ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : ۰۹۱۹۹۳۵۳۴۷۰
چنانچه ساختمانی بدون اخذ مجوز ساخت و ساز از شهرداری ساخته شده باشد، و ایمنی، فنی و… در آن رعایت نشود، کمیسیون موظف است که حکم به تخریب بنا را صادر نماید، یا اینکه ساخت و ساز بدون گرفتن مجوز از شهرداری باشد و اصول فنی و بهداشتی و شهر سازی در آن رعایت شده باشد، کمیسیون می تواند حکم به تخریب بدهد، یا حکم به پرداخت جریمه بابت تخلف انجام شده صادر نماید.
چنانچه کمیسیون ماده ۱۰۰ به دلیل تخلف در ساخت، رای به تخریب صادر کرده باشد، دو ماه فرصت می دهد تا مالک اقدام به تخریب نماید، بعد از مهلت مقرر شده اگر مالک برای تخریب اقدامی نکرده باشد، شهرداری اقدام نموده و تخریب انجام می شود و هزینه این اقدام شهرداری را مالک باید پرداخت نماید.
رای صادر شده از کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، اگر مورد اعتراض واقع شود، در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ به آن رسیدگی می شود. اعضای کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ نباید از اعضای کمیسیون بدوی باشند، در صورت وجود اعضای بدوی در کمیسیون تجدید نظر رای صادره از کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ اثر قانونی ندارد، می شود از این رای در دیوان عدالت اداری شکایت کرد و ابطال آن را درخواست کرد.
آرای صادر شده از کمیسیون های بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، در صورت قطعیت هم قابل اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری هستند. زمان اعتراض به این آرای قطعی شده برای افراد مقیم در کشور ۳ ماه است، و برای افراد ساکن در خارج از کشور این مهلت ۶ ماه می باشد.
رای صادره از کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰شهرداری، ۱۰ روز مهلت دارد تا در صورت اعتراض در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ رسیدگی شود. عدم اعتراض در مهلت ۱۰ روزه موجب قطعی شدن رای کمیسیون بدوی می شود، و در این صورت باید به رای کمیسیون بدوی که قطعی شده است در دیوان عدالت اداری شکایت کرد.
افتخار دارد در دعاوی مرتبط با دیوان عدالت اداری، ضمن بهره مندی از وجود وکلای باسابقه و مجرب در این زمینه، با استناد به قوانین و مقررات مربوط به قوانین شهرداری ها، و قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مقدمات کسب نتیجه دلخواه شما را فراهم نماید.
با اعتماد به مجموعه وکلای پایتخت موفقیت در انتظار شماست.
براساس ماده ۱۰۰ قاون شهرداریها، مالکین اراضی و املاک واقع درمحدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هراقدام عمرانی یا تفکیک اراضی وشروع ساختمان،باید از شهرداری پروانه اخذ کند و شهرداری میتواند ازعملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن که ساختمان درزمین محصور یا غیرمحصور واقع شدهباشد،جلوگیری نماید و در واقع وظیفه کمیسیون ماده ۱۰۰ زمانی آغازمیشود که شخصی درحوزه ساخت و سازمرتکب تخلف گردد.
جدیدا طرح اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در کمیته نظام فنی و اجرایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نهایی شدهاست. این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارسال و به زودی در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار میگیرد. مهم ترین اثر این طرح، حذف کمیسیون های تبدیل تخلف به جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ است. هدف آن بوده که اصلا تخلفی رخ ندهد و برای هیچکس این تخلف به صرفه نباشد. پس به محض ابلاغ این قانون در عمل کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود نخواهدداشت. یعنی شهرداریها نمی توانند تخلفات ساختمانی را به مرجعی ببرند تا برای آن اتخاذ تصمیم شود.
با حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ ، شهرداریها باید مراقب باشند تا از تخلفات، پیگیری و جلوگیری لازم را به عمل آورند. از این رو اگر شهرداری از این تخلفات جلوگیری نکند و این تخلفات رخ دهد هیچ مرجعی برای رسیدگی وجودندارد و آن ملک هم برای همیشه ممنوعالمعامله می شود و دیگر قابل نقل و انتقال و اخذ پایان کار نمیباشد.
تهیه کنندگان طرح میگویند در صورت قانونی شدن این طرح نمیتوان در مورد ساختمانهای دارای تخلف هیچگونه تصمیمی گرفت و پیشبینی میشود شرایط به گونه ای باشد که هیچ سازنده و مالکی حاضر به تخلف شود تا بعد جریمه اش را بپردازد. بنابراین اگر فرد تخلف کرد خودش می ماند و ساختمان تخلف بارش!
در این طرح به شهرداری ها برای مقابله با تخلفات صورتگرفته قدرت لازم داده شدهاست. یعنی شهرداری ها به عنوان ضابط قضایی اجازه خواهند داشت به جای ضابطین اعمال قانون لازم را داشتهباشند. دادستان و نیرویانتظامی نیز باید همکاری لازم را داشتهباشند. بنابراین قدرت اجرایی شهرداری افزایش پیدا خواهد کرد و هرگونه ساخت و ساز عمرانی و غیر عمرانی بدون مجوز و پروانه ساختمان ممنوع است و شهرداری می تواند از آن جلوگیری نماید.
مسئولین ذیربط در کمیسیون عمران مجلس معتقد هستند در رابطه با متخلفین ساختمانی که پیش از این قانون مرتکب تخلف شدهاند به محض اینکه این قانون ابلاغ گردد دیگر هیچ پروندهای برای تخلفات تشکیل نمی شود و تمام تخلفات تا ابلاغ این قانون باید ظرف ۳ سال در کمیسیون های موجود رسیدگی گردد و آن هایی که قابل جریمه هستند جریمه و آن هایی هم که به واقع قلع و قمع میباشد بر قلع و قمع آن تأکید شود.
از آنجا که امکان دارد در عمل ساخت و سازها یا بر اثر قصور و یا خطای اجرایی اندکی با پروانه مصوب اختلاف پیدا نمایند، لذا در این طرح آمدهاست که آیین نامه ای ظرف چند ماه با پیشنهاد وزارت راه و کشور تدوین و به هیأت وزیران ارجاع گردد تا بر اساس این آیین نامه پروانه این اختلافات اصلاح بشود.
در خصوص رسیدگی به گزارش های خلاف واقع ناظرین در وقت ساخت و ساز، در صورت وقوع این مسئله اختلاف بین مالک و شهرداری به وزارت کشور ارجاع دادهخواهد شد.
برای آن که بحث خود را دقیقتر پیش ببریم ابتدا لازم میباشد بدانیم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها چیست؟ باید ببینیم قانون چه میگوید. در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری چنین آمده است که
مالکین املاک و اراضی واقع در محدوده شهرها یا حریم آن باید پیش از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند. (الحاقی ۲۷/۱۱/۱۳۴۵)
شهرداریها میتوانند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون داشتن پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور شده باشد، جلوگیری نمایند. در موارد ذکر شده که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بنا های خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشتهباشد، یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شدهباشد، به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی میشود.
اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
اقدامات شهرداری در صورت مشاهده تخلف
در مواردی که شهرداریها مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی هستند و دستور شهرداری اجراء نگردد ، میتوانند با استفاده از مأموران اجرایی خود و در صورت صلاح دید مأموران انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام کنند.
اقدامات و وظایف دفاتر اسناد رسمی در مورد معامله ساختمانها
دفاتر اسناد رسمی مکلف اند قبل از انجام هرگونه معامله اعم از قطعی و رهنی بود آن در مورد ساختمانها:
گواهی پایان ساختمان در مورد ساختمانهای نا تمام، گواهی عدم وقوع تخلف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شدهباشد، ملاحظه و مراتب را در سند قید کنند. در مورد ساختمانهایی که پروانه آن قبل از تصویب این قانون صادر شدهباشد، در صورتی که گواهی پایان ساختمان ارائه نگردد و طرف معامله با علم به این که ممکن می باشد مورد معامله مشمول مقررات تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری باشد به انجام معامله رضایت بدهد ثبت آن با تصریح مراتب فوق در سند بلامانع می باشد. در مورد ساختمانهایی که قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر ایجادشده و فاقد پروانه باشند، گواهی شهرداری مبنی بر این که ساختمان قبل از تاریخ مذکور ایجادشده و یا احراز موضوع از طرف دفترخانه و یا رضایت طرف معامله به این که ممکن است مورد معامله مشمول مقررات تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها باشد به انجام معامله، با درج هر یک از مراتب فوق در سند، معامله آن بلامانع می باشد.
نحوه برخورد با تخلف ساختمانهایی که انتقالیافته باشد
در صورتی که ساختمان های مذکور به دیگری انتقال یافته باشد، فرد منتقل کننده می تواند وجوهی را که از این بابت به شهرداری پرداخت کرده از متخلف طلب کند. ساختمان هایی که پروانه ساختمان آن ها قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر صادر شدهاست از شمول تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری معاف است.
عمل در مود اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها
در رابطه با آرای صادر از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها، هر وقت شهرداری یا مالک یا قائم مقام او از تاریخ ابلاغ آرا در مدت زمانده روز نسبت به آن آرا اعتراض کند، مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ خواهدبود. اعضای این کمیسیون متفاوت از اعضای قبلی میباشند.
کدام تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار میگیرد؟
تا اینجا واضح شد که ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در مورد ساخت و ساز و نوع تخلف از آن ها و صدور پروانه برای ساختمانها بحث می کند. حال باید بدانیم چه نوع موضوعات یا بهتر بگوییم تخلفات مشمول ماده ۱۰۰ میگردند. به عبارت دیگر در چه صورتی پرونده تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها مورد رسیدگی قرار میگیرد. تخلفاتی که پرونده مربوط به آنها باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها مورد رسیدگی قرار بگیرد، به قرار زیر میباشند:
حالا سؤال این می باشد که اگر شخصی از تخلفات یک نفر در امر ساخت و ساز متضرر شود، آیا میتواند به شهرداری یا کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه نماید؟ در پاسخ باید گفت کلیه شهروندان که از این نوع تخلفات متضرر میشوند، گذشته از حق مراجعه به مراجع قضایی، می توانند به شهرداریها نیز مراجعه کنند. اگر شهرداریها بعد از بررسی های لازم رسیدگی به تخلف را در صلاحیت کمیسیون ببیند، پرونده را به آن ارجاع می دهند.
تخلف های تراکم اضافی و احکام مربوط به آن
یکی از تخلف های عمده که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها مورد رسیدگی قرار میگیرد اضافه بنا یا تخلف تراکم اضافی می باشد. خوب است این نوع تخلف را کمی بیشتر توضیح دهیم. مساحت زیربنای هر ساختمان در پروانه ساخت مشخص شدهاست. گاهی اوقات این مساحت از طرف شهروندان و به هنگام ساخت و ساز رعایت نمی گردد. در این موارد، مساحت زیربنای ساختمانها از زیربنای مندرج در پروانه ساختمانی بیشتر می شود و شخص مرتکب تخلف تراکم اضافی گردیدهاست. کمیسیون در این موارد حسب مورد دستور تخلیه و یا تخریب میدهد.
الف. تخریب
ممکن می باشد در مواردی در زمان ساخت، اصول فنی شهرسازی و بهداشتی رعایت نشدهباشد و یا این که کمیسیون در ابتدا حکم به پرداخت جریمه نموده اما پرداخت نشدهباشد. در این موارد کمیسیون حکم به تخریب بنای اضافی خواهدنمود.
ب. جریمه
در مواردی که تخریب قلع اضافه بنا ضرورت نداشتهباشد، کمیسیون حکم به پرداخت جریمه خواهدکرد.
تغییر کاربری
این موضوع نیز از تخلفات شایع در برخی شهر و یا محدودههای شهری می باشد. بدین صورت که گاهی مالکین یک ملک از نوع استفاده از ساختمان عدول میکنند. یعنی در جایی که در پروانه ساختمان، نوع استفاده از آن مسکونی اعلام شده، در بنای در دست ساخت، واحدهای تجاری دایر میکنند؛ در این موارد، پرونده تخلفات در کمیسیون مطرح و آن واحد تجاری پلمپ می شود.
عدم استحکام بنا
در مواردی هم به دلیل عدم رعایت اصول فنی مهندسی، بهداشتی و شهرسازی از سوی مالک یا مالکین و عدم استحکام بنا، کمیسیون حکم تخریب بنا را صادر مینماید.
عدم احداث پارکینگ
این تخلف هم یکی از تخلفات شایع در مناطق مختلف شهری بود و موارد آن به قرار زیر می باشد:
اگر پارکینگ ساخته شدهباشد حکم کمیسیون ساخت پارکینگ خواهدبود.
ولی در صورت عدم احداث پارکینگ ، تخلفات آن ممکن می باشد به چند صورت مورد توجه قرارگیرد:
امکان اصلاح وجود دارد که در این صورت حکم به اصلاح آن داده میشود.
نمی توان اصلاحات لازم را عملی کرد و در این مورد حکم صادره، جریمه خواهدبود.
اگر پارکینگ ساخته شدهباشد ولی اصول شهرسازی و فنی و بهداشتی رعایت نشدهباشد، حکم صادره تخریب خواهدبود.
تخلف های شخص مهندس ناظر
وظیفه مهندسین ناظر، نظارت بر عملیات اجرایی احداث بنا و تظبیق آن با مشخصات ذکرشده در پروانه ساختمان و در پایان احداث ساختمان، تأیید آن میباشد. در خلال ساخت مهندس ناظر تخلفات را به شهرداری اعلام می نماید اما اگر تخلفات از سوی او گزارش نشد و یا گزارش وی خلاف واقع بود پرونده ساختمان در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها مطرح خواهدشد. شهرداری تخلف مهندس ناظر را به سازمان نظام مهندسی گزارش می کند و در آن جا نیز جریمه هایی برای این گونه متخلفین در نظر گرفته می شود.
فرآیند اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها
در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها ۲ نوع کمیسیون بدوی و تجدید نظر وجوددارد. نا گفته نماند که هر نوع تخلف اول در کمیسیون بدوی مورد رسیدگی قرار میگیرد. وقتی پرونده تخلف افراد در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفت، آنان می توانند لایحه کتبی خود را به کمیسیون ارائه کنند و از حقوق خود دفاع بکنند.
اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری
پر واضح می باشد که اعتراض به رأی کمیسیون بدوی، در کمیسیون تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار میگیرد و تصمیمات کمیسیون تجدیدنظر قطعی و قابل اجرا می باشد. با این وجود، قانون گذار هنوز هم برای آن که هیچ گونه حقی از هیچکس ضایع نشود یک مسیر دیگر را برای معترضین به رأی کمیسیون تجدیدنظر، باز نمودهاست. این مسیر مراجعه به دیوان عدالت اداری و اعتراض به رای کمیسیون، به استناد ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری می باشد.
وکیل متخصص کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها و دیوان عدالت اداری
باید بدانیم مباحث مطرح شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ و یا نحوه اعتراض و تقدیم لایجه در دیوان عدالت اداری، یک اقدام فنی و تخصصی می باشد. در اینگونه شرایطی تحت هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود امورات خود را راسا پیگیری بکنید. در این موارد بهتر می باشد با افراد خبره و حقوقدان مشورت کنید. گروه حقوقی تخصصی وکلای پایتخت اداری با در اختیار داشتن وکیل دیوان عدالت اداری با تجربه آماده ارائه مشاوره تخصصی به شهروندان و در صورت توافق، قبول وکالت عزیزان در دعاوی مورد بحث میشود.
در این موارد بهتر است با موسسه حقوقی پایتخت تماس بگیرید و حس اعتماد و داشتن تکیه گاهی مطمئن و استوار را تجربه نمایید.
ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : ۰۹۱۹۹۳۵۳۴۷۰