کمیسیون ماده ۹۹

کمیسیون-ماده-99

کمیسیون ماده ۹۹ به منظوررسیدگی به تخلفات وجلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده خارج از شهرها صورت می گیرد تشکیل می گردد ، اعضای کمیسیون ماده ۹۹ مرکب از نماینده وزارت کشور ، نماینده قوه قضائیه (قاضی دادگستری ) و نماینده مسکن و شهرسازی می باشند ، جلسه کمیسیون ماده ۹۹ در استانداریها  تشکیل می شوند .

تشکیل کمیسیون ماده ۹۹ به منظور تصمیم گیری در مورد ساخت و ساز های غیر مجاز مرکب از اعضای مذکور اقدام به صدور رای می نمایند و در صورتی که ساخت و ساز در محلهای باشد که خارج از محدوده مشخص شده برای شهر باشد و طرح جامع برای آنها پیش بینی شده باشد رای کمیسیون ماده ۹۹ مبنی بر قلع و قمع بنا و تخریب آن خواهد بود ، چنانچه ساخت وساز در محل های باشد که طرح جامع برای آن در نظر گرفته نشده است در این صورت رای کمیسیون مبنی بر اخذ جریمه به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزش بنای ساخته شده تعیین خواهد شد .

نکته قابل ذکر در این خصوص اینست که : چنانچه رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ مبنی بر اخذ جریمه باشد در صورت پرداخت جریمه توسط مالک و در صورتی که مالک درخواست پایان کارنماید ، مراجع ذیربط بنا به مصوبه کمیسیون ماده ۹۹ موظفند پس از اخذ جریمه تعیین شده توسط کمیسیون ماده ۹۹ از مالک اقدام به صدور پایان کار بنمایند .

در ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرها شهرداری وظیفه ارائه گزارش تخلف ساختمانی را به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بر عهده دارد ، در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از محدوده مشخص شده شهری این وظیفه را دهیاری بر عهده دارد .

دهیاری ها موظفند هرگونه ساخت و سازغیر مجاز و تخلفات از کاربری و طرح هادی روستایی را از طریق بخشداری به کمیسیون ماده ۹۹ گزارش نمایند . گزارش واصله از بخشداریها در کمیسیون ماده ۹۹ مورد بررسی و اظهار نظر قرار میگیرد و آرای صادره از این کمیسیون چنانچه مبنی بر قلع و قمع بنا باشد ، این دستور توسط استاندار به  ضابطان  دادگستری  جهت قلع و قمع بنا ابلاغ  می گردد  .

آرایی که از کمیسیون ماده ۹۹ صادر می شوند برخلاف سایر کمیسیونها در صورت اعتراض در مرحله تجدید نظرهمان کمیسیون قرار نمی گیرند بلکه سه ۳ ماه مهلت دارند که به این آراء در دیوان عدالت اداری شکایت شود ، و مرجع رسیدگی به اعتراضات دیوان عدالت اداری می باشد .

اعتراض نسبت به رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ می بایست در دادخواست مخصوص دیوان عدالت اداری و مربوط به مرحله بدوی باشد ، دادخواست مذکور در شعب بدوی دیوان عدالت اداری مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد ونهایتا” منجر به صدور رای می گردد و چنانچه رای صادره از شعب بدوی مبنی بر تائید رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ باشد و شاکی به آن اعتراض داشته باشد ، این اعتراض و درخواست تجدید نظر می بایست ظرف مهلت ۲۰روز برای افرادی که در داخل کشور اقامت  دارند و ۲ماه برای افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند از ابلاغ رای شعب بدوی دادخواست مخصوص مرحله تجدید نظر دیوان عدالت اداری تنظیم گردد و درخواست تجدید نظر و نقض رای شعب بدوی دیوان عدالت اداری با استناد به مدارک و مستندات مستدل و قانونی انجام گیرد .

نکته  : در صورتی که رای شعب بدوی به دلیل عدم احراز صحت توسط شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری نقض گردد پرونده جهت رسیدگی مجدد و تصمیم گیری به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع می شود .

کمیسیون ماده ۹۹ موظف است در صورت ارجاع پرونده توسط دیوان عدالت اداری و با توجه به دستورات و خواسته های مندرج در دستورات دیوان عدالت اداری اقدام به رسیدگی و صدور رای و تصمیم گیری  در خصوص موضوع مطرح شده بنماید .

همانگونه که توضیح داده شد وظیفه کمیسیون ماده ۹۹ رسیدگی وتصمیم گیری در خصوص ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از محدوده های مشخص شده برای شهر است ودهیاری ها از طریق بخشداری ساخت و ساز های غیر مجاز و یا خلاف طرح هادی به کمیسیون ماده ۹۹ گزارش داده می شود و بنا به گزارش واصله کمیسیون ماده ۹۹ اقدام به رسیدگی و تصمیم گیری می نماید ،شهرداری با تنظیم و اجرای طرح جامع شهری تعیین محدوده های شهری را برعهده دارد در واقع شهرداری با اجرای طرح جامع شهری محدوده شهری رابطور دقیق  مشخص می نماید .

 با مشخص شدن محدوده شهری توسط شهرداری ازطریق اجرای طرح جامع شهری هرگونه تخلف ساخت و ساز در محدود شهری با گزارش شهرداری به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد رسیدگی و اظهار نظر توسط کمیسیون مذکور قرار می گیرد .

هرگونه تخلف ساخت و ساز چه در محدوده شهری و چه خارج از محدوده شهری از طریق گزارش مراجع ذیصلاح قابل رسیدگی در کمیسیون های شهرداری هستند ، آرای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی بر تخلف ساختمانی محدوده شهری و آرای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری مبنی بر تخلفات ساخت و ساز در خارج از محدوده مشخص شده شهری قابلیت اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری را دارند .

دیوان عدالت اداری ضمن رسیدگی به اعتراضات و شکایات واصله از کمیسیونهای شهرداری با توجه به توضیحات قبلی اقدام به رسیدگی و تصمیم گیری می نماید و نکته قابل ذکر این است که در اعتراض به آرای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری می بایست سمت ذینفع در موضوع حتما”برای دیوان عدالت اداری احراز گردد در حقیقت عدم احراز سمت شکایت کننده مانع از رسیدگی در دیوان عدالت اداری است ، احراز سمت شکایت کننده از طریق ارائه سند رسمی و در غیر اینصورت با ارائه سند عادی تائید شده توسط مراجع رسمی قضایی به نام شخص ذی نفع در دیوان عدالت اداری صورت می گیرد .

اقداماتی که در خصوص اعتراض به آرای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ می بایست انجام گیرد به دلیل تفاوت با آرای صادره از سایر کمیسیونها دارای شرایط و مراحل خاص مخصوص به خود می باشد ، در کمیسیونهای مختلف امکان رسیدگی مجدد و تجدید نظر نسبت به رای صادره از مرحله اولیه امکان پذیر است در صورتی که امکان تجدید نظراز رای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ در همان کمیسیون امکانپذیر نیست و می بایست ظرف مهلت سه ماه درخواست تجدید نظر به دیوان عدالت اداری تقدیم شود .

اطلاعات مربوط به طرح جامع شهری و محدوده های شهری برای مشخص شدن محدوده های خارج از شهر لازم است و افرادی که قصدهرگونه اقدامی در خصوص ساخت و ساز در محدوده شهری و یا خارج از محدوده شهر را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که هرگونه تخلفی در حوزه ساخت و ساز در محدوه شهری توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و در خارج از محدوده شهری توسط کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری رسیدگی می شود .

تخصصی بودن موضوعات مربوط به املاک و بالطبع ساخت و ساز که یکی از حوزه های مشمول قانون املاک می باشد این مسئله را تاکید می کند که هرگونه اقدامی در این راستا می بایست با آگاهی و دانش مناسب و کافی نسبت به قوانین و مقررات و دستورالعملها و آیین نامه ها باشد تا بتوان با استفاده از این دانش و آگاهی اقدامات شایسته ای انجام داد و نتیجه ای مطلوبی را به دست آورد .

قانون گذار در تبصره ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداری ها مقرر داشته است : (( به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور ، قوه قضائیه و وزارت مسکن و شهرسازی د استانداریها تشکیل خواهد شد . کمیسیون حسب مورد و با توجه به طرح جامع نسبت به صدور رای قلع بنا یا جریمه معادل ۵۰% تا ۷۰ % قیمت روزاعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود .

مراجع ذیربط موظفند برای ساختمان هایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آن ها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست صاحبان آن ها برابر گواهی پایان کار صادر نمایند .))

برای ساخت و ساز و احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها آیین نامه ای در سال ۱۳۵۵ به تصویب رسیده است که این به معنای آن است که ساخت و ساز خارج از محدوده شهرها می بایست مطابق این آیین نامه انجام شود در غیر اینصورت کمیسیون ماده ۹۹ مذکور در فوق می تواند وارد عمل شود و اگر مفادین آیین نامه رعایت نشود و سازنده مرتکب تخلف شده باشد این کمیسیون می تواند رای به قلع بنا یا جریمه معادل ۵۰ تا ۷۰% قیمت روز ملک صادر نماید .

آرایی که کمیسیون ماده ۹۹ صادر می نمایند قابل اعتراض در مرحله و یا در واقع کمیسیون تجدید نظر نیستند و تنها ظرف مهلت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد .

که جهت ثبت دادخواست در خصوص نقض این آراء می بایست یک دادخواست بسیار کامل از جهت حقوقی تنظیم گردد که بعد از ثبت آن و ارجاع به شعبه مربوطه حتی هرچند رسیدگی در دیوان عدالت اداری به صورت غیر حضوری می باشد اما با حضور در شعبه مربوطه و صحبت پیرامون دادخواست ارائه شده ذهن مقام محترم رسیدگی کننده را تسخیر نمود چرا که صحبت شفاهی به مراتب موثر تر از صحبت از طریق لوایح خواهد بود . البته لازم به ذکر می باشد نحوه تنظیم لوایح و صحبت کردن با قاضی محترم نیاز به تخصص خاصی در موضوعات مطروح در دیوان عدالت اداری می باشد .

آرایی که شعبه بدوی دیوان عدالت اداری صادر می نمایند نیز ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری می باشد که در این مرحله نیز می بایست دادخواست تجدید نظر در این خصوص تنظیم گردد . در صورت نقض رای توسط دیوان عدالت اداری موضوع مجددا به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع داده خواهد شد که با توجه به رای دیوان عدالت اداری اقدام به صدور رای نمایند .

گروه وکلای پایتخت  بعنوان تخصصی ترین مجموعه و موسسه حقوقی که دارای سابقه درخشان در پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری است ضمن برخورداری از حضور وکلای باسابقه و اساتید حقوقی در مجموعه خود موفقیت را درگرو دانش و تجربه می داند و در طول سالیان فعالیت خود به این شعار جامه عمل پوشانیده است .

گروه وکلای پایتخت به اتکای اعتماد و اطمینان شما به این مجموعه ، کسب موفقیت را برایتان به ارمغان می آورد .

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان