هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری

هزینه-وکیل-در-دیوان-عدالت-اداری

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری چقدر است؟ این سوال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که برای بسیاری از افراد در هنگام مراجعه به این مرجع اداری برای تظلم خواهی از تصمیمات و امور اجرایی نهادهای دولتی به وجود می‌آید. قبل از آن که در این مقاله به پاسخ این سوال بپردازیم، ابتدا سعی می‌کنیم به یک شناخت نسبی در مورد عدالت خواهی و دیوان عدالت اداری بپردازیم و سپس به سراغ مقوله هزینه وکیل دیوان عدالت اداری برویم؛ پس با ما همراه باشید.

احقاق حق و حقوق با کمک وکیل دیوان عدالت اداری

برقراری عدل و عدالت و احقاق حق، یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که برای بشر از قرن‌های بسیار دور تاکنون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در تمامی اعصار و دوران‌ها انسان‌هایی یافت می‌شوند که ظلم کرده و عدالت را از بین می‌برند و متقابلاً در برابر آن‌ها انسان‌هایی قرار دارند که مظلوم واقع شده و حق آن‌ها پایمال می‌گردد؛ در چنین شرایطی باید از یک فرد یا گروهی با تجربه و خردمند کمک گرفت و اقدام به برقراری عدالت و احقاق حق خود نمود.
خوشبختانه با گذر زمان شاهد افزایش دانش و آگاهی انسان‌ها در این زمینه بودیم؛ به مرور زمان عدالتخانه‌ها و دادگستری‌ها در سراسر جهان و با قدرت هر چه تمام‌تر آغاز به کار نمودند تا به انسان‌ها در نیل به این هدف یاری و مدد برسانند. از جمله افرادی که در این زمینه دانش و تبحر خاصی دارند وکلا هستند. یکی از مهم‌ترین موادری که می‌توان برای مطالبه حقوق خود از یک وکیل با تجربه و آگاه کمک گرفت حل و فصل دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری می‌باشد.

دیوان عدالت اداری چیست؟

در برخی از شرایط طرف دعوای یک شخص حقیقی یا حقوقی یک نهاد یا ارگان دولتی می‌باشد، در چنین شرایطی نمی‌توان موضوع را از طریق دادگاه‌ خانواده، دادگاه های حقوقی یا حتی دادگاه های کیفری پیگیری نمود و باید به نهادی به نام دیوان عدالت اداری مراجعه کرد. از جمله مهم‌ترین وظایفی که بر عهده این نهاد وجود دارد می‌توان به پارامترهای زیر اشاره نمود:
• طرح دعوا
• رسیدگی کامل به دعاوی مطرح شده
• اعتراض به حکم
• اجرای حکم بر مبنای قانون حاکم بر دیوان عدالت اداری
انجام تمامی امور ذکر شده به تنهایی کاری سخت و طاقت فرساست و باید از نظر مشورتی یک وکیل مجرب و کارکشته استفاده نمود و با طی مراحل قانونی اقدام به ثبت شکایت کرد.

شیوه مطرح شدن شکایات توسط وکیل در دیوان عدالت اداری

پس از آن که شخص شاکی شکایت خود را با وکیل در میان گذاشت، میان آن دو قراردادی منعقد می‌گردد و سپس وکیل یک دادخواست مبتنی بر ادعای موکل خود در سامانه ثبت آنلاین شکایات مطرح می‌نماید؛ اگر دادخواست کامل بوده و در پرونده آن هیچ گونه نقصی وجود نداشته باشد، دادخواست به دفتر شعبه رسیدگی ارجاع می‌گردد تا زمان لازم برای برگزاری دادگاه رسیدگی آن تعیین شود.
گفتنی است رسیدگی به دادخواست‌ها و شکایات در دیوان عدالت اداری کاملاً غیر حضوری است و دادگاه معمولاً یک ماه به طرف شکایت فرصت می‌دهد تا تمامی دلایل و مدارک خود در مورد شکایت مطرح شده را به دادگاه ارائه نموده و از خود دفاع کند. اگر طرف شکایت پس از گذشت یک ماه بدون هیچ دلیلی، اقدام به پاسخ و دفاع در مورد شکایت مطروحه ننماید، نماینده و مسئول ارگان مربوطه بر مبنای قانونی که در دیوان عدالت اداری وجود دارد، ممکن است محکوم به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت گردد.

تفاوت حق الوکاله دیوان عدالت اداری با سایر دادگاه‌ها

همان گونه که در مطالب قبل به آن اشاره نمودیم دادگاه دیوان عدالت اداری به صورت غیر حضوری برگزار می‌گردد و به طور کلی هزینه وکیلی که بر روی پرونده‌هایی از این دست کار می‌کند، کمتر از دعاوی مطرح شده در سایر دادگاه‌ها و دادسراها می‌باشد. با وجود این که تعرفه‌هایی در این زمینه تعیین شده است، اما در برخی از مواقع هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری مانند سایر امور وکالتی قرار دادی است که با رضایت وکیل و ارباب رجوع بسته می‌شود.
به عنوان مثال در برخی از دعاوی که مربوط به امور مالی دادگستری می‌باشد و یا دعاوی غیر مالی که نتیجه آن دفع ضرر و طلب منفعت است، وکلای دادگستری ممکن است معیار حق الوکاله خود را بر ۱۰ درصد از ارزش خواسته قرار دهند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در بعضی از دعاوی که درخواست بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، ممکن است هزینه وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چیزی بیش از عرف باشد؛ این دعاوی عبارتند از: اعتراض به رای تخلفات اداری مبنی بر اخراج یا انفصال دائم مستخدم و همچنین دعاوی مانند ابطال تملک اراضی توسط برخی از دستگاه‌های دولتی مانند شهرداری.

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری در دعاوی مختلف

در برخی از مواقع ممکن است دعاوی و شکایات مطرح شده توسط شاکیان از اهمیت کمتری برخوردار باشد که میزان این مبلغ گاهی به زیر ۲۰ میلیون تومان می‌رسد؛ در بعضی از شرایط پرونده‌ها بسیار سنگین بوده و وقت و انرژی بیشتری برای پیگیری می‌طلبند که در چنین مواقعی حق الوکاله می‌تواند به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز برسد.

دیوان عدالت اداری یکی از عالی‌ترین مراجع اداری و تظلم خواهی در کشورمان است، اما هرگز فراموش نکنید که پرونده دیوان عدالت اداری کاری سخت و طاقت فرسا می‌باشد و اگر شما شکایتی در این زمینه دارید، هرگز نباید بدون مشورت با یک وکیل با سابقه و کارآزموده اقدام به انجام کاری کنید، زیرا ممکن است سردرگم شده و اوضاع را پیچیده‌تر نموده و حتی به کلی از ادامه شکایت خود ناامید شده و انصراف دهید.
وکلای کارآزموده و آگاهی که در موسسه گروه وکالت پایتخت به فعالیت مشغول هستند، همواره از آمادگی لازم جهت ارائه مشاوره به تمامی مراجعین خویش در زمینه دعاوی مرتبط با دیوان عدالت اداری برخوردار می‌باشند و می‌توانند در این زمینه به شما کمک‌های فراوانی ارائه نمایند. شما می‌توانید در موسسه گروه وکالت پایتخت در جلسات ملاقات حضوری با وکیل خود در مورد تمامی جزئیات پرونده صحبت کرده، آن را با دقت بررسی نموده و در نهایت یک راه حل مطمئن و منطقی برای رسیدگی به آن پیدا کنید.

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان