو به صورت همزمان انجام  خواهد شد و نام کاربری اشخاص حقوقی، شناسه ملی آنها نیز محسوب می‌شود. پس از نهایی شدن ثبت نام، پیامکی حاوی رمز عبور برای شما ارسال می‌شود.

آخرین مرحله ثبت نام در سامانه ساجد، پرداخت هزینه می باشد که پس از قرار گرفتن پرونده‌تان در وضعیت «ارجاع به معاونت»، پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری باید از طریق سایت ثنا انجام شود.

 شیوه ی پيگيری شكايت ديوان با پیامک

همان گونه که پیش از این اشاره کردیم پیگیری شکایت در مرحله بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت را باید از طریق مراجعه به سایت ثنا به انجام رساند که پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا و با استفاده از کد ملی ، شماره پرونده شخص و رمز شخصی او امکان پذیر می‌باشد.

اما علاوه بر  پیگیری پرونده در دیوان از طریق سایت ، شکایت‌های دیوان را از پیامک نیز می توان بررسی نمود. البته تنها فردی می‌تواند اقدام به پیگیری شکایت در دیوان با پیامک و دریافت خلاصه پرونده شخصی نماید که شماره تماس او  در سیستم مدیریت قضایی پرونده دیوان به ثبت رسیده باشد.

برای پیگیری شکایت دیوان عدالت  با استفاده از پیامک کاربر می‌تواند با کمک مواردی چون شماره ۱۶ رقمی پرونده ، شماره فرعی و رمز ۵ رقمی شخصی پیگیری را انجام دهد. افراد می توانند با استفاده از کد زیر ، اطلاعات خود را به طور کامل در قالب یک پیام به شماره ۱۰۰۴۹۳ ارسال کنند.

همچنین اگر متقاضی به رمز شخصی پرونده خود دسترسی نداشت می‌تواند عدد ۲ را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ پیامک نماید. شماره پرونده شکایت خود را نیز می تواند از طریق سایت  ساجد بدست آورد .

 ویرایش دادخواست شکایت درسامانه

 تا زمانی که پرداخت هزینه تعیین شده در سامانه به طور کامل انجام نشده باشد، امکان ویرایش دادخواست و اطلاعات وجود دارد. اما زمانی که پرداخت هزینه انجام شد دیگر امکان ویرایش برای شخص وجود ندارد. همچنین در صورتی که پرونده شما نقص داشته باشد،کارشناس دبیرخانه پرونده را جهت رفع نقص به شما ارجاع دهد، امکان ویرایش دادخواست خود را دارید.

اما در صورتی که وضعیت پرونده شما «ارجاع به معاونت» شود، امکان ویرایش دادخواست از بین رفته و باید منتظر بمانید تا شکایت شما جهت رسیدگی، به یکی از شعب دیوان ارسال شود.

برای انجام ویرایش پرونده، در صفحه شروع با انتخاب گزینه «ارسال لوایح و نامه ها» درخواست ویرایش پرونده خود را به مدیر دفتر شعبه مربوطه ارسال کرده تا در صورت پذیرش شعبه ویرایش صورت بگیرد.

جهت کسب اطلاعات جامع پیرامون پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری می‌توانید با موسسه‌ی وکلای پایتخت تماس گرفته و از مشاوره‌های کاربردی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان