رسیدگی در شعب دیوان عدالت اداری

رسیدگی-در-شعب-دیوان-عدالت-اداری

تماس با وکلای پایتخت

ما اینجا هستیم تا با مشاوره تخصصی رایگان به شما کمک کنیم ، همین حالا با ما تماس بگیرید
شماره تماس : 09199353470

رسیدگی در شعب دیوان نیز مانند شعب بدوی دادگاه‌های حقوقی می‌باشد. آیین رسیدگی به شکایات واصله از آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ مانند رسیدگی به شکایات واصله در سایر زمینه‌ها، با شکایت طرف پرونده تخلف ساختمانی (ذینفع به‌غیراز شهرداری به جریان می‌افتد؛ اما رسیدگی مرحله تجدیدنظر به‌وسیله هیئت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری صرفاً با شکایت و اعتراض شهرداری نسبت به رأی شعبه دیوان ممکن می‌گردد.

طبق ماده ۴۳ دیوان عدالت اداری، دیوان می‌تواند هر یک از طرفین را برای ادای توضیح دعوت نماید. اگر طرف شکایت اداره دولتی است، آن اداره باید یک نماینده معرفی نماید.

در مورد گروه ماده ۱۰۰ نیز که مربوط به شهرداری است اگر دعوی علیه این کمیسیون باشد باید از سوی شهرداری نماینده معرفی شود. طبق تبصره یک ماده مذکور اگر شخص مدعو حاضر شود با ادای توضیح و اگر حاضر نشود با بررسی اوراق پرونده رأی صادر می‌شود.

اگر امکان صدور رأی بدون اخذ توضیح نباشد، شعبه دیوان قرار ابطال دادخواست صادر می‌نماید. رأی قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. دیوان عدالت اداری پس از وصول شکایت که در فرم‌های چاپی مخصوص تنظیم و تقدیم دیوان عدالت می‌گردد.

پس از بررسی نسبت به رد یا پذیرش شکایت تصمیم‌گیری خواهد نمود. چنانچه تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر پذیرش شکایت باشد، شهرداری مکلف است پرونده تخلفات ساختمانی موضوع شکایت را مجدداً برای تصمیم‌گیری به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال نماید و کمیسیون مذکور نیز مکلف به رسیدگی مجدد می‌باشد. دیوان عدالت اداری بیشتر در موارد ذیل رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ را نقض خواهد کرد:

الف) سلب پاسخگویی از ذی نفع یا ذینفعان؛

ب) عدم رعایت مقررات ابلاغ؛

ج) عدم رعایت مدت ۱۰ روز برای پاسخگویی ذی نفع

د) عدم رعایت مهلت یک ماهه کمیسیون جهت رسیدگی؛

ه) رعایت نکردن ضوابط شهرسازی در تطبیق تخلف با مقررات مربوطه

و) رعایت نکردن تبصره های ماده ۱۰۰ در تطبیق با جریمه

ز) رعایت نکردن ارزش معاملاتی سال احداث اعیانی ها در برقراری جرائم

ح) تعیین جریمه بیش از آنچه در قانون مقررشده؛

ط) حضور یک یا چند نفر از اعضاء کمیسیون بدوی در کمیسیون تجدیدنظره

ی) عدم رسیدگی دقیق به مدارک و اظهارات مالک و صدور رای برخلاف واقعیت

ک) رسیدگی به پرونده های تخلفات ساختمانی خارج از محدوده حریم شهر

شماره وکیل دیوان عدالت اداری :

اگر در هر زمینه دیوان نیاز دارید که با وکیل متخصص دیوان عدالت اداری صحبت و مشاوره بگیرید می توانید از طریق تماس با ما با شماره‌های گفته شده تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید تا در کمترین زمان با شما تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
کلیک جهت مشاوره رایگان