شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

شکایت-از-تامین-اجتماعی-به-دیوان-عدالت-اداری

طبق بند ۱ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری : رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی از سازمانها ، شرکتهای دولتی ، واحد های دولتی  ، سازمان تامین اجتماعی ، شهرداریها ، وزارتخانه ها و …. در صلاحیت دیوان عدالت اداری است .بنا به تعریف ارائه شده چنانچه نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی اعتراض و یا شکایتی باشد مرجع صالح جهت رسیدگی به این امور دیوان عدالت اداری می باشد .

شکایت از سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری به دو صورت امکانپذیراست:

۱_  شکایتی است که از طرف افراد بیمه شده با توجه به برخی از تصمیمات و عملکردهای سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری مطرح می گردد.

۲_   نوع دیگری از شکایت وجود دارد که مربوط به سازمان تامین اجتماعی است و دراین شکایت درخواست ابطال آیین نامه ها و بخشنامه هایی است که بعضا” توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی مطرح می گردد ، مبنی بر اینکه این آیین نامه ها و بخشنامه ها خلاف شرع و قانون بوده و از صلاحیت  واختیارات سازمان تامین اجتماعی خارج هستند .

در شکایت نوع اول : دعوای مطرح شده در دیوان عدالت اداری در شعب دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود .

در شکایت نوع دوم : دعوای مطرح شده نسبت به سازمان تامین اجتماعی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود .

چنانچه برای افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نسبت به بیمه این اشخاص اختلافاتی به وجود آید، ابتدا” این افراد باید با طرح شکایت در هیات های بدوی اداره کار پیگیر این امور باشند و چنانچه رای صادره ازاین هیات ها مورد اعتراض شخص (خواهان) بیمه شده یا وکیل قانونی وی قراربگیرد می تواند ظرف ۱۵ روز اعتراض خود را در هیات های حل اختلاف اداره کار مطرح نماید ، و چنانچه رای صادره از هیات های حل اختلاف اداره کار مورد اعتراض شخص بیمه شده یا وکیل قانونی وی قرار گیرد، می توانند ظرف مهلت ۲۰روز نسبت به رای صادره توسط هیات حل اختلاف اداره کار ، درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره را در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند .

از آنجایی که بیشترین شکایات در دیوان عدالت اداری را رسیدگی به حق بیمه کارگران تشکیل می دهد ، برای طرح و تنظیم شکایت از سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری لازم است که به قوانین و مقررات دیوان عدالت اداری و همچنین سازمان تامین اجتماعی آشنایی داشته و با علم و اطلاع نسبت به این قوانین و مقررات اقدام به طرح شکایت نمود .

 با توجه به اینکه اطلاع و آشنایی به قوانین و مقررات تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری برای اکثر افراد میسر نیست و چه بسا بسیاری از افراد جامعه اطلاع و آشنایی با این قبیل قوانین و مقررات ندارند ، نحوه شکایت از سازمان تامین اجتماعی آنچنان که در نظر عامه مردم شکایتی ساده و دراین حال معمولی قلمداد می گردد ، دارای پیچیدگی های قانونی بوده و از آنجا که دیوان عدالت اداری بعنوان مرجع صالح وظیفه رسیدگی دارد و صدور رای از دیوان عدالت اداری به معنی خاتمه رسیدگی به موضوع مطرح شده است و نظر و رای دیوان عدالت اداری برای کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی و… بصورت نهایی و لازم الاجرا است ، شایسته می نماید که افراد با اعتماد به وکیل مجرب و آگاه به قوانین و مقررات مربوطه و مسلط به انتخاب و نوع شکایت با سپردن این قبیل امور به ایشان ، نتیجه ای دلخواه و مورد نظر خود را بدست آورند .

لازم به یاد آوری است که اعتراض به آرای صادر شده نسبت به حق بیمه اشخاص فقط مختص به شخص بیمه شده نیست ، بلکه کارفرما وسازمان تامین اجتماعی نیز می توانند با استفاده از وکیل مجرب خود به این آراء اعتراض کنند و درخواست تجدید نظر خودرا نسبت به رای صادره در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند .

شکایت از بیمه تامین اجتماعی :

در پاره ای از موارد پیش می آید که افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی که تحت پوشش این سازمان و خدمات بیمه ای این سازمان می باشند به دلایل مختلف از نحوه ارائه خدمات توسط این سازمان رضایت کافی نداشته و چه بسا پیگیر مرجعی هستند که از این عدم ارائه خدمات شکایت کنند . همچنین ممکن است کارمندان و مسئولین سازمان تامین اجتماعی در انجام برخی از امور کوتاهی و قصور کرده و باعث بروز و ایجاد خسارت و ضرر و زیان به افراد شوند .

 

با توجه به موارد اشاره شده باید بدانیم که جهت شکایت از این سازمان و یا اقدامات این سازمان چکار باید کرد :

 

رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی کل کشور اخیرا” طی نشستی خبری اعلام کرده است که مرکز اطلاع رسانی ۱۴۲از این پس با کادری ویژه ومجرب از کارشناسان ارشد سازمان تامین اجتماعی به فعایت خود ادامه خواهد داد .شهروندان تهرانی می توانند با شماره گیری ۱۴۲ و سایر شهرستانها با شماره گیری ۱۴۲-۰۲۱و یا با ارسال پیام به سرشماره ۵۰۰۰۱۴۲ مشکلات بیمه ای خود را اعلام نمایند و مشاوره های لازم در این زمینه را دریافت نمایند.

همچنین سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به آدرس اینترنتی http;//shekayat.bazrsi.ir شکایات و اعلامات شهروندان را دراین زمینه پذیرا است .لازم به توضیح است که چنانچه از یکی از شعبات سازمان تامین اجتماعی شکایت دارید می توانید به شعبه مرکزی و دفتر مرکزی سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید . و در صورت شکایت از خود سازمان تامین اجتماعی باید به دیوان عدالت اداری مراجعه شود .

 مجموعه تخصصی گروه وکلای پایتخت  با دراختیار داشتن وکلای مجرب و مسلط به قوانین مربوط و با اتکای به اعتماد شما تا رسیدن به هدف و نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهد بود . و با اقدامات قانونی و حرفه ای راه رسیدن به این هدف را برای شما هموار خواهد نمود .

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان