نمونه لایحه کمیسیون ماده ۱۰۰

اعضای محترم کمیسیون تجدید نظر ماده صد

با سلام و عرض ادب

احتراما به استحضار می رسانیم با توجه به رای صادرشده از کمیسیون بدوی ماده صد به شماره ۹۷۰۷۰۲۵۳ مورخ ۲۶/۴/۱۳۹۷ در مهلت ۱۰ روز مقرر قانونی مراتب اعتراض خود را به رای مذکور به شرح ذیل به اطلاعتان می رسانیم .

۱-کمیسیون بدوی در رای خود با استناد به تبصره ذیل بند ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری اقدام به صدور رای نموده است ، در حالی که همانگونه که مستحضر هستید تبصره فوق الذکر بیان داشته است : (( شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کند و ………… )) اما در خصوص ملک مذکور با توجه به زمان و سال ساخت هیچ گونه پروانه ساختمانی صادر نشده است بنابراین تبصره مورد استفاده کمیسیون بدوی در خصوص ملک مورد نظر صحیح نمی باشد و در مورد ساختمان هایی می باشد که قبل از ساخت برای آن پروانه ساختمانی صادر و نوع کاربری آن نیز مشخص شده است .

۲- برابر با تبصره ۴ ماده ۱۰۰ : (( در مورد احداث بنای بدون پروانه در حوزه استفاده از اراضی مربوطه در صورتی که اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد کمیسیون می تواند اقدام به اخذ جریمه برابر این تبصره نماید … )) لذا به نظر می رسد که با توجه به اینکه در خصوص رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهر سازی  کارشناسی لازم به عمل نیامده است صدور رای به قلع و جمع آوری بسیار سخت گیرانه می باشد به خصوص در شرایط و وضعیت بد معیشتی مردم تعطیل نمودن محل کسبی که سالهاست منبع در آمد یک خانواده می باشد به دور از عدالت و انصاف خواهد بود .

۳- مستند به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۴۲ مورخ ۲۵/۲/۱۳۷۸ که مقررداشته است : (( با عنایت به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تبصره های آن و اصول و قواعد حاکم بر کیفیت رسیدگی به ادعای تخلفات ساختمانی در کمیسیونهای بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری لزوم و تحقیق پیرامون محل و موقعیت ملک از حیث احراز وقوع آن در داخل یا خارج از محدوده شهر یا تشخیص قدمت ساختمان و تعیین جریمه بر مبنای ارزش معاملاتی زمان وقوع تخلف موافق اصول و موازین قانونی می باشد . )) که توجه به رای مذکور نیست نشان دهنده این نکته می باشد به صدور رای به تعطیل کردن محل و قلع و جمع آوری آن بسیار سنگین و ناعادلانه خواهد بود .

۴- برابر با نظریه مشورتی ۴۵۸۹/۷ مورخه ۲۷/۷/۷۳ اداره حقوقی قوه قضائیه که بیان داشته است : (( تخلفات ساختمانی قبل از انقلاب همانند تخلفات ساختمانی بعد از آن تابع تبصره های ماده صد قانون شهرداری هاست و در مورد کلیه پرونده های مطروحه در کمیسیون های تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون مذکور باید طبق تبصره های الحاقی و اصلاحی رای صادر شود . کمیسیون می تواند در صورت عدم رعایت اصول فنی ، بهداشتی و شهرسازی و یا عدم پرداخت جریمه در موردی که کمیسیون جریمه تعیین کرده رای بر تخریب صادر کند در غیر این صورت با اخذ جریمه مقرر در قانون بلامانع بودن صدوربرگ پایان ساختمان اعلام می شود . )) مشخص می گردد که با توجه به اینکه زمان ساخت ملک مورد نظر در اوایل انقلاب می باشد و زمان زیادی از آن سپری شده است می تواند محل اعمال نظریه مشورتی فوق الذکر باشد مضاف بر آنکه صدور رای بر قلع و جمع آوری بنا بدون بررسی در خصوص رعایت اصول فنی مغایر با نظریه مذکور و قانون می باشد .

در پایان لازم به ذکر است که با توجه به اینکه کمیسیون در صور رای باید ابتدا نسبت به احراز تخلف با استناد به اسناد ، مدارک ، نظریه کارشناسی  معاینه محل و اظهارات مالک اقدام به صدور رای نماید و قطعا در صورتی که مستند و مستدل نباشد رای صادر مخدوش و در خور نقض خواهد بود خواهشمندم با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص نقض رای صادره رسیدگی شایسته را اعمال فرمایید . ضمنا به پیوست مدارکی که نشان دهنده این است که از سالهای گذشته نا به امروز مکان مورد نظر فعالیت تجاری داشته و کاربری آن نیز مطابق با مفاصا حساب های مالیاتی و قبوض آب و برق و ….. طبق تعرفه تجاری محاسبه شده است تقدیم می گردد.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان