شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری

شرایط-گرفتن-وکیل-برای-دیوان-عدالت-اداری

شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری چیست؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که برای بسیاری از افراد قبل از مراجعه به این سازمان به وجود می‌آید؛ زیرا این مرجع یکی از سازمان‌های تخصصی قضایی در کشورمان ایران می‌باشد و مسلم است که برای احقاق حق در آن و مطرح نمودن هر نوع شکایتی باید از یک وکیل مجرب و آگاه کمک گرفت؛ اما گرفتن وکیل شرایط خاص خود را دارا می باشد که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

چرا طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیاز به وکیل مجرب دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین مراجع و سازمان‌های قضایی که سال هاست بر مبنای اصل ۱۷۳ قانون اساسی تشکیل شده دیوان عدالت اداری است که به صورت مستقیم زیر نظر قوه قضاییه اداره می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین اهدافی که بر عهده این دیوان وجود دارد این است که از تخلفات در سازمان‌های اداری و حکومتی جلوگیری نموده و به شکایات مردم در این زمینه رسیدگی ‌نماید.

بنابراین هر شخص حقیقی و یا حقوقی که نسبت به یکی از سازمان‌های دولتی شکایتی دارد باید در این دیوان مطرح نموده و منتظر رسیدگی و بررسی آن بماند؛ اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که نباید از آن غافل شوید این است که طرح شکایت و استفاده از وکیل تضمینی و متخصص دیوان عدالت اداری با سایر شکایات تفاوت محسوسی دارد و آن این است که بسیاری از سازمان‌های دولتی دارای قوانین و اصول خاص خود می‌باشند و همین موضوع سبب شده است پیگیری حق و حقوق از این سازمان‌ها کاری سخت و دشوار به نظر برسد.

در چنین شرایطی بهترین انتخاب ممکن این است که از یک وکیل بسیار با تجربه و حرفه‌ای استفاده کنید؛ وکیلی که به تمامی پیچ و خم‌ها و قوانینی که برای این سازمان‌ها وضع شده‌اند آگاهی داشته باشد و بتواند از پس احقاق حق موکل خویش بر آید.

شکایاتی که می توان در دیوان عدالت اداری مطرح نمود

به طور کلی دیوان عدالت اداری می‌تواند در زمینه موضوعات زیر فعالیت نموده و صلاحیت صدور رای را دارا می‌باشد:

  1. رسیدگی به شکایت کسانی که در سازمان‌های دولتی به فعالیت مشغول هستند و به قول معروف حقوق بگیر و مستخدم یکی از این واحدها می‌باشند.
  2. بررسی شکایاتی که در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و هیات‌های حل اختلاف کارگر و کارفرما مطرح می‌شود.
  3. رسیدگی به تمامی شکایاتی که از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه اعتراض به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مطرح می‌شود.

لازم به ذکر است که تمامی شکایات فوق از سوی قاضی دیوان عدالت اداری به شکل کاملاً غیر حضوری بررسی می‌شود و به همین سبب نیاز به وجود یک وکیل با تجربه و متخصص در پرونده‌های این چنینی بیش از پیش احساس می‌شود؛ زیرا باید شکایت نامه‌ای که تنظیم می‌شود بسیار مستدل باشد؛ به همین سبب است که پرونده‌هایی که به تنهایی و بدون کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری به این سازمان ارائه می‌شوند، معمولاً با شکست مواجه شده و به موفقیتی دست پیدا نمی‌کنند.

شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری

در برخی از مواقع سازمان‌ها و ادارات حق و حقوق افرادی که در سازمان آن‌ها حضور دارند و یا سایر افرادی که در بیرون سازمان هستند را نادیده می‌گیرند و مسلماً این امر باعث پایمال شدن حق و حقوق افراد مذکور می گردد؛ در چنین شرایطی افراد می‌توانند با طی مراحل قانونی اقدام به ثبت شکایات خود در دیوان عدالت اداری نمایند.

مسلماً بهترین کسی که می‌توانید از طریق آن اقدام به مطرح نمودن شکایات خود در دیوان عدالت اداری نمایید یک وکیل با تجربه و ماهر است، زیرا وکلا به سبب این که همواره با قانون اساسی کشور سر و کار داشته و از جدیدترین و به روز‌ترین موارد آن آگاهی کامل دارند، بهترین گزینه برای رسیدگی به این شکایات به شمار می‌روند.

یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری این است که به سراغ وکیلی بروید که سال‌ها دانش و تجربه در این زمینه دارد و به تمامی قوانین این سازمان اشراف کامل داشته و نسبت به سایر وکیلان اشتباه و خطای کمتری داشته باشند. یکی دیگر از شرایط لازم برای گرفتن وکیل در این زمینه آن است که حتماً یک وکیل پایه یک را برای خود انتخاب کنید، زیرا تنها وکیل پایه یک مورد تایید دیوان عدالت اداری است و این سازمان هیچ گونه تعهدی در مورد وکلای پایه دو و یا کارآموزانی که در این زمینه به فعالیت مشغول هستند ندارد.

دادخواست خود را با مشورت وکیل دیوان عدالت اداری بنویسید

دادخواست در واقع یک نوع فرم می‌باشد که شخص شاکی آن را بر مبنای تمامی مدارک و اطلاعاتی که در دست دارد پر کرده و به مراجع قضایی ارائه می‌نماید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه به آن توجه نمایید این است که دادخواستی که برای دیوان عدالت اداری تنظیم می‌شود با سایر دادخواست‌ها تفاوت دارد و شما باید حتما با کمک گرفتن از یک وکیل کار بلد و حرفه‌ای اقدام به نوشتن دادخواست نمایید تا در دیوان عدالت اداری پذیرفته شود.

به عنوان مثال نامه‌ها و درخواست‌هایی که برای دیوان عدالت اداری نوشته می‌شوند باید به زبان فارسی و کاملاً رسمی نوشته شوند؛ بنابراین اگر شخص شاکی ملیتی غیر از ایرانی داشته باشد و یا به زبان دیگری صحبت نماید، نمی‌تواند یک دادخواست رسمی تنظیم نموده و به این سازمان ارائه نماید و این امر حتماً باید توسط یک وکیل قابل اعتماد انجام پذیرد.

وکلایی که در موسسه گروه وکالت پایتخت به فعالیت مشغول می‌باشند دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه فعالیت در زمینه پرونده‌های مرتبط به دیوان عدالت اداری هستند و شما می‌توانید با خیال راحت تمامی شکایات و پرونده‌های خود را به این وکلا بسپرید و مطمئن باشید که وکلای این موسسه تا آخر مسیر و تا احقاق کامل حق، در کنار شما خواهند بود. وکلای این مجموعه کاملاً از قوانین جدید و به روز کشور اطلاع داشته و با دقت هر چه تمام‌تر به توضیحات موکلان خویش گوش داده و با مستندات و دلایلی که ارائه می‌نمایند راه را برای پیگیری تمامی حق و حقوق آنان هموار می‌کنند.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان